En blæsende søndagsrunde


Når jeg går min runde, synes jeg, det er tydeligt, haven nu er kommet over i en ny fase. Vintergækkerne har takket af, og nu er det påskeliljer og scilla, der fanger blikket

Mange krokusgrupper er også afblomstret, og flere af os har i år oplevet, at blomstringen desværre ikke rigtig foldede sig ud. Gruppen herover, hvis navn jeg har glemt,  gør sig heldigvis godt, selvom den måske ikke kommer til at springe ud.
Primula er en af mine forårsfavoritter, men jeg oplever, at de ligesom vores krokus savner sol og tørke for rigtig at folde sig ud.

Påskeklokkerne har haft en lang og fin blomstring, og nu begynder de så småt at blegne. De mest populære er uden tvivl de farvestrålende og mere eller mindre fyldte orientalishybrider; men i mine øjne er der også en speciel omend mere afdæmpet skønhed over den korsikanske nyserod/ helleborus argutifolius med de limegrønne blomster og skinnende, savtakkede blade.



Blå lungeurt/ pulmonaria danner et bunddække under en glasbærbusk.

Nu kan man godt sige, at trillium kurayabashii er sprunget ud.

I skovhaven har jeg fulgt udviklingen hos lundvortemælk/ euphorbia amygdaloides var. robbiae, og selvom den de sidste par år har skabt en del frøplanter, er det i år første gang, jeg har lagt mærke til de nydelige blomster. Det er i grunden lidt flovt, synes jeg.


Kommentarer

  1. Jeg oplever faktisk, at de sidste krokus, der er kommet op, har foldet sig ud i solen, spændende om de alle når det, det får vi nok at se i morgen, hvis solen får lov at komme igennem.
    Helleborus argutifolius er ikke så kendt, men flot er den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her ved middagstid har vi minsandten det smukkeste solskinsvejr. Det bekommer både blomster og mennesker vel.

      Slet
  2. Jeg har lenge beundret dine helleborus, for de har virkelig blomstret i en lang tid. Siden du har så godt klima så har du jo også så lang glede av alle de flotte du har. Med dette "nye" klima så håper jeg at de kan trives bedre her også. En må prøve å se det positive i det som er positivt.
    Ha en god uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den eneste helleborus, der ikke vil levere varen, er tibetanus, som ikke engang har vist sig oven over jorden i år, så jeg frygter, at den er rådnet væk.

      Slet
  3. Hej Marie

    Flot flot Helleborus argutifolius, man ser rigtig slægtskabet med 'Sternii'. Den virker dog måske noget mere oprejst?
    Ja nu åbner T. kurabayashii sig, det er nu en lækker sag!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Sternii trives desværre ikke ret godt i vores have. Det går meget bedre med argutifolius, som vist også kaldes lividus.

      Slet
    2. Ja argutifolius er slået sammen med lividus, og bliver anset som en corsicansk variant:)

      Slet
  4. Hej Marie!
    Mina krokus tittar fram tidigt, men de har inte slagit ut ännu. Dina Julrosor är riktigt vackra, hos mig har de också blommat länge. Ser fint ut hos dig. Vilken fantastisk Trillium.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hernede har krokussæsonen startet usædvanligt tidligt i år, men desværre har det ikke samtidig givet sig udslag i en større blomstring, snarere tværtimod. Derimod har juleroser nr gjort det utroligt godt.

      Slet
  5. Hvor ser det dog dejligt ud med alle de forskellige forårsblomster. Jeg fik en vortemælk forærende sidste år og nu kan jeg se det må være en lundvortemælk, eftersom den ligner din på en prik. Tak for hjælpen:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Ulla. Lundvortemælk har jeg ikke kendt til ret længe, og det undrer mig faktisk, for vi har jo haft have siden 1977 med mange forskellige stauder, og lundvortemælk er jo en virkelig nem plante at have med at gøre.

      Slet
  6. Jeg har heller ikke det store flor af fladkravet primula i år. Det vejr, det vejr!!!
    Jeg har ikke længere min lundvortemælk, og jeg har lige tjekket mine fotos, for jeg husker ikke, at mine blade var så mørke. Det er de heller ikke på billederne. Min stod i sol - det er måske derfor. 'Dine' er vældigt gode som kontrast til blomsterne.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, føj for et vejr!
      Vores lundvortemælk står i skovhaven, hvor der størstedelen af året er en del skygge; men lige nu står den meget lyst. Jeg er helt enig i, at den er en fin bladplante.

      Slet
  7. Lørdag var fin, så vi må være taknemmelige for lidt. der var vist osse lidt sol i morges..
    Den lundvortemælk ser sød ud, lidt diskret på en fin måde.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der har været helt pænt med solskin den sidste uges tid. Sådan ser jeg også lundvortemælk, og resten af året er den et ret anonymt bunddække.

      Slet
  8. Hei Marie.
    Dere ligger langt foran oss. Her har crocus såvidt begynt.
    Deilig at vi har hage når verden rundt oss er så urolig.
    Ta vare på deg og dine.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Hanne-Lise. Forhåbentligt har vi her i Nordeuropa lært noget af Kina og Italien, så vi ikke ender i en regulær katastrofe.

      Slet
  9. Hei Marie.
    Deilig vår hos deg nå:-)
    Har samme erfaring med krokus her i år, de første åpnet deg knapt, mens de siste er kraftigere og åpner seg flott.
    Trillium allerede nå er jo ganske tidlig, må ut å titte litt nærmere her i morgen, kanskje noen er på vei opp..
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlet
  10. Hyggeligt at jeres vinterdvale nu er ovre😉 Vores trillium har været ekstremt tidlig lige fra dag et. Det er ret underligt, men selvfølgelig også rart.

    SvarSlet
  11. Jeg falder for det fine tæppe af lungeurt, der vokser omkring glasbærbusken. Lungeurten og de mosbegroede sten, der afgrænser den, klæder hinanden.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar, Elna. Lungeurten er sådan en fin og nem haveplante.

      Slet
  12. Blåst brukar inte stoppa varken mig eller växterna heller för den delen. Och turen därute är så skön. Härligt att jag fick följa med runt din trädgård. Jag blev så glad i Pulmonarian under Callicarpan - använder de vetenskapliga namnen för jag kommer aldrig ihåg dem på danska ;)

    Nu hoppas jag ni får en solig helg utan blåst! Carina

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed