Gardeners World

I dette haveår har jeg troligt en gang om ugen logget på youtube for at se den seneste udsendelse af  Gardeners World. Ikke alle udsendelser er selvfølgelig lige interessante; men så kan man jo heldigvis zappe hen til de afsnit, man gerne vil se. I  den seneste udsendelse var der flere indslag, der fik mig til at spidse ører.


Det første handlede om det opstammede ambratræ liquidambar styraciflua "Gumball". F.eks. Jespers Planteskole skriver om det, at det i efteråret får "kraftige høstfarver fra gul-orange over kraftig rød til violet." Helt så enkelt er det imidlertid ikke. Vores træ, som ses herover, har i de fem år, vi har haft det, endnu ikke vist den mindste antydning af  efterårsfarver.


http://rachelcallaghanlandscapearchitect.blogspot.dk/2013/06/liquidamber-gumball-standards.html

Eksperten på Gardeners World har to løsninger, hvoraf den ene ligesom ikke er relevant for os, nemlig varme dage efterfulgt af kolde nætter - vi har efterhånden ingen af delene:-(
Den anden løsning er at tilføre jorden nogle håndfulde svovlsur ammoniak i marts, hvis jorden  ikke i forvejen er sur, og det er vores ikke.
Når man googler billeder af træet, er nok 90% af dem grønne, så jeg har på fornemmelsen, at efterårsfarverne generelt er en sjælden foreteelse. Heldigvis synes vi også godt om træet "in the green". Vinget benved, som kommer til sidst i indlægget, viser derimod efterårsfarver hvert eneste år, men er så noget mindre interessant resten af året.


Det næste tip handlede om løglægning. Monty Don, der som os har ret tung lerjord, fortæller, at han altid lægger en skovlfuld grus i hullet, når han lægger løg. Det vil jeg bestemt ogå gøre, når jeg skal i gang med løglægningen.  De narcisløg, jeg er kommet til at grave op her i efteråret, ser nemlig ikke ud, som om de trives ret godt, og en dahlia, der ikke har blomstret ret meget, var næsten rådnet væk.

Tetrapanax papyrifer/ rispapirplante

Det tredje indslag handlede om eksotiske planter og ikke mindst deres overvintring, og her konkluderede Monty Don, at det ikke er kulden, men vinterfugten, der gør det af med de planter, der ikke bliver taget ind om vinteren. Jeg giver ham fuldstændig ret; men overvintringen bliver jo ikke simplere af den grund.
frø af vinget benved

Det sidste tip gik på at så lathyrus nu for at få en tidligere blomstring næste år. Det skal jeg lige have vendt med køkkenhavemesteren, for det er ham, der plejer at så lathyrus.
vinget benved/ euonymus alatus

Lys i haven er ved at være noget af et tema på bloggene, så jeg prøver at hoppe med på vognen.
                                                                               

Kommentarer

  1. Det var meget interessant for jeg har jo samme problem som dig, ikke mange farver på liquidambartræet, så det må da prøves. Jeg har dog lidt flere end du har, men de ligner jo slet ikke hinanden jeres og vores træ. De er hver for sig kønne, jeres opstammede er virkelig flot.
    Ingen græskarlygter her, vi får ikke besøg af børnebørn, men vi havde et græskar med over til Theodor :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi skal bestemt også prøve det. Var det ikke sidste år, I flyttede en af jeres for at give den andre jordforhold? Vi er heldigvis glade for det lille træ også uden efterårsfarver.

      Slet
    2. Jeg tror, det er to år siden, vi flyttede den.

      Slet
    3. Ok, og den har stadigvæk ikke høstfarver, kan jeg forstå.

      Slet
    4. Lidt, det kan du se i indlægget i dag

      Slet
  2. Derfor har vi også de flotteste høstfarver her på sandjorden. Det er bare svært at forklare folk, at den flotte ambra, de får med hjem, ikke bliver lige så flot hjemme hos dem på tung jord. Godt man bor på sur sand.
    Benved er altid sikker.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg nu heller ikke huske, at du sagde til os, da vi købte et lille eksemplar sidste år;-) Så ville vi have gjort noget ved jorden.

      Slet
  3. Hej Marie!
    Brukar också titta på Monty Don, finns många bra tips som man kan snappa upp. Gillar höstens fina färger, och din röda benvedsbuske ser fantastisk ut.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. GW er hyggelig at følge, og det er jo fint at kunne hente et tip eller to.

      Slet
  4. Kul att höra att du också zappar :) Här i Sverige lyfter många Gardener's World till skyarna som ett slags trädgårdsprogramsfacit men jag är inte lika imponerad.

    Kul att du fick några tips :)

    Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Facit kan det vel aldrig blive. Monty Don har jo ikke de samme havevilkår som os andre, så man kan ikke altid regne med, at det, han gør, også fungerer i ens egen have.

      Slet
  5. Godt å få noen gode tips! Det er så mye en kan lære og youtube har mye bra. Vinget benved er veldig fin.

    SvarSlet
  6. Hej Marie

    Supergodt med inspiration og gode ideer. Man savner en dansk tvudsendelse med samme niveau.
    Mit bibliotek har flere engelske haveblade, også her kunne visse danske lære et eller andet...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har mindre forhold i Danmark, må vi desværre erkende. Så er det godt, vi kan hente inspiration i udlandet.

      Slet
  7. Mange gode tip i én udsendelse, det er så berigende. Jeg tager den med grus i løghullet til mig. Såning af lathyrus læste jeg også om i Gardens Illustrated og jeg overvejer det.
    Jeg går og glæder mig til min vinget benved, om sommeren har jeg så meget andet at se på så den står lidt inde i et bed og træder frem når den bliver rød:-)

    SvarSlet
  8. Ja, der er ikke noget bedre end at hente nogle brugbare tips. Det er sjovt med benveden, at den er anonym størstedelen af året for så at stjæle billedet totalt med sit efterårsløv.

    SvarSlet
  9. Vingebenved er flott nå om høsten :-)
    Vi har en pseudokamelia som ikke har hatt noe særlig høstfarger de to siste år. Flyttet den i våres til et sted med litt lettere jord, og litt mer sol, etter tips fra en venn, og i år har den vært som en ildkule.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kommer ikke til at flytte træet, så kan det bedre lade sig gøre at ændre på jordforholdene. Jeres erfaringer tyder jo også på, at det er umagen værd.

      Slet
  10. Jeg prøver også at se engelsk have tv, en gang imellem, synes de har nogle fine udsendelser, især dem med Monty Don og Carol Klein.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  11. Jeg ser gerne engelske haveprogrammer....vidste faktisk ikke man kunne se GW på you Tube...det ved jeg så nu. tak :)

    Kan både lide Monty Don og Alan Titchmarsh og hvad de nu ellers hedder.
    Allerhelst ser jeg dog mine få dvd'er med Geoff Hamilton - han var noget helt særligt.

    SvarSlet
  12. For et par år siden så jeg 6 programmer med Carol Klein fra hendes have på YouTube. De var også utroligt gode, men pludselig en dag var de væk pga ophavsproblemer.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?