rosa x-faktor

Jeg har brugt noget af denne råkold søndag til at lave et indlæg til Moseplassens  rosa x-faktor konkurrence, og mit valg er faldet på erythronium hendersonii, en rosa hundetand. Det græske ord erythros betyder rød og menes at hentyde til pletterne på bladene hos nogle arter og blomsterne hos andre.


Hendersonii stammer fra staten Oregon og har fået sit tilnavn efter Louis F. henderson, en lokal botaniker. På afstand ser den spinkle plante ikke ud af så meget, men når man zoomer ind på blomsten, åbenbarer dens x-faktor sig med al tydelighed, samtidig med at næsen bliver trakteret med den lifligste, sarte duft.


Det danske navn hundetand  hentyder til løgenes form, og den lave art herunder har oven i købet tilnavnet dens-canis, som rent faktisk betyder hundetand. 






Kommentarer

  1. En nydelig plante, jeg tror ikke jeg har sett den varianten du presenterer her! Jeg visste ikke at de duftet heller :) I alle fall en sterk kandidat, lykke til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. Der er vist også kun ganske få af dem, som dufter.

      Slet
  2. Den är riktigt vacker och speciell. Förstår att du valt den.
    Ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, at du kan lide mit valg.

      Slet
  3. Hvor er den smuk - ja den har bestemt x-factor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg også, den har; ligesom de andre rosa skønheder, folk viser.

      Slet
  4. ooo! Jeg elsker hundetann! De står høyt på må-ha listen min :) Vakre blomster og denne var jo ekstra spennende. Veldig hyggelig at du er med på konkurranse Marie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et sjovt og hyggeligt og positivt forum, du skaber med din konkurrence, Anne.

      Slet
  5. Kjempe flott. Jeg ønsker deg masse lykke til i konkurransen.

    Vivi

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg vinder nu aldrig i konkurrencer, men det er alligevel sjovt at deltage i denne her.

      Slet
  6. Nydelig hundetann! Det var en utrolig vakker kandidat du har der! Her er det 13 grader og strålende sol :) Snøen smelter hurtig nå.

    Fortsatt god søndag, og lykke til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da op, hvor bliver jeg misundelig, når jeg hører om sol og så høje grader.

      Slet
  7. Hej Marie,
    Flot rosa Hundetand. Her er vejret lunt og sol. Jeg håber det er kommet til dig også. Må se om jeg ikke også kan finde en blomst i en rosa nuance.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kunne rigtig godt bruge noget lunere vejr. Det kunne være sjovt, hvis du også deltog i konkurrencen.

      Slet
  8. Den er yndig og helt sikkert en plante med X-factor

    SvarSlet
  9. Og jeg er vild med den hundetand Marie, den danser nærmest i munterhed, lurer på om næsen tager farve hvis man stikker den langt nok ned i blomsten? for den har fine støvdragere. Held og lykke med konkurrencen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er lidt af en dansefe - det giver jeg dig ret i. Mine knæ synes vist ikke, at jeg bør stikke næsen helt med til blomsten, selvom duften er fin.

      Slet
  10. Hej Marie

    Superlækker tand!
    Er specielt glad for den markante lilla tegning der i midten!

    Held og lykke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Zigzag tegningen er vel et karakteristikum for de flest hundetand, men meget fin i farven hos denne her.

      Slet
  11. Hej Marie.Dine hundetand er bare så fine....................og godt at du har meldt dem til X-Fakta.
    Jeg har også en rosa blomst i tankerne......................men må lige se om jeg kan finde ud af teknikken.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv det endelig - det er slet ikke så svært.

      Slet
  12. Hundetann var en ny plante for meg. Virkelig flott. Lykke til!

    SvarSlet
  13. Ja dette er skikkelige favoritter i vårhagen! Herlig :-)) Mine står klar med knopper nå! Lykke til :-))

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid