hverdag igen

Oven på den smukke og solrige weekend, ser det hele mere gråt ud her til formiddag, og blæsten er vendt tilbage med sin konstante susen. Den har jeg svært ved at finde noget positivt at sige om. "Travallig" sagde man i gamle dage på sallingbomål om noget, som var lidt glansløst og hverdagsagtigt, og det ord dækker meget godt stemningen i dag. Det stammer helt sikkert fra det franske ord travailler= at arbejde, og meget apropos har Søren kastet sig over malingen af vinduerne udvendigt.

I haven vil jeg starte med  nogle klematis, jeg ikke har vist før i år. Den første blomstrer også for første gang, efter at jeg såede den for tre år siden. Den hedder clematis intricata og har gulliggrønne små klokker, som varierer i nuancerne med sol og skygge. Det var meningen, den skulle klatre op i en tyrkisk hassel, og det gør den da også omend med en lille omvej.

Jeg så ingen insekter omkring planten. Dens støvdragere er ellers til at få øje på hos de ældste blomster.

Ved jorden blomstrer clematis heracleifolia, en lidt grov plante, som har kønne blomster.


En rigtig jordstryger er også clematis jouiniana præcox. Jeg har set den blive kaldt tæppeklematis, og den dækker faktisk omkring to kvadratmeter, så det navn kunne ikke være mere velvalgt.


Clematis rehderiana viser jeg igen, nu hvor den er sprunget mere ud. Nu kan man tydeligt se, hvordan den har indtaget en stor del af den bærmispel, den er plantet hos.

.Blandt dagens roser er Pat Austin et oplagt valg med sin flotte genblomstring.

Abraham Darby svang en rose lige ind foran mig gyngende i blæsten for enden af en lang stilk som for at vise, at den sagtens kan levere nogle smukke blomster, selvom dens løv ser forfærdeligt ud.


Lige bagved har Augusta Luise (Louise?) taget fat på sin genblomstring. Jeg har ingen favoritroser; men hvis jeg havde, vil denne her være en oplagt kandidat.

Brogetbladet etagekornel/ cornus controversa variegata har stadigvæk friske blade helt uden visne rande, som ellers præger meget løv her midt i september. Himlen måtte gerne have været septemberblå, men det er den ikke i dag.

Nøgne jomfruer skal afslutte indlægget. Det er colchicum Waterlily, Album, Alboplenum og Agrippina.

Kommentarer

  1. Du verden så mye fint du har i hagen nå! Cornus controversa har fine blader her også. Jeg gleder meg til at min får like fin høyde som på din. Alt med varigerte blader lyser så fint opp nå.

    SvarSlet
  2. Det gør de nemlig, og de brogede blade passer fint sammen med alt det, der begynder at visne ned.

    SvarSlet
  3. Hej Marie!

    Du har en stor samling av Clematis förstår jag, många har ju blommat över men trots det har du fortfarande många, vackra blommande rankor. Clematis jouiniana praecox måste vara en skogsclematis, den liknar väldigt mycket C. "SUMMER SNOW" som
    vi har här i Sverige. Även jag har den men den har blommat över nu.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Blomsterne i de to klematis ligner hinanden, men det er to forskellige planter. Min klematis klatrer ikke - sender højst en udløber en halv meter op i en plante, den eventuelt støder på, mens Summer Snow kan blive op mod to meter høj.

      Slet
  4. Her er himlen heller ikke septemberblå, og det blæser igen igen, det kan vi godt nok ikke lide. Du har mange spændende clematisser, de er flotte. Netop de roser du viser i dag er ikke blomstrende hos mig, jeg har ikke den store succes med dem i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, vejret i dag er bestemt ikke vores yndlingsvejr. Det glæder mig, at du synes, mine klematis er flotte - småt kan også være godt. Vores roser opfører sig ret forskelligt i år, har jeg observeret.

      Slet
  5. Hei Marie.
    Nydelige clematis. At det tar tre år før den blomstrer kjenner jeg godt til.
    I dag er det høstjevndøgn. Ute er det tåkete og yr.
    God uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vores tålmodighed bliver jævnligt sat på prøve. Nu bliver dagene kortere og kortere.

      Slet
  6. Hej Marie

    Morsomt som din Clematis intricata lige først bestiger et bjerg før den går videre:)
    Clematis rehderiana er nu en flot sag!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  7. Til næste vil intricata sikkert gøre rehderiana kunststykket efter. Det håber jeg i hvert fald.

    SvarSlet
  8. Dine roser har en fin genblomstring. Her i haven er det desværre meget småt med blomster i roserne. Jeg kender ikke grunden, men savner blomsterne og duften.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu underligt, at roserne arter sig så forskelligt rundt omkring i haverne. Jeg kan jo bare glæde mig over, at vores er blandt dem, der gør det rigtigt godt.

      Slet
  9. Vi har egentlig haft ok vejr i dag. Gråt men ok.
    Din tæppedannende clematis er meget spændende. Hvornår begyndte den at blomstre? Der er godt nok mange blomster på.
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, den lave klematis har blomstret en måneds tid og er på sit højeste lige nu. Her til formiddag har vi vist overtaget det vejr, I havde i går - stille og gråt.

      Slet
  10. Her vendte vejret også lige 180 grader og så kom vinden pludselig fra øst. Jeg kan virkelig godt lide de klematis du viser, jeg har altid været mest til de små enkle efterårsblomstrende:-)

    SvarSlet
  11. Også i mine øjne har de småblomstrende masser af charme. I det hele taget er klematis en multianvendelig familie.

    SvarSlet
  12. Hej Marie!
    Är så förvånad över alla clematis som blommar hos dig. Här har de blommat klart för länge sedan, det är bara Summer snow som var senare än de andra. Är dina sorter senblommande, eller har de blommat länge? Så mycket fint, och vackra rosor.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Alle tre klematis er sentblomstrende, og det er rart at have sådan nogle planter i haven, som blomstrer, mens de fleste andre planter er begyndt at takke af for denne sæson. Roserne remonterer usædvanligt fint i år.

      Slet
  13. Vacker Clematis och jag ska bestämt leta frö :) Den mattbildande såg jag för ett tag sedan och den var väldigt fin med sin isblå färg. Har sått många Clematis men nu väntar jag på att flera av dem ska blomma - spännande :)

    HA det gott! Carina

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid