Januarblues

Mens jul og nytår var en både travl og hyggelig tid, har starten på det nye år for et havemenneske som mig været en deprimerende omgang. Selvom dagene efter sigende  er blevet længere, er her stadigvæk halvmørkt hele dagen, og haven har aldrig nogensinde før været så gennemtrukket af vand, at man nærmest skøjter rundt på græsplænen.

Derudover har jeg haft et problem med højre hånd. Når jeg på tabletten har læst blogindlæg fyldt med energi i form af lækre kavalkader fra 2017 og ambitiøse projekter for 2018, har min pegefinger simpelthen reageret med en automatisk swipebevægelse, som gør det plat umuligt at få lagt en eneste kommentar.

Blogindlæg har den også nægtet at producere. Mærkeligt nok virker den pludselig mere normal og samarbejdsvillig, når jeg besøger planteskoler på nettet, hvilket naturligvis kan skabe andre problemer. F.eks. har den totalt ignoret dårlige personlige erfaringer og  advarsler på nettet og nærmest tvunget mig til at bestille primulaen herunder for tredje (og forhåbentlig sidste) gang.

Okay solen skinnede da nogle timer i formiddags og gjorde det muligt at tage billeder af de sidste (og første) blomster i haven. Efter den kommende frostperiode er det garanteret endegyldigt slut med roser.  Dem, der har overlevet indtil videre, er Mozart, viridiflora, Ghislaine de Feligonde og Hot Chocolate.

Samt Penny Lane, Rhapsody in Blue, Eden og Louise Odier.

Kommentarer

  1. Her er det bare sjaske vådt. Hvis vi får frost - hvilket det ser ud til, er der nok meget der går til på grund af det stillestående vand der er :(
    Glæder mig til vinteren er væk så vi kan komme i haven igen :)

    SvarSlet
  2. Helt enig, og jeg frygter også, at en masse planter vil rådne op.

    SvarSlet
  3. Dejligt, at din finger fungerer igen:) Her er der også sjaskvådt overalt og aldrig har der været så meget vand i søen og åen. Jeg frygter også for planterne med al den vand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så fedt, at fingeren er i orden🙂 Mindre fedt er det, at der er så meget vand.

      Slet
  4. Jeg har da også spekuleret på, hvor du var blevet af. Godt det kun var fingeren og at den virker, når du skal handle på nettet :) og at den virker nu igen.
    Det våde tilslutter jeg mig, flere af mine rhodoer har sejlet i vand, så man bliver helt bekymret for dem. Det grå har der også været meget af, derimod har vi ikke set meget til solen, ret deprimerende. Det var da alligevel en del roser, du kunne fremvise.
    God bedring med fingeren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den skulle lige holdes i ro nogle dage og har det fint igen☺ Alt det vand, der står rundt omkring er derimod særdeles bekymrende. Det kan næsten ikke undgås, at nogle planter drukner. Man kan ikke undgå at blive imponeret af rosernes udholdenhed.

      Slet
  5. Hehe, det er godt at alt virker som det skal igjen! :)
    Jeg forstår at du er bekymret for alt regnet som er kommet, for det ødelegger jo hagen. Her får vi for tiden bare snø og atter snø, men det er mye bedre enn regn. Utrolig at du fortsatt har roser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ganske rart. Jeg ville virkelig gerne bytte vores vand og roser for din sne.

      Slet
  6. Hej Marie

    Jeg har været i jorden for bla at grave nogen Nomocharis løg op, men jeg kom nok for sent og fandt kun alt for få dernede i mudderet.
    Indimellem bliver det mørkt, vi får modgang. De havde lovet vinter i næste uge, men nu lover de ikke engang dagfrost her. Det er som om det våde efterår fortsætter ind i vinterten - så nu satser jeg på foråret:)
    Flot flot Primula, den er sjælden! Får du den fra Kevock?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine nomocharis har jeg pottet i år, og det har vist været en klog beslutning - men man kan jo sagtens være bagklog. Måske får du ikke frost i denne omgang, men den har allerede meldt sig her, og jeg gruer ved tanken om, hvad der sker, når drivvåde løg og rødder møder frosten. Ja, Kevock er en af de få planteskoler, der forhandler den.

      Slet
  7. Lidt vådt er det, det må jeg medgive dig, men jeg synes altså man kan mærke lyset. I morgen bliver det efter sigende oven i købet solskin - så må du mærke godt efter mellem kl. 16 og 16.30 om du ikke kan fornemme at dagen er blevet længere :-)
    Godt at din finger blev ok igen! Jeg har ondt under fødderne, og det vil ikke gå væk. Ak, det er ikke nemt at blive ældre ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er klart mere positiv end mig, når det drejer sig om dagslyset. I dag har vi det smukkeste solskinsvejr, og det er simpelthen så opløftende. Ondt under fødderne lyder da generende. Det er måske sådan noget, man skal lære at abstrahere fra.

      Slet
  8. Hei Marie. Jeg får virkelig håpe at vannet ikke gjør for stor skade i hagen din. Jeg gleder meg over hvert minutt som forlenger den lyse delen av dagen, om ikke mange ukene blomstrer de første klosterklokkene, og da er det i gang. Ha en fin søndag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg bestemt også - det vil vise sig til foråret, og som du skriver, venter foråret lige om hjørnet.

      Slet
  9. Det er da også en lækker primula, den der :) Så ikke så underligt at alle advarsler overhøres.

    Håber ikke haven tager skade af alt det vand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig, og så handler detvist også om en vis portion stædighed. Effekten af vandet bliver det mere end spændende at se til foråret.

      Slet
  10. Træls med alt det vand. Du skal være glad for, at du kun har været ramt af den milde form for u-samarbejdsvillig hånd. Jeg har de sidste 4 måneder været ramt at den mere alvorlige variant. Ud over de symptomer du beskriver, oplever jeg bl.a. også at mine hænder ikke kan åbne skuffen hvor kameraet ligger og at alle mails med haverelateret indhold bliver slettet ulæst.

    God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, Gitte. Det lyder som den værste variant overhovedet, og det glæder mig da oprigtigt, at du har formået at åbne mit indlæg. Det er nok som med andre virusangreb, at man simpelthen er nødt til at vente på, at det går over.

      Slet
  11. Hei Marie. Her er det også mye vann i hagen. Glad det ikke er snø. Flotte bilder. Roser i hagen på denne tiden. Utrolig. For en lekker primula. Fin søndag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde. Det glæder mig at observere, at du igen er ved at have overskud til noget blogaktivitet, Hanne-Lise.

      Slet
  12. In winter, it's always nice to see something blooming !!
    Great photos !!

    SvarSlet
    Svar
    1. It is, indeed. Winter can seem unending.

      Slet
  13. Januar kan være svær, at komme igennem og så hjælper det bestemt, at besøge diverse hjemmesider, der lover et godt forår og en god sommer :-)
    Kan godt forstå du prøver den Primula igen, den er fin.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan den bestemt, selvom det vejr, vi har lige her og nu, bestemt gør det lidt nemmere. Der er vist mange havebloggere, der som jeg er en flittig gæst på diverse hjemmesider.

      Slet
  14. Hej Marie!
    Tur att din hand fungerade, när du skulle beställa frön. Den primulan är speciell, mycket fin. Rosorna är också vackra fortfarande. Idag är det riktigt kallt, jag som väntade på sol och värme.
    Ha det fint/Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der var jeg rigtig heldig. Noget frostvejr er ellers særdeles velkomment her, hvor vi er voldsomt udsat for regnvejr næsten hele året rundt.

      Slet
  15. Mmm... tror att både fingrar och hjärnor behöver lite vila ibland :) Men ett bra friskhetstecken är när det lockar i beställningstarmen igen. Hittills har jag hållt mig trots att jag hade några mycket väldfyllda korgar från England så lydde inte fingret det allra sista....

    Jag är också orolig för allt regn som kommit...

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har nok ret i, at en pause i ny og næ gør godt. Hvilken moral du viser, når du modstår presset fra din clickfinger!

      Slet
  16. Smukke fotos du viser os! Det er en speciel primula!
    Det er godt det går fremad med din hånd!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig, at du kan lide mine billeder. Ja, nu er den helt normal - det er rart.

      Slet
  17. Hej Marie!

    Jag förstod nog inte allt men att ni fått alldeles för mycket regn, det begrep jag. Ibland så hänfaller jag till önsketänkande och en önskan om att vädrets makter skulle vara så där perfekt för trädgården, lagom kallt på vintern, ingen hög värme innan tjälen släppt och så en sommar som är alldeles sådär "svenskt lagom" undrar om jag någonsin får uppleva detta. Så mycket av ytterligheter är det numera.

    Men att du beställde den tjusiga Primulan har jag stor förståelse för!

    Ha det gott Marie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan et haveår kunne vi vist allesammen tænke os at opleve. Som jeg husker det, var sommeren 2014 den bedste sommer, vi nogensinde har oplevet. Da blomstrede f.eks. græsser, som normalt ikke blomstrer på vores breddegrader.

      Slet
  18. Jeg kan godt forstå, at du har bestilt den sorte primula (igen). Den er virkelig smuk og ligner fløjl. Er den sart?
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Den megasart og nærmest umulig at stille tilpas. Jeg burde slet ikke bestille den.

      Slet
    2. Den kunne jeg også godt finde på at købe. Den er virkelig fin.

      Slet
  19. I så fald er det kevockgarden.co.uk, du skal kontakte. I hvert fald er det den eneste forhandler, jeg har fundet i Europa.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?