1. søndag i advent med sne



En af fordelene ved at bo i Skandinavien er de indbyggede overraskelser, vi bliver udsat for i form af, at vi aldrig kan vide, hvordan vejret bliver. Frost og sne allerede sidst i november havde vi ikke forudset, selvom jeg kan se på gamle blogindlæg, at det før er sket. Det er selvfølgelig samtidig en ulempe, hvis man har mere eller mindre frostsarte krukkeplanter, som man ikke har bragt i sikkerhed. Da vi købte den lille bonsaiplante, fik vi at vide, at den sagtens kan stå ude om vinteren; men jeg må sige, at jeg synes, den ser ret så forfrossen og ensom ud. Skaden er nok sket, hvis den altså har taget skade, så nu får den lov til at blive stående.

Aeonium tåler ikke frost overhovedet. Derfor har jeg sat vores to krukker ind i et køligt, sydvendt vindue. Der gik ikke mange dage, efter at potten herunder  var kommet ind, inden stænglerne bøjede sig ned, som om al saftspænding var forsvundet. Da jeg undersøgte dem, viste det sig, at de næsten ingen rødder havde. Derfor beskar jeg dem og pottede dem op enkeltvis. Nu håber jeg, de vil sætte rødde og bliver klar til at blive flyttet ud i solen til foråret, så de kan genvinde deres flotte farve.


Når sneen lægger sig på planterne, bliver man sommetider overrasket over effekten. F.eks. ser den brogetbladede benved ud, som om den har indbygget lys i bladene.

En anden effekt, sneen har, er, at den understreger planternes form, og her er cypressen Boulevard og parasoltræet/sciadopitys gode eksempler.


Vi er godt underholdt af fuglene uden for køkkenvinduet, når de flyver til og fra det foder, vi lægger ud til dem. De er jo lynhurtige,  alt for hurtige for min reaktionsevne, så mine billeder i dag er små udklip af meget større billeder, hvor fuglene er bittesmå.

Lidt skal der pyntes op til advent, selvom jeg ikke er den store pyntedorte. I år har jeg brugt voksen vedbend både på dørkransen og adventskrandsen. Med lidt blomsterlak holder de sikkert fint julen over.


Kommentarer

  1. Hej Marie!
    Helt fantastiskt med domherrarna, de är så fina. Trädgården får ett helt annat utseende med snö på buskar och träd. Det är riktigt dekorativt på barrträd. Hoppas din bonsai inte tog skada. Vi har -9 nu ikväll, det får gärna fortsätta så.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg læste på din blog, at du har 5 par domherrer i haven. Vi har kun 2. Lige nu er bonsaiplanten jo godt beskyttet af sneen, men når den forsvinder, tror jeg, den bliver flyttet til drivhuset, hvor den vil være mere beskyttet. - 9 grader er virkelig koldt efter mine begreber.

      Slet
  2. Dejlige fuglebilleder..
    Frosten kommer altid lidt overraskende, med hensyn til diverse krukkeplanter. Jeg har et meget stort spøgelsestræ. Det er blevet sat i drivhus, der har det kunnet klare sig fint de foregående år. Meen nu har der jo været nattefrost ret langt ned.. Men hvis det tager skade så er det sket, så jeg kan ikke gøre noget nu. Men jeg krydser fingre, ligesom dit bonsai...
    Men sneen er herlig alligevel, tænk vi kunne få rigtig vinter..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt - vi kan bare krydse fingre for, at planterne ikke har taget skade. Og er det gået galt, så går verden ikke under af den grund. Det er da dejligt igen at opleve vintervejr, men jeg bliver ret hurtigt træt af at sparke rundt i sne.

      Slet
  3. Fine kranse du har lavet, jeg har ikke fået lavet noget endnu, her er ikke så meget at plukke af, og som du er jeg heller ikke meget for det pynten. Fuglene er også for hurtige for mig, ligesom man har dem på kornet, flyver de, fordi de får øje på os i vinduet, men vi kan jo også nyde dem uden at tage billeder, det er bare ikke nemt.

    SvarSlet
    Svar
    1. De er jo så fotogene, de fine fugle, og så vil man jo gerne tage billeder af dem. Man kan vel godt sige, at de hører sammen med vinterhaven, ligesom man forbinder sommerfugle med højsommeren. Selvom jeg ikke pynter ret meget op til jul, kan jeg godt lide af finde egnet materiale ude i haven. Om få år vil du garanteret kunne gøre det samme igen.

      Slet
  4. Flotte vinterbilder fra din snødekte hage. Dompap har jeg ennå ikke sett her. De er så vakre, og jeg savner dem.
    Ja, hos deg som nok kulden i november overraskende. Jeg håper at din flotte Aeonium vil klare ompottingen. Jeg fikk kjøpt en avlegger av den i høst, og håper at min vil bli like stor som din med tiden.Fargen på den du har er så fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dompappen kan man ikke overse med det flotte bryst. Aeonium er en af de frostsarte planter, som man godt gider at flytte rundt med for at få den til at overleve. Den helt mørke variant synes jeg nemlig ikke, man ser til salg ret tit.

      Slet
  5. Hej Marie,
    Dejligt blogindlæg! Helt utroligt hvad gulbrogede blade kan, den må jeg overveje. Jeg har dompappe hanner i gårdspladsen, de er vildt flotte især her i det sneklædte.
    Jeg har endnu ikke fået lavet en adventskrans, måske det kommer. I stedet er en af de ufravigelige ting en gammel opskrift på en sirupslagkage med masser af krydderier som bare altid skal bages til jul, før i tiden bagte jeg altid den engelske christmas cake, den kan holde i månedsvis. Jeg har også nydt det flotte snevejr, men det er med at passe på derude og det bliver ikke mindre når det begynder at tø for så bliver det som brunt sæbe.
    Ha en god dag!
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Dorte. Den gulbrogede benved har jeg flyttet en del rundt med, indtil den endte i skovhaven, hvor den passer godt ind i de rolige omgivelser. Sirupslagkage plejer jeg også at bage. Den er heldigvis også fleksibel, hvad angår bagetidspunktet. Allerede i dag glider man rundt i sneen. Det er ikke ufarligt, som du skriver.

      Slet
  6. Jeg er altid tidlig ude med at flytte krukker, vinterdække mv. for en sikkerheds skyld. Men der kan jeg også blive snydt af alt for lun november vejr! Du har ret i at et lag sne kan fremhæve formerne på træer og buske så man nyder dem på en helt anden måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg så dum, at jeg altid når at tænke, at måske bliver det ikke nødvendigt at flytte krukkerne i sikkerhed, før jeg uvægerligt bliver nødt til at gå I gang. Allerede i dag ser sneen tungere ud og har mistet sin spændstighed, desværre.

      Slet
  7. Trods det at fuglene er klippet ud af meget større billeder synes jeg du har fået nogle fine skud. Jeg gør jo det samme, og må kassere mange billeder for at få nogle få acceptable, men kan alligevel ikke lade være:-) Fuglene er så vigtige i vinterhaven, og man synes jo næsten man kender dem efterhånden.
    Sneen sætter et nyt perspektiv på haven og fremhæver planter man måske ellers ikke lægger så meget mærke til, og nåletræer bliver som regel bare kønnere. Din benved ser ud som om den har indbygget lys med de gule tegninger på bladene. Håber dine Aonium'er kommer igen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er den eneste måde, vi kan fotografere fuglene på, hvis vi ikke vil investere i hundedyre telelinser, og det vil jeg absolut ikke. I dag kommer der et fint lille lag sne, som genopfrisker det gamle lag. Hvis jeg holder godt igen med vandingen, er jeg ret sikker på, at sukkulenterne nok skal overleve.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Forventning og utålmodighed

En våd og kold rundtur.

plantetid