Lidt søndagsguf

I dag kan man endelig se, hvad Barcarole har at byde på, når den er bedst - den har ellers ikke blomstret ret meget i 2017. Græsset i baggrunden er sølvaks/ stipa calamagrostis.

Mælkeklokke/ campanula lactiflora Loddon Anne er en smuk staude, men vælter altid. Derfor klippede jeg den totredjedele tilbage omkring starten af juni. Det hjalp dog ikke meget. Den væltede stadigvæk, var blot lidt lavere. I desperation klippede jeg den derefter helt til jorden, og nu står den med en nydelig blomstring i ca 80 cms højde.

Anemone x pradesh har jeg før vist på bloggen med stor fornøjelse. I dag er det dens lange blomstring, der imponerer mig Jeg har læst, at den som krydsning er steril og derfor skal formeres enten ved deling eller stiklinger. Min vigtigste opgave er dog først og fremmest at få den til at overleve vores fugtige vintervejr.

Oxalis vericolor sprang over blomstringen sidste år, fordi jeg glemte at tage den frem i lyset i tide. I år gjorde jeg den klar og begyndte at vande den i august. Den er lidt løs i væksten i vores vindue, sikkert fordi den får for lidt lys - den stammer nemlig fra Sydafrika ligesom massoniorum, der ses nedenfor. De ligner hinanden og er alligevel meget forskellige, synes jeg.


Jeg er så småt begyndt at sætte nogle af de planter i drivhuset, som skal overvintre der, f.eks. pelargonium schottii, og det ser ud, som om den nyder at komme væk fra det våde vejr. Den var begyndt at se lidt forhutlet ud.

Nerine Marnie Rogerson  nåede lige at springe ud, før krukkerne bliver samlet indenfor.

Den sidste plante er jeg muligvis den eneste, der synes er guf. Det er en lang og ranglet storkonval med navnet polygonatum zanlanscianense. Jeg har draperet den henover et lille, selvsået egetræ; men den kan nå en del højere op.

                       

Kommentarer

  1. Godt at Barkarole ville blomstre nu, bedre sent end aldrig. De almindelige storkonvaller er jeg lidt træt af, de breder sig voldsomt i skoven, det er nok anderledes med den du viser.
    Ja de to oxalis er meget forskellige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bedre sent end aldrig, ja. De storblomstrende roser er vel i grunden ikke så blomsterrige som de engelske. Kalle K, som har utroligt mange spændende planter, fortalte engang, at det største ønske hos nogle ameikanere, som han forhandlede plantebytte med, var de helt almindelige storkonvaller, for de findes ikke i Amerika. Det syntes jeg var en ret sjov tanke.

      Slet
  2. Hej Marie

    Spændende med din Polygonatum zanlanscianense, jeg måtte jo lige søge på den og fandt 3 leverandører hvoraf 2 var nye, alletiders!
    Morsomt med de 2 Oxalis, den største fprskel er vel blomsten? TYror jeg har set annoncer for den bolchestribede:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Storkonvallen er da sjov, og selvom folk rundt omkring åbenbrt kan være i tvivl om, hvorvidt det er den rigtige, de har i haven, så er jeg sikker på, at vores er den ægte vare. Ja, blomsterne og så også vækstformen, idet den bolchestribede forgrener sig en enkelt gang, det gør den orange ikke.

      Slet
  3. Bakarole er så fin, min gik desværre til, jeg havde fået den til at stå i drivhuset efter anbefaling fra Rosenposten, men jeg kunne ikke holde liv i den.
    Jeg er også så småt begyndt, at sætte planter i drivhuset, har bare svært ved at acceptere at det er den tid😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi havde også en barcarole i drivhuset, men flyttede den udenfor, fordi den kom til at fylde for meget. Den står også og småskranter. Det er det våde vejr, der gør, at jeg begynder at flytte planter ind i drivhuset. Forleden gravede jeg en dahlia op, som næsten ikke har blomstret i år, og flere af dens knolde var nærmest rådnet væk.

      Slet
  4. Å lese bloggen din er som å gå på oppdagselse i en ukjent verden! Jeg kjenner ingen av de fra før bortsett fra Barcarole. Den hadde jeg en gang. Vakker farge på den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Barcarole er da også en smuk rose, og så må man vel leve med, at dens blomstring er forholdsvis beskeden. Mælkeklokken er nu ret udbredt i Danmark, vil jeg mene.

      Slet
  5. I like your Anemone pradesh. I have also started with moving plants to the greenhouse despite we had a lovely sunny Sunday.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fingers crossed that the anemone will survive the winter wet. One sunny Sunday cannot postpone chores like moving plants into the greenhouse, unfortunately.

      Slet
  6. Barcarole er virkelig vakker, og det er godt også med det som blomstrer sent:-)
    anemone x pradesh må jeg notere meg, og dine har jeg aldri sett før, vakre !
    Merker at jeg blir inspirert av bloggen din/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Når vejret er indbyder til det, er det en god oplevelse at gå rundt for at nyde det, der stadigvæk blomstrer; men når det regner, og det gør det jo tit, så mister man lidt motivationen, synes jeg. Fornøjelsen ved at følge med på bloggen er absolut gensidig.

      Slet
  7. Det er virkelig guf en søndag aften at se dine billeder. Der er - som sædvanlig - flere af planterne, som jeg ikke kender. I må virkelig have mange forskellige i haven. Jeg vælger mælkeklokken som min favorit. Jeg har aldrig haft den i haven, netop fordi man altid hører, at de skal bindes op, og det kan jeg altså ikke finde ud af at gøre, så det bliver pænt.🙁
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig et problem med mælkeklokken, at den vælter, og binder man den ikke op tidligt, kommer det til at se forfærdeligt ud. Næste år tror jeg, at jeg vil klippe den helt ned med det samme.

      Slet
  8. Vacker ros :) Och roligt att få se zanlanscianense... den har jag sått och satt ut men den har inte kommit till blombar ålder ännu.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Igen en plante du har sået, imponerende.

      Slet
  9. Lækkert guf, bedre end lørdagsslik :)
    Jeg kender heller ikke alle dine fine planter, men nyder de smukke billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig, at du nyder billederne.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?