Nå, så kunne du være her!!

Det er cornus x Eddie's White Wonder, jeg snakker med. Dens efterårsfarver har været undervejs et stykke tid, og da solen gennemlyste den i går, var ingen tvivl. Nu var de der omsider. Jeg viser den i modlys både i solskin og i gråvej - det er tydeligt, at lyset bliver slukket i gråvejr. Jeg vil beskrive den som psykedelisk , og faktisk giver den mig mindelser om stoffet til en mønstret tresserkjole.


Korneller i efterårsantrækket er i det hele taget nogle drama queens, hvis de da ikke får smidt bladene inden det store show. Cornus kousa Satoma nåede det i år.

Midwinter Fire lyser op i skovhavens skygge her i oktober, og til vinter vil grenene skabe ildebrand, hvis de bliver ramt af solens stråler.

Sensommerbedet oplever jeg som en kombination af farver og strukturer. Der er drama for alle pengene selv på en trist gråvejrsdag som i dag.


Pilebladet solsikke/ helianthus salicifolius er ramt af fænomenet faskiation/ bånddannelse, der ser ud, som om flere stilke er vokset sammen, og det samme sker så med blomsterne for enden af båndet. Det ser også ret dramatisk ud.

                         

Havefuchsiaer er jo normalt efterårsblomstrende halvbuske, som bliver klippet ned til jorden hvert forår, men i de senere år har planten herunder udviklet sig til en regulær busk, som kun får fjernet nogle visne grene og ellers begynder sin blomstring i juni måned, mærkeligt!

Kommentarer

  1. Åhhh, jeg blir alltid grønn av misunnelse over ditt klima ;)

    Cornus kousa er så fine, men de tåler dessverre ikke klima her. Jeg får nyte de hos deg, for de er så fine. Havefuchisa, er det sorten riccartonii? Den overlever i Bergen vet jeg. Jeg kjente en gang en mann som gravde de ned i et bed, og de overlevde ute. Jeg kjenner på at jeg skal ha noen fuchsia til neste sommer :)
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hos os klarer cornus kousa klimaet uden problemer, men skal dog stå beskyttet, ikke mindst i forhold til blæst. Jeg tror, fuchsia en er Mrs. Popple.



      Slet
  2. Hej Marie!
    Fantastiska höstfärger, både rött och gult. Det röda saknar jag i min trädgård. Lönnarna får bara gula blad hos mig, får nog skaffa en rödbladig buske eller träd. Solrosen ser väldigt speciell ut, har aldrig sett något liknande.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du mangler rødt på din efterårspalet, så må du vel på handelen😊 Ja, solsikken ser virkelig speciel ud.

      Slet
  3. Hej Marie

    Faskiation er et fantastiskt fænomen, og planten tager jo ikke skade.
    Sikke flotte efterårsfarver på din Cornus, den ser super ud i solen!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, planten tager ingen skade, og fænomenet opstår ikke hvert år. Det er mærkeligt at tænke på, at de stærke farver faktisk er usynligt til stede i løvet hele sæsonen.

      Slet
  4. Ingen tvivl om at solskin gør underværker for høstfarverne. Vejret i dag har været trist og gråt. Jeg har bevaret løvet på mange af træerne, nu håber jeg bare, at solen vil skinne på dem, mens de endnu er det, det er sjovere end hvis de ligger på jorden.
    Jeg har ikke haft nogle med faskiation i år, men jeg har også oplevet det.

    SvarSlet
    Svar
    1. De sidste par dage har vi haft en del blæsevejr, så nu ligger der blade på jorden mange steder rundt omkring.

      Slet
  5. Din cornus har virkelig flotte høstfarger nå ! Godt at de intense høstfargen lyser opp selv i gråvær:-)
    Vi har et par corea corneller, og de har hatt fantastiske farger i år, og er nå i ferd med å slippe de siste bladene.
    Ha en riktig fin helg/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. De to farvestrålende korneller, jeg starter med, er også koreakorneller. Det er i det hele taget nogle dejlige buske.

      Slet
  6. Hej Marie!

    En härlig bild på Eddie´s White Wonder! Det är en buske som jag gärna skulle vilja ha i trädgården. Det kan gå, eller inte - en chansning.

    Första gången jag ser blommande Helianthus salicifolius. Jag har haft den i trädgården i många år för jag gillar de höga stänglarna trots att den inte blommar här. Tänk att en del växter är så konsekventa, avståndet är ju ändå inte alltför stort.

    SvarSlet
    Svar
    1. Somme tider skal man bare satse, og mange gange går det jo fint. Ja, solsikken er flot rent strukturelt og behøver ikke at blomstre.

      Slet
  7. Hej Marie. Det var en fin beskrivelse med tresserkjolen, det kunne jeg godt se! Sjovt med den busk. Jeg kan også godt lide solsikken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Ja i tresserne kunne man godt lide pangfarver.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?