lidt om farver

Jeg ved det udmærket - røde blomster er kontroversielle for nogle mennesker; men personligt er jeg helt  vild med denne røde farve, som balancerer på grænsen til det orange, fordi den har en del gult mikset op i farven. Samtidig er der tilsat et diskret skvæt sort, og baggrunden dannes naturligvis af den grønne komplementærfarve, noget der giver ekstra liv til den røde farve.
Planterne er fra venstre med uret: dahlia Ann Breckenfelder, tropaeolum speciosum, rosa Troika, crocosmia mas. Lucifer.

Derimod er de meget mørke farver, hvor det røde element fylder meget mindre, uhyre populære, har jeg indtryk af. Her indgår i højere grad den blå farve, ligesom sort er brugt  mere flittigt.
Planter: DahliaVerrones obsidian, lægekvæsurt/ sanguisorba officinalis foran kæmpeærenpris/veronicastrum, daglilje/ hemerocallis American Revolution, heuchera obsidian.

Mørke dahliablade som baggrund for  den rustrødeHelenium 'Moerheim Beauty' giver næsten en neongrøn effekt til stilke og blade.

Den let fyldte Frances Joiner kan jeg ikke forestille mig, der generer nogen. I mine øjne bliver den noget mere interessant, når den ses sammen med den blå nabo Roxanne.


Med codonopsis ovata?/ clematidea? er vi ovre i en sart blå farve, som ville drukne fuldstændig i et bed med de ovenfor viste blomster. Planten står utroligt godt i vores spaltebed.

Når man kender codonopsis, ved man, at den sarte blomst gemmer på en farverig hemmelighed.

Blomsterfarverne på staudehortensia/ deinanthe bifida Pink Kii og caerulea er lige så sarte. Det er tørstige stauder, som næsten altid får brune bladrande; men blomsterne er trods alt værd at vente på.

Kommentarer

  1. Jeg har ikke haft held med mine staudehortensia, de er nok døde af tørst.
    Du ved, hvordan jeg har det med de røde farver, så ingen kommentar her fra :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Staudehortensia er unægtelig noget af en udfordring

      Slet
  2. Jeg har stor forståelse at du liker røde farger og nyanser! Vi er alle forskjellige, og farger er vel noe vi alle har en formening om. Tenk, i år har jeg kjøpt 'Moerhein Beauty'!
    Måtte utfordre min aversjon mot rødt, og tror nok at jeg skal klare å venne meg til den. Jeg har mange rustrøde dagliljer, så de kan jo passe til hverandre. Nydelige dagliljer.
    Flotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Rustrødt kan jeg jo slet ikke undvære i sensommeren, og i mine øjne er Moorheim Beauty en virkelig smuk staude.

      Slet
  3. Hei Marie. Farger har vi vel alle en mening om. Er glad i rødt. Den fargen gjør meg glad. Til neste år skal jeg skaffe meg noen flere liljer i rødt. Har plantet noen hortensiaer. Må iallefall vente til neste år med blomster. Ønsker deg en fin helg.
    Hilsen hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. En glad farve, sådan har jeg det også med rødt. Liljer giver en masse farve til haven her i juli.

      Slet
  4. Spændende studie i rødt, jeg har fået et par røde "klatter" hist og her i baggrunden, jeg synes at det liver dejligt op i de tone-i-tone farver som de fleste af mine bede efterhånden har fået.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg sagtens følge. Den virkning synes jeg også, at gule blomster kan have.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Har många nyanser av rött, men de riktigt lysande röda och orange, har jag inte riktigt fastnat för. Men din Frances Joiner är riktigt fin, och går ihop med det blå. De mörka tonerna i bild två, är förtjusande.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så interessant at læse, hvordan andre har det med farver. Jeg er også glad for de mørke blomster, dog især i samspil med andre farver.

      Slet
  6. Hej Matrie

    Det er vel kun den knaldgule jeg har det noget ambivalent med, ellers er jeg stort set glad for alle farver, favoritterne skifter lidt indimellem

    Flotte billeder du viser, Jeg har også Pink Kii stærkt på vej, den har holdt et par års pause fra blomstringen.

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Knaldgult skal nok bruges med omtanke, det har du helt sikkert ret i, men i de rette omgivelser kan den nu godt blæse mig omkuld.

      Slet
  7. Hei Marie. Så flott du viser hvordan fargene blir forsterket ved å kombinere ulike planter, Helenium gjør seg utrolig bra ved de rustrøde bakgrunnsfarger. Dagliljen fikk også mye mer liv ved siden av den blå Roxanne. Jeg elsker farger, og mine favorittbuketter har hele regnbuen i seg. Heldigvis kan vi velge selv i våre egne hager. Ha en strålende fredag. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anne-Kristin. Det var lige præcis min pointe. Der er ikke noget smukkere end en regnbuebuket.

      Slet
  8. Montbretiaen er min favoritblomst. Den dybe orange-røde farve er formidabel. Og den er særligt smuk efter en sommernats regn. Selvom sol godt kunne bruges også :-)

    PS: Hvis du har plads til min blog på din liste, så tilløjer jeg straks din på min side også.
    MVH Morten Albek www.havebloggen.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Montbretiaen har virkelig personlighed, det synes jeg også, og det gælder også dens frøstande. Jeg vil gerne tilføje dig til min bloghumor, jo flere haveblog jo bedre.

      Slet
    2. Men først når jeg er på computeren:-)

      Slet
  9. Ja smag og behag er noget svært noget. Jeg har ingen røde stauder, men én rød rose og jeg er mere til de mørkere røde som dog er svære at se hvis de ikke bliver sat sammen med andre farver.
    Jeg har en svaghed for crocosmia og ville gerne passe den ind her et sted.
    I mit næste indlæg har jeg billede af et bed med røde, orange, varmt gule og blå i skøn forening og må erkende at disse bede fungerede meget bedre end de violette bede....
    Du har ret i at Frances joiner fungerer bedst sammen med Rozanne og det samme gælder den rustrøde helenium og de mørke dahliablade.
    Tak for et dejligt indlæg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Lisbeth. Heldigvis bliver vi aldrig færdig med at sammensætte farver i jagten på det 'perfekte' bed. Heldigvis kan planterne ikke programmeres til at arte sig, præcis som vi ønsker.

      Slet
  10. Hej Marie
    Skønne farverige billeder og dejligt indlæg.
    Når jeg lægger billeder fa rød, gule eller orange billeder på bloggens Facebook eller Instagram side, så er det helt sikkert at der bliver kvitteret med en række unlikes af siderne fra følgerne - det kan jeg kun grine af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det undrer mig overhovedet ikke. Ja, man kan kun grine af det.

      Slet
  11. Rød er da en skøn farve når den laves i kombination med andre farver, ligesom Rozanne virkelig klæder dagliljen. Skønt indlæg der får folk til at reflektere lidt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt med en kommentar fra en anden, der også synes om rødt.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?