Hvilken skrækkelig dag!!!!

 

Først opfører Præsident Trump sig fuldstændigt uhørt, og ud på eftermiddagen kommer så beskeden om, at alle mink i Danmark skal aflives pga mutation af covidvirussen i minkbesætninger. Sådan en dag gør det godt at komme en tur ud i haven og mærke den friske luft i ansigtet. 


Weekendens kraftige blæst lod ikke til at genere tempeltræet/ginkgo biloba, men af erfaring ved jeg, at alle blade kan forsvinde fra den ene dag til den anden.

Blåtop/pibegræs/molinia caerulea dauerstrahl

Et yndlingskig

Acanthus hollard´s gold 

Podophyllum spotty dotty er en meget aktiv plante, som sender nye blade op, lige til frosten sætter en stopper for det. Blomster er der også stadigvæk enkelte af.


Rispapirplanten petrapanax papyrifer Rex opfører sig nogenlunde på samme måde, dog uden at blomstre. Den har kvitteret for at være plantet ud og dermed være sluppet ud af sin krukke med en kraftig tilvækst.


Corona har sat en effektiv stopper for de fleste af mine frøaktiviteter i det kommende vinterhalvår. Den skotske alpine klub aflyser helt deres frøformidling, mens den engelske har besluttet kun at tillade englændere at deltage i deres, og her spiller Brexit også ind.

Sidste år såede jeg frø af cyclamen cilicium, hvis blade typisk ser ud som på planten herover. Tydeligvis er det ikke kun cilicium, der har været frø af. De rødlige blade i venstre side ligner mirabile, mens de store, grå blade med røde nerver godt kunne ligne hederifolium. Den slags små mysterier følger med, når man arbejder med frø leveret af amatører som en selv, og det har jeg det helt fint med.

Kommentarer

  1. Ja, det er triste nyheter både det ene og andre :(
    Da er det godt å komme ut ja. Ditt tempeltre ser så fint ut. Det gule løv lyser veldig opp. Jeg fikk frø fra Cyclamen Society i går, og de ligger i vann nå. Nydelig farge på de grå bladene med fine nerver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man bliver i dårligt humør af den slags. I år har jeg ikke bestilt nye cyclamenfrø - glemte det faktisk, men jeg har nu også en del potter fra tidligere år, som jeg skal holde øje med.

      Slet
  2. Åh ja en totalt skrækkelig dag. Jeg er slået helt hjem ved tanken om en Covid 20, så vi skal starte helt forfra... Så tusind tak for de smukke billeder og adspredelsen.
    Jeg har for andet år en lille ginko, der er flot gul. Nu vil jeg lægge mærke til, om bladene en dag falder over night, eller hvordan den opfører sig.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tør slet ikke tænke på skrækscenariet. Ginkgoen er nu så nuttet som lille.

      Slet
  3. Ja en rigtig øvdag, ihvertfald hvis man åbner for fjernsynet. Og jeg er ved at lave en trøstepakke til familien på Fyn. De har fået corona på barnebarnets skole og drengen er positiv. Så alle er i isolation og skal testes. Men i haven har det været dejligt. Solen har skinnet, bladene har farver, både på jorden og lidt på træerne endnu.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt nok megaøv, at barnebarnet er testet positiv. Som du skriver, var der derimod dejligt ude i haven.

      Slet
  4. Det var godt, solen skinnede i dag. Tak for de smukke billeder!
    Jeg føler med de stakkels minkavlere og deres familier, der må gå så meget igennem. I USA sidder en meget farlig mand ved magten, og der har han åbenbart tænkt sig at blive siddende. Men hans opførsel er vel, som man kan forvente.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Elna. Trump har tit handlet mærkeligt og forkasteligt, men denne gang gik han virkelig langt over stregen.

      Slet
  5. Hej Marie

    Trump ser jeg egentlig mere som et symptom, hvordan er det kommet så vidt at så mange kunne få sig selv til at stemme på ham? Det lader dog til at det går i den rigtige vej nu...
    Spotty Dotty er dog et ualmindelig vellykket kryds.
    Morsomt med dine Cyclamen, mellem de uventede er der måske nogen ekstra spændende:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Symptom, måske, men også et reelt problem. Mange amerikanere synes uden tvivl, han har en fornuftig politik og er lykkedes med en del; men jeg fatter ikke hvordan de kan akstrahere fra og bære over med hans vanvittige adfærd. Spotty Dotty har en vækst, nærmest som om den var på steroider. Det bliver netop morsomt at se de cyclamen blomstre til næste år.

      Slet
  6. Jeg prøvede at skrive i aftes, men kunne ikke få lov. Det er en trist situation i USA, vi må håbe Trump taber, for han er da skør. Jeg venter stadig på, at min Ginkgo biloba bliver stor og flot som din, men jeg tvivler på, at det lykkes, den er 10 år gammel, jeg håber stadig, at den vil gå til den, den står nok forkert, men er flyttet en gang. Du har mange flotte cyklamen, ærgerligt at du ikke i år kan få sået nogle i år. Utroligt hvad corona kan sætte en stopper for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Blogger kan være næsten lige så uberegnelig som Trump😕 Vores ginkgo voksede også så utroligt langsomt i starten, at vi begyndte at tro, at det var en dværgversion, men det viste det sig jo ikke at være. Når frøene skal fordeles i små poser, bliver det gjort af medlemmer af klubben, som kommer fra forskellige områder, og de fleste af dem er over tres, så jeg forstår godt, at de aflyser frøformidlingen i år.

      Slet
  7. En virkelig skrækkelig dag.
    Så er det godt at vi kan glædes ved din Ginko Biloba - den er utrolig smuk.
    Mit lille bille eksemplar er nu omkring 80 cm høj og 5 år gammel, men er stadig ikke helt gul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, skrækkeligt - og i dag kan begge forhold vel sagtens udvikle sig til det værre. Ginkgoen er et fantastisk træ, også som lille.

      Slet
  8. Hej Marie!
    Har hoppats att invånarna i USA skulle vara så förnuftiga att de röstar bort en galning. Hoppas att det blir så och att han lämnar fredligt, men han tycks njuta av att splittra folket. Hade inte hört om minkarna i Danmark, låter alldeles förskräckligt. Smittan ökar i Sverige och i vår lilla stad går det åt helt fel håll.
    Njuter av dina fina bilder från trädgården, ute skiner solen, skall gå ut en runda och rensa tankarna, från allt tråkigt.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan vi godt blive enige om. Danmark kan vel ikke være det eneste land, hvor der avles mink, og hvor der derfor er et problem med covidvirussen, men vi har jo ikke hørt om noget sådant endnu. Ja, en tur i haven frisker tankerne for en stund.

      Slet
    2. Hej Marie!
      Nu har jag både sett och hört om minkarna, i tidningar och i TV.
      Du har helt rätt, viruset finns också här i Sverige, hörde det precis på folkhälsomyndighetens pressträff på TV.
      /Marika

      Slet
    3. Ok. Jeg håber virkelig, atI finder en anden og mere human løsning end den, vi er endt med i Danmark.

      Slet
  9. Funderar på om jag ska fortsätta vara medlem i AGS och SRGC. De borde få svårt att skicka frö till oss i EU när Brexit träder in och det kommer krävas sundhetscertifikat. Frölistorna har varit min motivator till medlemskap.

    Tråkigt med minkarna men vet inte om det är rätt beslut eller ej. Å andra sidan föder man väl upp dem för att sen slakta dem för pälsarna eller?

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er i præcis det samme dilemma, hvad de to klubber angår, men fortsætter foreløbigt et år mere. Det er minkavlerne, jeg tænker på, som får smadret deres liv og økonomi.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid