længeblomstrende stauder - top 3 liste

Da jeg rev blade sammen i går, kom jeg til at spekulere på, hvilke stauder der i grunden har blomstret længst tid i haven. Jeg kom frem til, at på tredjepladsen i hvert fald i min have, kommer denne storkenæb, som har eksisteret her i haven i hvert fald mindst 70 år. Mon ikke det er geranium sanguineum?
På andenpladsen kommer nok en storkenæb, nemlig denne lille lyserøde sag, måske geranium striatum. Den er rigtig fin, idet den har det med at så sig selv på den mest nuttede måde.

På en delt førsteplads kommer katteurt og lærkespore. Det første billede er fra starten af maj måned og det er helt typisk, at man ikke i første omgang lægger mærke til de to stauder yderst til venstre og højre i billedet. De er bestemt ikke prangende (i modsætning til rosen og den japanske ahorn), men er efter min mening med til at give haven et hyggeligt og uformelt præg.

At der stadigvæk er gang i dem kan ses på de sidste to billeder, som er taget i dag.




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring