en aktiv og kreativ efterårsferie

Det må man sige, at vi har haft, og det kan vi selvfølgelig takke børnebørnene for. Første produkt var græskarlys af egne græskar, som ikke blev vildt store i år.

Så blev der lavet eddercupcakes. De smager godt, selvom Eva og jeg er enige om, at vi ikke ville nå ret langt i Den store bagedyst. Det kniber lidt med finishen.

For første gang har vi også smagt bagte kastanjer fra vores eget kastanjetræ. De smagte fint, selvom  også de var lidt små.

Endelig er det også blevet til en heksekjole lavet af et sort lagen og holdt sammen med et bredt bælte fra dengang, bedstemor endnu havde en talje.

Asters er en uundværlig ingrediens i oktoberhaven, og der er efterhånden et stort udvalg, så man kan sagtens undgå de invasive typer, og dem, der er så høje, at de skal bindes op. I oktober kan jeg nu godt lide, hvis planterne vælter lidt rundt og ser lidt uregerlige ud. Det passer godt sammen med de visne blade i min optik.

Uregerlig i ekstrem grad er pilebladet solsikke/ helianthus salicifolius. Den stod fint oprejst, indtil den nåede ca. en meter, og så lagde den sig vandret i godt en meters længe, hvorefter den begyndte at rette sig op igen. Sådan ter den sig år efter år, selvom forhandlerne beskriver den som opret. Vi har plads nok, så jeg foretrækker at lade den bestemme selv frem for at binde den op. Den bliver undertiden beskrevet som triffide-agtig, og noget er der måske om snakken.


Så er beesia calthifolia anderledes velopdragen. Bladene, som godt kan minde om efeublade, er blanke og skinnende og nærmest stedsegrønne.

Oktoberstormhat/ aconitum carmichaelii er også meget opret i væksten og holder sig godt. Blomstringen lod vente på sig i år.



Hvad roser angår, er der to som klart skiller sig ud. Den ene er Ghislaine de Feligonde, hvis blomster changerer utroligt meget på denne årstid. Den anden er Mozart, som stadigvæk  producerer masser af sine enkle blomster, og de ser ens ud hele sæsonen.


               

Surbundsbedet inden bladene når at falde helt.



Kommentarer

  1. Som alltid har du så mye spennende å vise.
    Eddercupcakes ser riktig flotte ut. Halloween er morsomt for barn og ungdom, bare jeg slipper ;)
    Dine asters ser så flotte ut, og jeg bare undrer på om de som overlever hos deg er de som selges som ettårige her. De høye staudeasters overlever fint her. Surbunnsbedet ser veldig flott ut.

    SvarSlet
    Svar
    1. Halloween bliver virkelig promoveret af butikker og medier, for meget, synes jeg, men børnene elsker det jo. Alle de asters, jeg viser i dag, er totalt hårdføre her i landet, så mon ikke de også kan overleve oppe hos dig.

      Slet
  2. Flot surbundsbed og fine kreationer, I har garanteret hygget jer.
    Jeg byttede mig til en pilebladet solsikke i sommer, jeg må med skam meddele, at den ikke er blevet plantet ud, men det er så ikke derfor, den gror som din, det er den åbenbart født med. Min aconitum var også sen til at blomstre i år

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, ja, vi hyggede os rigtig meget og sov rigtig godt om natten😊 Personligt har jeg aldrig set en opretvoksende Pilebladet solsikke, men tør ikke sige, om man kan give den nogle Vækstforum med, hvor det kan lade sig gøre.

      Slet
  3. Hei Marie.
    Du har så mye spennende i hagen, og min havesyke øker:-)
    Flere typer høstasters, og oktoberstormhatt er ført opp.
    Denne uken skulle vi vært i Danmark,, langs vestkysten fra nord og ned til Ringkøbing, men ryggen til Lars satte en stopper for det...
    Eddercopp cupkakes var en god ide. Nå skal det bakes:-)
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var ærgerligt for jer, at I måtte aflyse turen til Vestjylland. Opskriften på eddercupcakesene fandt jeg såmænd i en reklame fra Rema 1000.

      Slet
  4. Hej Marie

    Mange af mine asters er også ved at lægge sig ned, de klarer nok ikke den regn og blæst de lover nu!
    Men godt er det med blomster i haverne til bierne, Aconitum er også super - men vist mest til humlebier - og dem har vi ikke rigtig af...
    Din Ghislaine de Feligonde ser godt ud, min tager sig lige en pause, men den er jo kendt for at blomstre vildt længe!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Flere af vores asters er ret lave pudeasters, så blæst og regn vil næppe genere dem. Ghislaine er altså en god rose. Mens de fleste andre enten har smidt bladene eller har rigtig grimme blade, står den frisk grøn og blomstrer.

      Slet
  5. Jeg synes at de eddercupcakes står super skarpt og har en smuk afbagning :-) - Og så synes jeg at asters er skønne stauder - især, tror jeg egentlig, de høje :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for den positive evaluering 😊 På et tidspunkt forsøgte jeg at kreere et astersbed med alle mulige lækre farvenuancer, men jeg tror, vores jord var for tung og våd, så resultatet blev rent ud sagt ynkeligt.

      Slet
  6. You have beautiful asters and I'm a bit envious because my asters are eaten by the rabbits. Aconitums are here late too this year and your Halloween cupcakes look very nice.

    SvarSlet
    Svar
    1. Maybe asters flowers are a delicious treat for a hungry rabbit - like cupcakes for the rest of us.

      Slet
  7. Hei Marie.
    Eddercupcakes høres bra ut. Omkring her kryr det av unger. Det blir nok fullt liv når halloween nærmer seg. Fine asters. Den planten skal jeg ha i hagen til neste høst.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, halloween er blevet større end fastelavn. Sandt at sige når vi nok at få mere glæde af de sene blomster, end I gør oppe hos dig.

      Slet
  8. Det har vist været alle tiders efterårsferie med mange dejlige aktiviteter. Haven ser skøn ud med alle de forskellige Asters, og surbundsbedet er helt fantastisk. Jeg har ikke forstand på kager, men så længe de smager godt, er alt vel egentlig helt pingeling!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ferien var rigtig god. Vi husker at nyde, at børnebørnene holder af at komme. Snart bliver de nok for store til det og begynder at kede sig. Det gælder om at nyde haven, før frosten slukker for efterårsfarverne.

      Slet
  9. Hej Marie!

    Jag förstod inte riktigt vad de vackra lyktorna var men så förstorade jag upp bilden och såg att det var pumpor! Fin aktivitet med barnbarnen, jag är säker på att de gillade skapandet.

    Din surjordsplantering är mycket vacker, även i höstskrud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget udbredt i Danmark at lave lygter af græskar. Jeg kan ikke lide at se på, når børnebørnene skærer i dem, for kniven er nødt til at være skarp, men det er jo sådan, de lærer at håndtere en kniv. Personligt kan jeg også rigtig godt lide kontrasten mellem de stedsegrønne planter og efterårsfarverne.

      Slet
  10. Hej Marie!
    Ser fint ut med både lyktor och cupcakes. Astrar är fina, men de vill gärna lägga sig ner. Vacker färg på stormhatten.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din positive kommentar, Marika.

      Slet
  11. Det lyder som en skøn ferie - jeg har fundet en opskrift på cupcake'erne, for dem skal jeg da lave ;-)
    Calthifolia er ny for mig. Den skal jeg undersøge nærmere. Sådan nogle flotte blade.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. God fornøjelse med cupcakes'ene. Vi syntes, at chokoladesaucen, der skal bruges til benene, var lidt for tyndtflydende. Du får nok mere ud af at søge på beesia, for calthifolia er der flere planter, der har som tilnavn.

      Slet
    2. Jeg fandt beesia, men kun som frø. Har du selv sået din?

      Slet
    3. Nej, jeg prøvede først at så den, men fik ingen spiring overhovedet. Måske er du dygtigere, og frøene skal helst sås friske. Jeg købte planten hos Growild Nursery, men de ser desværre ud til at have udsolgt af den.

      Slet
    4. Hmmm... Jeg er en klovn til at så, så hvis du ikke engang kan... Jeg håber, jeg en dag kan finde en plante.

      Slet
  12. Det lyder som en kreativ og lækker ferie. Jeg stemmer i koret, de ederkoppekager er så fine (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var bestemt en lækker ferie. Jeg burde næsten skrive til Rema 1000 og takke for kageopskriften.

      Slet
  13. Mycket fint hos dig och astrarna är så vackra så här års. Men den stilla surbäddsbilden är nog finast... ..kanske för jag själv så gärna odlar de växterna :)

    Nej jag tänker inte sluta - jag gillar att skriva alldeles för mycket :)


    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kender jeg godt. Man tiltrækkes især af billeder med ens yndlingsplanter. Alletiders at du ikke har planer om at slutte med at blogge.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?