mest cyclamen

Når de nøgne jomfruer og de vedbendbladede alpevioler begynder at blomstre, oplever jeg det som starten på en ny runde i havens cyklus. Samtidig bombarderes man af farvestrålende billeder af alle mulige tulipaner, som det er meningen, man skal købe sig fattig i. Jo,jo, vi nærmer os 2020.



Vi har en hel del forskellige vedbendbladede cyclamen rundt omkring, og den hvide er klart den, der har bredt sig mest. Den står et klassisk sted for cyclamen, nemlig i den temmelig tørre jord inde under en busk, i dette tilfælde en kalmia.


Den næste gruppe står under vores stewartia, som er en virkelig tørstig nabo, og den tredje gruppe står under en opstammet buksbom.




I potten herunder står afkommet efter nogle frø, jeg købte som "dark red"; men det er vist kun den forreste blomst, der lever op til det.

Det er ikke kun blomsterne, der er seværdige. Også frøstandene, der er klar til at blive katapultet af sted af de snoede stilke er dekorative, ligesom bladene, der har farver og mønstre i mange forskellige kombinationer.

 
Dagens overraskelse, som ikke handler om cyclamen,  fik jeg, da jeg ville hente et par friske grønkålsblade til salaten. På vejen skulle jeg lige beundre de flotte mættet blå blomster i the President på østgavlen, og så fik jeg øje på noget cremefarvet et par meter opppe på muren. Det er min sandten  den staudeaugtige klokkeranke cobaea pringlei, der blomstrer, selvom blade og stilke ser visne og halvdøde ud.  Det var en velkommen overrraskelse.

Kommentarer

  1. Det er så skønt at få sådan små overraskelser, som man ikke havde set komme. Cyklamen er en skøn lille plante, mange af mine står under rhododendron, det går også fint. Jeg er taknemmelig for, at Anne sår så mange og forærer væk, det er pænt af hende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ikke dårligt at have en fast leverandør af cyclamen🙂 Bare der er et godt dræn, tror jeg de er ret ligeglade med, om jorden er sur eller kalkholdig.

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  3. Så mange nydelige cyclamen du har! Hvilke sorter er nest nederste bildene av? Fantastiske mønstre på bladene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bladene er fra mirabile til venstre og hederifolium til højre. Ja, bladenes mønstre er utroligt varierede.

      Slet
  4. Hej Marie

    Morsomt med den blomstrende Cobaea pringlei - blomsten ser godt ud!

    Slægten Cyclamen er ualmindelg spændende! Sjov detalje med de snoede blomster stængler

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Blomsten i cobaea Pringlei er mere elegant end de etårige i mine øjne. Det er smart fundet på med de snoede stængler, som retter sig ud og affyrer frøene, som myrerne derefter flytter rundt med.

      Slet
  5. Hei Marie.
    Alltid moro med overraskelser.
    Cyclamen har jeg ikke i min hage, men flotte er de.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, positive overraskelser er altid velkomne. Cyclamen er nydelige planter, men også små, så man må være omhyggelig med at plante dem sådan, at de ikke drukner blandt havens større planter.

      Slet
  6. Jeg troede kun, det var vibeæg, der kunne være ternede, men den nøgen jomfru, du viser på billede 2, ser også ud til at være ternet. Hvad vil det sige, at klokkeranken er staudeagtig, kommer den igen til næste år?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, agrippinum hedder den ternede nøgen Jomfru. Og det er rigtigt forstået, at klokkeranken er flerårig.

      Slet
  7. Nøgen Jomfru har jeg til gode at prøve. Den kræver bar jord, ikke? Det har jeg jo desværre ikke meget af.
    Cyclamen er jeg til gengæld blevet glad for. De står på havens trappetrin, hvor det er ok, at der ikke vokser andet resten af året. I sensommeren dukker de smukke blomster og blade så op. Jeg har til gode at de sår sig, men måske en dag.
    Det var da en herlig overraskelse du fik midt i kålhøsten - så fin en farve, den har, klokkeranken.
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk er nøgen jomfru utrolig lidt krævende. Den gruppe, jeg viser her, står et sted, hvor der blomstrer lungeurt om foråret, liljekonval ler om sommeren og så løgene her om efteråret, så det er jo alt andet end bar jord. Ja, alpevioler må passe perfekt størrelsesmæssigt i jeres have.

      Slet
  8. Cyklamen har jeg aldri prøvd, det frister:-) Det samme gjør Cobaea Pringelei, var ikke klar over at det fantes klokkeranke som er flerårig.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, den staudeagtige klokkeranke findes skam, men forhandles desværre ikke ret mange steder.

      Slet
  9. Det är vackert med små cyclamen och olika tidlösor nu :) Klockrankan hade en läcker blomma som passade fint med clematisen.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  10. Hej Marie!
    Riktigt vackra är de, men av någon anledning har jag inte provat. Brukar ha Cyklamen inomhus men hinner knappt få dem innanför dörren, så har de dött. Vilken härlig överraskning med klockrankan, blomman ser ut att ha en annan klockform, än på de ettåriga.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Sommetider er det tilfældigheder, der afgør, hvilke planter man forsøger sig med. Ja, blomsten er mere aflang end på den etårige.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid