meconopsis og vintersåning

Meconopsis/ valmuesøster har jeg været fascineret af, næsten lige så længe som jeg har haft have. I juleferien meldte jeg mig omsider ind i meconopsis.org/, og selvom  deres frøbestilling forlængst var overstået, fik jeg alligevel tilsendt en håndfuld frøposer. For et par dage siden kom også de frø, jeg har fået tildelt fra AGS , og igen var der en håndfuld meconopsisfrø.


Nogle få af dem kender jeg overhovedet ikke; men så går jeg bare ind på denne blog og klikker på navnet i oversigten. Så får jeg både billeder og en grundig beskrivelse af planten.

For ikke så længe siden viste Esther, hvordan hun har tænkt sig at bruge bedrollers som beholdere til sin vintersåning. Det fik mig til at huske, at Hanne i Haven i sin tid lavede et indlæg om det samme emne, som folk var særdeles begejstrede for. Jeg gik selv med på ideen det år, men bestemt med begrænset succes, Dels kom der op til flere storme, som blæste rundt med disse bedrollers og væltede de små potter, som endte mere eller mindre hulter til bulter med indholdet dryssende ud over det hele, dels fik jeg det aldrig til at fungere med lågene, som jeg ellers netop i udgangspunktet syntes var sådan en fiks løsning. Jeg konkluderede dengang, at mit temperament mærkeligt nok ikke er til bedrollers, og valgte at køre videre med min oprindelige husmandsløsning, nemlig flamingokasser, diverse potter og beholdere og hvide plastikposer.

I dag har jeg sået meconopsisfrø i bakkerne herover, som stammer fra en gammel udtjent plantereol,(sikkert fra Jem & Fix) og dækket frøene med et lag vermiculite. Såmediet er købt såmuld ( det, der nu er tilgængeligt lokalt) blandet op med lecaperler og kattegrus og vermiculite, sådan at det føles gruset mellem fingrene. Den blanding bruger jeg til alle former for frø.

Derefter fik de et lag sne og blev placeret i en ny reol fra J & F.

Reolen har jeg derefter anbragt i en fleecepose, sådan at der kan komme vand, men ikke blæst og ikke alt for meget udtørrende sol ind til frøene og slet ingen sultne fugle.  Reolen er  blevet placeret beskyttet sammen med mine andre frøtiltag på østsiden af et udhus.


Afhængig af udviklingen vil nogle af  planterne blive priklet ud i flamingokasser og/eller plastikpotter til sommer, og andre vil få lov til at gro videre i beholderne, og allertidligst efter endnu en vinter vil de blive plantet ud i haven.

Det er ikke sådan, at vi ingen meconopsis har i haven, tværtimod har vi en del forskellige; men dels er nogle af dem monokarpe og dør efter blomstringen, dels er en del af de staudeagtige kortlivede og skal fornys hele tiden, og endeligt er der spændende og uprøvede arter, som jeg vil elske at få til at spire og gro.

"Sikken tålmodighed," kan jeg forestille mig, at I tænker. Dertil vil jeg sige, at det hjælper meget at have frø i gang henover årene, for på den måde vil der hvert eneste år være glædelige overraskelser, og de planter, man selv har sået, er nu engang de lækreste😋

Kommentarer

  1. Så flott at du har fått sådd, og laget til dine såbakker. Det er et utfordring å så ute, for jeg vet alt om veltede potter, tørke og øsende regn ;) Det er nesten et mysterium at noe spirer i det hele tatt...
    Det blir spennende å følge dine meconopsis!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det ser så overskueligt ud, når man lige har fået det ordnet; men vejret kan virkelig komme på tværs og ødelægge ens fine planer.

      Slet
  2. Jeg kender ikke valmuesøster,men får da lyst til at vide mere om dem.
    Fin vejledning i vintersåning du præsenterer.Det ser ud til at være et godt sted du kan placere bakkerne.Håber du får held med det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Under de rette betingelser er valmuesøster en fin staude. Der er nok lige så mange vintersåningsmetoder, som der er vintersåere. Denne her fungerer for mig.

      Slet
  3. Det er da en hobby man kan forstå, og ja, resultaterne komme ikke sådan lige med det samme - Rigtig meget held og lykke med skønhederne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Sussi. At så frøene er jo ingen sag. Problemerne kommer først for alvor, når alle de små frøplanter skal prikles og plantes ud.

      Slet
  4. Godt at høre, hvordan du bærer dig ad, selvom den hobby ikke lige er mig. Jeg kan sagtens forstå at det er spændende, men det med at prikle og vente tålmodigt, det gen mangler jeg. Til gengæld fik jeg svar på noget, jeg var i tvivl om. Jeg er bange for, at min lilla meconopsis ikke kommer igen, selvom jeg har flyttet den i håb om, at den så ville blomstre. Så heldig er jeg nok ikke. Den sprang over blomstring sidste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, hvis den lilla er den, der hedder Hensol Violet, så burde den komme igen, for det er en staude, men selvfølgelig kan valmuesøstre godt være temmelig lunefulde.

      Slet
    2. Tak - det er den, så er der håb endnu :)

      Slet
  5. Spændende med din såning. Det er et stort arbejde, men en glæde når det lykkes :-) Valmuerne du viser er da særdeles yndige.

    Jeg er ikke rigtig kommet i gang med staudesåning, bortset fra sidste år, hvor jeg prøvede til med nogle purpur solhatte. Det gik fint, og giver mod på mere, men det er vist noget mere avanceret med de planter du har gang i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mere avanceret er det vel ikke, men risikoen for ikke at have heldet mig sig er noget større. Jeg synes, det er fedt at så stauder i noget veldrænet såmuld, stille dem udenfor i kulden og så lade naturen råde. Det er da i grunden nemt.

      Slet
  6. Jeg får helt blod på tanden til staudesåning udenfor som dig efter at have læst den grundige og pædagogiske vejledning. Mange tak:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Go for it. Du har jo plads til store staudeblokke, og såning er utroligt meget billigere end plantekøb.

      Slet
  7. Hej Marie

    Jamen så fik de da deres proces, de 2 herrer:) Flot beskrevet og med en planteslægt det er nemt at blive forfalden til, spændende!
    Jeg genlæste iøvrigt din kommentar hos Kjeld S. og nu også hans svar fra idag.
    Jeg er ligesom dig glad for kommentarer der ikke bare er "positive", men det gælder om at kunne tage godt imod dem når de så kommer, jeg synes ikke den herre rigtig mestrer dette her.

    Men spændende med dine frø, og gode links:)
    Jeg er selv igang med at læse Christopher Grey-Wilson´s "The genus Meconopsis" Imponerende!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå, så må jeg vist hellere over og se, hvad han svarer.
      Ja, forfalden er nok det rigtige ord, når det gælder mit forhold til meconopsis.

      Slet
  8. Hej Marie!

    Jag delar din förtjusning över Meconopsis, de är nog bland de mest älskvärda växter man kan ha i en trädgård. Jag frösår inte men köper plantor om jag hittar dem, de kommer och går i trädgården men jag är lika glad varje år när jag ser att någon överlevt vinterpinan.

    All lycka med spännande frösådder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Efterhånden synes jeg godt, at jeg kan sige, at meconopsis er en fast bestanddel af vores stauder; men jeg sår dem jævnligt for at være sikker på, at de ikke slipper op.

      Slet
  9. Spændende indlæg, som jeg blev meget inspireret af - i særdeleshed din fleeceindpakning af såbakkerne, så soludtørring og fuglenes hærgen undgås - det har været et problem her. Jeg har koldsået mange slags stauder - nogle succesfuldt - andre ikke, men jeg holder meget af processen. Der er noget utroligt livsbekræftende over det at så :) Jeg har endnu ikke prøvet at så Valmuesøster, men det er da vist en synd, der bør rettes op på med de dejlige billeder, du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har vist lige ramt din en af dine yndlingsprocesser. Det er første gang, jeg bruger fleeceposen, men jeg har tiltro til, at det kommer til at fungere godt. Mine egne valmuesøsterfrø såede jeg i efteråret, men du kan i hvert fald sagtens få både nogle blå og nogle hvide, når den den tid kommer.

      Slet
    2. Tusind tak - det tager jeg med glæde imod :)

      Slet
  10. Sikken tålmodighed - ja, det er lige, hvad jeg tænker. Det lyder rigtig spændende, og jeg håber det lykkes, hvad det helt sikkert gør.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, utvivlsomt lykkes det med nogen af dem, spørgsmålet er, hvor mange det lykkes med. Der vil smutte nogen hver vinter.

      Slet
  11. Håber du får en masse spændende at vise frem om et par år. Jeg har aldrig prøvet med Meconopsis men har jo ellers lavet rigtig mange stauder fra frø. Har du dem stående udenfor fordi du ikke har drivhus? Jeg har jo altid mine staudefrø stående på en stål reol i mit koldhus. Stålreol fordi jeg nogen gange har fået mine frø spist af mus, men ellers fungerer det fint med at have dem stående i drivhuset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Drivhuset opbevarer vi mest frostfølsomme planter i. Når jeg engang imellem sætter frø derind, går det galt for mig, når temperaturen begynder at svinge meget.

      Slet
    2. Tak for svar. Jeg har aldrig haft problemer på grund af svingende temperatur, hvis ellers jeg får dem priklet inden det bliver alt for varmt.

      Slet
    3. Måske er dit drivhus større end vores og har generelt et bedre klima. I hvert fald får jeg hverken passet frø eller frøplanter godt nok og holdt tilpas fugtige. Udenfor går det meget bedre.Sådan er vi så forskellige.

      Slet
  12. Hei, så på siden til Lisbeth i Fasanfaret at du hadde prøvd å få tak i boken min Fru Halds hage, den kan bestilles på både haugenbok.no og adlibris.no, hvis du ikke får tak i den gjennom danske nettbokhandlere. Jeg kjøpte nettopp Claus Dalbys drivhusbok fra adlibris, tror det var derfra, så nå skal jeg bli inspirert til å bygge nytt drivhus etter at Urd tok mitt gamle. Regner med at jeg får stuen full av frø i år. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for info, Ingeborg. Jeg kunne godt være fristet til at købe din bog. Efterhånden som jeg via haveblogsene har fået et kig ind i de norske og svenske haver, kunne det være spændende at se nærmere på, hvor meget de adaskiller sig fra danske haver. Vilkårene er da i alt fald forskellige.

      Slet
  13. Rigtig god brugsanvisning til såning af stauder. Ikke lige noget jeg prøver ret tit, men det skulle man måske prøve noget mere. Lige nu vasker jeg frø fra træer og buske, så de kan komme ud i frosten,inden de skal ind i koldhus og vågne op. Jeg har musefælder i drivhuset, og det virker.
    Jeg har fundet den gule fyr i Holland og har bestilt 5, da de er ret dyre.
    Mange hilsner
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vel er den da dyr. Jeg kan godt huske, at du bruger noget af vinteren på at fjerne "kød" fra frø.Der er visse rutiner, der går igen år efter år. Dir drivhus må også være et slaraffenland for mus.

      Slet
  14. Hej Marie!
    Tack för tips, nu har jag läst på flera bloggar och skall göra ett försök. Får vänta på mina frön först. Brukar ha dåligt med plats för sådder, och resultatet brukar inte bli så bra heller.Att placera dem ute är helt perfekt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Held og lykke med udendørssåningen. Som du skriver, er det en nem metode, og så gør det ikke så meget, hvis ikke alting lykkes.

      Slet
  15. Tack för tipsen, meconopsis.org hade jag inte hittat. Kanske borde jag inte ha hittat dit heller ;) Jag ska snart så ett antal påsar från trillium.no men har försökt välja sorter som ska vara mer perenna. Ska kika på din såmetod igen.

    Hoppas du berättar hur det går! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber, du bliver glad for meconopsis.org. Trillium.no har jeg aldrig handlet med - endnu; men jeg har flere gange været inde på hjemmesiden, som har et spændende udvalg, og frøene har også et rigtig godt ry. Ja, jeg er næsten forpligtet til at vise, hvordan det går med meconopsissåningen.

      Slet
  16. Fin beskrivelse af din frøsåning og nogle gode detaljer, jeg vil tage til mig. Jeg husker også Hannes indlæg og har faktisk gang i en bedroller lige nu. Der står stiklinger, som jeg håber vil lykkedes. Bedrolleren er monteret med en sten, så netop blæsevejret ikke laver rav i den. Nu venter jeg så spændt på foråret, for at se om der er liv i de nye planter. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fint at du kan finde noget inspiration i mit indlæg. Ja, hvis man vil bruge bedrollers, så en man nødt til at sikre dem på en eller anden måde, så de ikke blæser omkuld, sådan som mine gjorde.

      Slet
  17. Hej Marie. Det var rigtig spændende at læse hvordan du gør, når du sår. Det lader til at virke godt:) Jeg har også opfundet min egen metode, som er helt anderledes end din, men det fungerer også godt for mig. Nu får jeg helt lyst til at prøve at så meconopsis.!

    SvarSlet
  18. Det er vel mest sommerblomster, du sår, så vidt jeg har forstået,og de kræver jo ikke frost for at spire, men det gør mange stauder jo derimod.

    SvarSlet
  19. Spændende med en til, der prøver vintersåning. Det er jo pokkers ligegyldigt hvad der bruges til at så i...det spændende er, for mig, selve processen...selvom der nu gerne skulle komme planter ud af det.
    Jeg er så spændt på at se om alle frø spirer (altså hver slags frø)...som jeg skrev har jeg de sidste par gange ikke haft voldsom succes med akelejefrø...så håber de er mere villige på denne måde.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?