Dan Hinkley

Dan Hinkley er en amerikansk plantemand med mange forskellige kasketter. Han er forfatter, plantesamler, planteskolemand, foredragsholder og ikke mindst opdagelsesrejsende og har hjembragt frø fra tusindvis af planter fra forskellige egne af verden efter ekspeditioner i selskab med andre planteentusiaster. I USA blev han især kendt for planteskolen Heronswood, som han var leder af  fra 1987 til 2012; men lige nu er det den nys udgivne, selvbiografiske bog Windcliff: A Story of People, Plants, and Gardens, der har givet ham omtale i medierne.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81dNaI6gcDL.jpg

Desværre er Dan Hinkleys bøger ikke oversat til dansk, og de figurerer heller ikke på bibliotek.dk, hvor man ellers godt kan være heldig at finde diverse udenlandske havebøger. Min favoritbog igennem årene har været Explorer's Garden: Rare and Unusual Perennials fra 1999, hvor han grundigt og med stort engagement beskriver mange af de spændende stauder, han har hjembragt fra sine ekspeditioner. I dag tror jeg ikke, disse planter er helt så sjældne, som da han udgav bogen - måske netop takket være inspirationen fra hans bog.

https://blogger.googleusercontent.com/img/proxy/AVvXsEgvp7FjppDjhTzEBP2TGa_LaZOxef8a8y43ZaNlsf1A6DYPOuY-kUEGdQRZK5lTZW7bfPJwcWdjGEUE860-J6w51qMbBC9iayKZViAvRmc4nF-cs4MZ6HLGhgW9YeUURoM8JeCokhaOJf-cHpoLQ473rGX6d5YyytAiCR59UKmhAC8gTG4u=

Explorer's Garden: Shrubs and Vines: Shrubs and Vines from the Four Corners of the World  fra 2009 om buske og slyngplanter måtte jeg også have. Den er bestemt ikke uinteressant, men fangede alligevel ikke min interesse helt så meget som den første bog.


//images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81QM1WYpeyL.jpg

Nu er det så selvbiografien fra i år, jeg er ved at læse. Alene det, at det er en selvbiografi, adskiller den fra de andre bøger, han har udgivet, selvom bogen naturligvis også kommer ind på utallige af de planter, han har hjemført i tidens løb og nu omgiver sig med i den nye have, som ligger ud til fjorden Puget Sound i staten Washington.  

https://bakedvanilla.s3.eu-west-1.amazonaws.com/20170831212007/13634_Claire_Takacs.jpg

Da bogen udkom, læste jeg denne anmeldelse, som har to kritikpunkter, selvom anmelderen som jeg finder bogen både velskrevet og underholdende og de mange billeder utroligt smukke og illustrative. Det ene kritikpunkt er, at nogle af Hinkleys bede godt kan virke "cluttered", altså overfyldte og rodede, og med skam at melde må jeg tilstå, at jeg synes, han har en pointe. 
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81l12DSH4WL.jpg

Det andet kritikpunkt er jeg derimod totalt uenig i, eller rettere sagt så finder jeg det aldeles irrelevant. Anmelderen synes nemlig, at Hinkley burde være mere økologisk bevidst og fokusere på den lokale flora og det lokale økosystem, hvorved han også ville undgå at introducere invasive planter, i stedet for at omgive sig med eksotiske planter, han har hjembragt fra fjerne egne. 
Lige præcis dette forhold kommer Dan Hinkley selv ind på i bogen og forklarer, at han ikke kunne drømme om at indsamle frø fra planter, hvis der overhovedet er en risiko for, at de er invasive. Desuden oplever han sig selv lidt som en plantekonservator, idet en del habitater, hvor han har indsamlet frø, nu er helt forsvundet, fordi hele skove er blevet jævnet med jorden af økonomiske årsager.
Dertil kommer, at planterne i haven i Windcliff fungerer som et levende arkiv, som Hinkley kalder det, indsamlet i løbet af hans 35 års arbejde, og et andet sted betegner han sine planter som guardians of memory, dvs vogtere af hans erindringer om nulevende og afdøde kolleger og venner, som  deler hans lidenskab for planter, og som han har jagtet planter side om side med på sine ekspeditioner. 
Det giver jo unægteligt en have en ekstra dimension, når man kan forbinde dens planter med personer, man kender, og oplevelser, man har været fælles om. Det kender vi allesammen omend i mindre målestok.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTa_OWr3WsxrGxUKEVz0rzdvZZqVfD50bXhuw&usqp=CAU

Det er svært for mig i få ord at sammenfatte, hvad det er, der fascinerer mig ved denne bog, men her kommer nogle af tingene:
- Dan Hinkleys humor og selvironi 
- hans velformulerethed og evne til at beskrive planter og oplevelser på en utraditionel og personlig 
  måde, som ofte overrasker og samtidig rammer plet.
- hans uhøjtidelighed
- hans usvækkede interesse for planter og haver og tro på, at han endnu ikke har nået toppen af sin 
  indlæringskurve selv efter et langt og begivenhedsrigt liv
- hans generøsitet, idet han øser ud af sine erfaringer, både de positive og de mindre positive. og giver 
  praktiske erfaringer videre uden at virke belærende.

Jeg vil slutte med et citat fra bogen, som viser noget om, hvordan  Hinkley formulerer sig. Når vi på planteskolen står foran en plante, som vi overvejer at anskaffe, anbefaler han, at vi stiller planten følgende spørgsmål: What are you doing for me today? What will you be doing for me six months from today? Which one of your neighbours is planning on picking up the slack when you are on your coffee break?

Kommentarer

  1. Åhhh, så deilige bilder du viser! De kan se ut som en flott blomstereng, og det er kanskje noe av det han prøver å få frem? 😊
    Den litt ville og ikke fullt så temmede hagen? Kritikerene har et poeng ja, men jeg synes bildene var veldig vakre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er fint, at der er kommet mere fokus på økologi og lignende aspekter, men det skulle nødigt føre til en ensretning af havekulturen.

      Slet
  2. Jeg kan godt læse engelsk men ikke så meget, at jeg går i krig med engelske bøger. Disse lyder ellers interessante, men jeg opgiver på forhånd. Jeg kan i øvrigt godt lide biografier. Det er som Marit skriver flotte billeder fra bøgerne, du viser, så man kan selvfølgelig nøjes med at kigge billederne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig ærgerligt, at bøgerne ikke er oversat til dansk, men vi er nok for få til at købe dem., Så det kan ikke betale sig. Hvis bogen var tilgængelig på biblioteket, kunne man jo låne den bare for billedernes skyld.

      Slet
  3. Hej Marie

    Det er en af de helt store du har fat i her!
    Den bog vil jeg anskaffe!
    Svært at vurdere det ene af den der anmelders kritik punkter. På billeder kan det ofte se mere uoverskueligt ud - billeder er 2 dimensionale og vore øjne ser i 3 dimensioner, i praksis kan vi reelt langt bedre adskille det hele.
    Det andet punkt, giver jeg dig ret i - Anmelderen vil åbenbart have en slags museum for den (nuværende) lokale flora. Det kan han da selv lave så... Naturen omkring os er i hastig forandring - Den årlige gennemsnits-temperatur vil stige mindst 2,5 grader over de næste 100 år - Det vi give mange andre planter og dyr mere optimale livsbetingelser i Danmark og i Washington, mens andre vil få det svært og nogen vil uddø hvis de ikke bliver hjulpet nordpå.
    Alletiders at vi allerede nu får erfaringer på det punkt.
    Jeg ser på hans egen hjemmeside https://danieljhinkley.com/ at han stadig faktisk sælger planter - spændende!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget tænkeligt, at bedene slet ikke ser rodede ud IRL. Windcliff haven har jo en logisk sammenhæng med det liv, manden har levet i årtier. En omvendelse til en havekultur med udgangspunkt i den lokale flora ville være helt utænkelig.

      Slet
  4. Tak for den uddybende og interessante anmeldelse, og jeg må sige, at han lyder inspirerende og læseværdig. Hilsen Susanne

    SvarSlet
  5. Ja, jeg får da lyst til at se hvem det er du har fået gode bøger af og om, så min interesse er vakt! Må med skam melde at jeg aldrig har hørt om Hinkley.
    Men jeg har faktisk set nogle fine haver på den amerikanske østkyst, hvor en af mine gamle venner bor og arbejder som havejournalist, så det var vel værd at læse lidt mere om emnet. Du har i hvert fald sat mig på sporet af en spændende havemand, og tak for det!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Ulla. Hvis man har det ok med at læse på engelsk, så vil man foruden hans viden også nyde hans måde at formulere sig på.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Det låter intressant. Blev mycket förtjust i bilderna, speciellt den första. Tycker inte det ser rörigt ut, men det är en smaksak. Vackra växter.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har jeg selvfølgelig heller ikke udvalgt billeder, som virker rodede, måske kun et enkelt, nemlig det tredjesidste, og måske er det snarere overfyldt end rodet.

      Slet
  7. Hvor er det skønt med havebøger, der fænger. Jeg kan lige forestille mig, at du kan lide bøger om planter fra hele verden - du, der kender så mange sjældenheder. Eller er det omvendt... ;-) det er nok derfor, du kender så mange.
    Billederne, du har udvalgt, ser umiddelbart fine ud, men jeg kan godt forstå pointen. Strengt taget er 'rod' vel prisen for at være plantesamler, så bedene skal ikke vurderes ud fra æstetik, synes jeg.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg nu ikke enig i; for Dan Hinkley er særdeles bevidst om, hvordan han skaber sine bede, og hvordan han sammensætter sine mange forskellige planter, så æstetikken er for ham lige så vigtig som mangfoldigheden.

      Slet
    2. Det lyder godt, og så er bedene nok slet ikke så 'forkerte', som kritikken går på. De billeder, du viser, er også flotte, synes jeg.

      Slet
    3. Meget enig. Måske er der et enkelt bed, hvor der er presset for mange forskellige planter sammen.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid