Lidt forskelligt fra en våd og grå dag samt et plantekøb

 


Der skal krasse midler til for at lyse op på sådan en gråvejrsdag som i dag. Papirbarklønnen/ acer griseum har smidt de fleste blade, men et par nordvendte grene lyser stadigvæk op, og det samme gør stammen. På billedet ses det tydeligt, hvor forskellig den er fra de mosgroede stammer på de gamle frugttræer i baggrunden.

Helleborus Jacob starter altid sin blomstring tidligt. I dag klippede jeg de fleste og største blade væk, så man rigtig kan nyde blomster og knopper, og dækkede jorden med et lag grus, så jorden ikke sprøjter op på blomsterne, når det regner, og det gør det jo ind imellem :-(

Mens jeg nussede om Jacob, fik jeg ud af øjenkrogen øje på et minidrivhus, som har haft til opgave at beskytte nogle meconopsis, som ikke tåler vinterfugt. Dem har vi ikke flere af, så nu har jeg flyttet drivhuset over til julerosen, så den kan blive beskyttet mod regnen. Forhåbentligt slipper den så for sorte pletter på bladene. 


Jødeskæg/ saxifraga stolonifera stod i mange vindueskarme, når vi går tilbage i tiden. Planten findes også i forskellige variationer som en nydelig bunddækkeplante i haven, men jeg tror egentlig  ikke, den er forfærdelig kendt. Denne selektion stammer fra Japan og har tilnavnet Nezu Jinja.Man bliver næsten taknemlig over at støde på sådan en plante, som stadigvæk står med friske blade, mens alting omkring den visner ned.

Nu til plantekøbet: Thorkild og Gunhild Poulsen i Hurup er et par utroligt vidende plantekendere, og især Gunhild er kendt, også uden for landets grænser, som ekspert inden for hepatica. De har nu solgt deres hus og  har derfor sat bøger og ikke mindst overskudsplanter til salg. Hvis man er interesseret, kan man besøge deres hjemmeside via dette link http://www.gtpoulsen.dk/Bytte%20planter.htm. Det tilbud benyttede jeg mig af i lørdags og afhentede disse spændende planter i silende regn og blæst:

adonis Fukujokai
anemone trullifolia 
cypripedium Gisela
  -    yatabeanum
dactylorhiza foliosa
fritillaria hupehensis
galanthus blewbury tart
galanthus south hayes
nomocharis, to varianter
paeonia wittmanniana og ostii
pteridophyllum
tricyrtis macrantha  var macrantha

En enkelt plante er blevet plantet ud, mens resten skal overvintre i potterne indtil foråret, så jeg kan se, hvor der er plads til at putte dem i jorden. Der var i øvrigt en slående forskel mellem vores drivhus og de to drivhuse i Hurup. De var nemlig fyldt med sådanne sorte plastpotter i to tætte lag, hvor vi efterår og vinter især bruger vores drivhus til at overvintre store krukkeplanter såsom forskellige camellia og frostsarte rhododendron som f.eks. sinogrande.


En enkelt rosenklase, som ikke er ødelagt af regn og blæst.

Jeg har ikke for vane at pynte op før kort tid før jul; men i år var jeg spændt på at se, hvordan den jernparasol, jeg købte i sommer, mon ville se ud, hvis den blev draperet med en lyskæde. Der fulgte en fjernbetjening med kæden, så jeg så frem til at  kunne stå inde i varme og tørvejr og dirigere  med kæden; men desværre viste det sig, at den kun virker hvis man står temmelig tæt på batterisamlingen.

Kommentarer

  1. Øv så måtte du ud alligevel, men det ser fint ud med belysningen, det er rart at have noget at kigge ud på, når det er mørkt. Det er også rart med sådan en stamme som papirbarklønnen. Jeg behøver ikke at beskytte noget mod regnen kun mod blæsten.
    Jeg vi da kigge ind til Gunhild, man kan nemt blive fristet der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg slipper ikke for at skulle udenfor, hvis jeg ændre på indstillingen af lyskæden. Du måtte gerne få noget af vores regnvejr. Jorden er ved at være helt mættet med vand

      Slet
  2. Den må ha været flot den papirbarkløn da den stod i fuldt flamme. Og barken er heller ikke at kimse af.
    Jødeskæg kender jeg ikke. den ser da sød ud, og dejligt med lidt grønt på denne tid. Det må da være en meget tidlig helleborus.. Jeg kan godt forstå den kan være lidt sart i bladene. Så meget regn at det sprøjter op??? det har vi da ikke . Men godtnok har vi ikke fået det vi skulle i efteråret, men så voldsom regn tror jeg ikke jeg ville ønske, trods alt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo men når regnen slår på vores lerjord, sprøjter der altså jord op på de uskyldshvide blomster, og det ser ikke ret godt ud. Derfor gruset. Papirbarklønnen fik den flotte løvfarve på to tredjedele af træet, mens den sidste tredjedel bare visnede. Hvorfor det gik sådan, ved jeg ikke.

      Slet
  3. Gunhild har jeg en gang kjøpt hepaticafrø av. Hun har mye spennende å tilby. Papirbarklønnen har en vakker stamme. Smart med minidrivhus til julrosen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mente nok, at du på et tidspunkt havde handlet med Gunhild. Hendes samling af hepatica er enormt stor og varieret.

      Slet
  4. Hej Marie

    G+T Poulsen har virkelig meget godt at tilbyde, hvis det igen i år kun er overskudsplanter kan det jo være de fortsætter et andet sted? Jeg har selv handlet med dem et par gange.
    Spændende sager du har fået! Paeonia ostii ser man næsten aldrig i den rene form!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. De har besluttet sig til, at Gunhild fortsætter med sine hepatica, men at alt andet skal være slut. Thorkild har desværre udviklet kol i ret svær grad og har ikke ret mange kræfter.

      Slet
  5. Det var altså papirbarklønnen jeg kunne se på et af dine tidligere indlæg, og hvor er den skøn. Glæder mig til vores lille eksemplar begynder at vokse...
    Jeg er ikke i tvivl om du har gjort et godt kup med dine nye planter, men er ikke i stand til at vurdere de nævnte sorter, da jeg ikke kender dem.
    Jødeskæg ligner en rigtig fin bunddækkeplante. Den vil jeg skrive mig bag øret.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det træ, jeg viste i et tidligere indlæg, var nu tibetansk kirsebær, men begge er flotte træer. Jeg er nok mest glad for de to pæoner, jeg købte, og håber, de vil være hurtige til at blomstre.

      Slet
    2. Nå ja, man kan jo ikke ramme plat hver gang:)

      Slet
  6. Efter overskriften om en grå dag, gav det et helt gib i mig, da jeg så papirbarklønnen, så jeg måtte scrolle op for at se, om jeg havde læst rigtigt. Den er vel nok flot.
    Spændende køb, du har gjort dig. Og en fristende liste (tak for at dele), hvis det ikke lige var for pladsmangel.
    Mange hilsner Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådan noget løv og sådan en stamme lyser godt op i gråvejret. Det er lækkert selv at kunne afhente den slags planter, som oftest figurerer på udenlandske websites, på under en time.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Härlig lönn, så vacker stam och löv. Dina julrosor har kommit långt. Hade några knoppar för ett tag sedan, nu hittar jag inte dem, för alla löv som jag har lagt på dem, men de kommer så småningom. Utebelysningen blev riktigt fin. Skall bli trevligt med alla ljusslingor ute och ljus i fönstren, till advent.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. I dette coronaår tror jeg, at jeg er tidligere parat til at hygge med lys og lignende, end jeg plejer. I dag har vi dog det smukkeste og mildeste solskinsvejr, man kan tænke sig - ikke specielt juleagtigt.

      Slet
  8. Vackert med ljus i rostställningen även om man måste tända nära. Saxifragan odlar jag men arten, din selektion var väldigt fin. Har tittat på parets hemsida men aldrig bestältl. Får kolla lite - kanske skickar dem :)

    Jag har förmånen att jobba hemma och har därför kunnat ta vara på solen men även varma, mulna dagar. November har varit en kort men behaglig månad då.

    Ha det gott! Carna

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid