hverandendagsvejr

Mandag og onsdag havde vi det lækreste solskinsvejr, man kan tænke sig, og her til morgen er solen også fremme, mens tirsdag og torsdag var forfærdelige.  Så er det, jeg tyr til drivhuset, hvor der nu er ferskenblomster og kameliablomster at glædes over. Samtidig er der en vidunderlig duft derinde. Kamelierne hedder Hagoromo, Nuncio's Cameo  og Jury's Yellow.


De første planter er blevet flyttet ud af drivhuset, bl.a. bregnen herunder, som i virkeligheden ikke havde behøvet at blive vinterbeskyttet i år. Dens sporer har næsten samme effekt som rhododendronbladenes indument.
Dryopteris sieboldii/ mangeløv


Fritillaria raddeana har haft en omtumlet tilværelse i år. Først lå den langs jorden, så rettede den sig op og sprang ud, hvorpå stormen Laura tvang den til jorden igen, bare i modsat retning af første gang, det skete.



Hundetand har det ligesom krokus - der skal solskin til, for at de springer ud.

Rhododendron cilpinense fik mange brune blomster under nattefrosten. De blev for triste at se på, så nu har jeg fjernet de fleste af dem.

Kommentarer

  1. Sånn er været her også, sol og regn annenhver dag. I steden for regn så kommer det i dag snø, og da ville jeg heller hatt regn 😉
    Været kan vi ikke styre, men det er da deilige blomster du viser fra dine solskinndager. Camellia har de flotteste blomster! Flott rhododendron også. God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, vejret og coronavirussen kan vi ikke stille noget op imod. Så må vi finde noget andet at glædes over

      Slet
  2. Hej Marie

    Din raddeana bliver da udsat for lidt af hvert, godt den nåede at blomstre!
    Den er da egentlig flot din Dryopteris sieboldii bregne. En plantegruppe jeg bliver stadig mere fristet af:)
    Vejret og virus sætter selv dagsordenen. godt vi er så gode til at tilpasse os!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. I nat kom raddeana lige ned med nakken igen engang. Bregnen jo ret speciel, men alligevel signalerer den klart, at den er en bregne.

      Slet
  3. Ja det er godt at kunne gå i drivhuset og nyde blomsterne, hos mig er der endnu ingen, der blomstrer derinde. Dvs jeg har da en narcis. Min nektarin er ikke i gang endnu, og nu må jeg ud og se om hundetanden blomstrer.
    Flotte camelier

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan er det om foråret- man går rundt og holder øje med, hvad der dukker op af nye planter og blomster.

      Slet
  4. Ja, det skifter noget.
    Står dine kameliaer inde i drivhuset året rundt? I krukker?
    Der må være en skøn duft.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, de står kun i drivhuset henover vinteren. Resten af året står de ude i halvskygge og danner knopper.

      Slet
    2. 'Øv' :-)))) jeg prøver med forskelligt stedsegrønt, om det kan stå der året rundt. Kamelia dur så heller ikke. Plusli en da'...

      Slet
  5. Din Fritillaria må da efterhånden blive helt rundtosset. Jeg havde nu også svært ved at stå fast i går. Jeg kan godt forestille mig, hvor skønt det må dufte i drivhuset. Det var godt det holdt til stormvejret.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Drivhuset har holdt forbløffende godt til alt det blæsevejr, vi efterhånden har haft.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Vi har haft ungefär samma väder, idag ser det ut att bli riktigt fint. Skönt att ha ett växthus att gå till då vädret inte är skönt. Du har mycket fint att njuta av där.
    Så vackra kamelior.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. I dag har vi også strålende solskinsvejr. Tænk at vi får lov til at nyde det to dage i træk!

      Slet
  7. Ja sol i dag på en weekend, herligt.. det må da være en svir at komme ind i dit drivhus med den blomstring,, så flotte dine camelliaer.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, drivhuset er hyggeligt at komme ind i for tiden.

      Slet
  8. Hei Marie.
    Her er det også regn og sol om hverandre.
    I går snødde det. Heldigvis ble den ikke liggende. I natt hadde vi -6. Kaldt, men nå er det mildvær og vind igjen.
    Nydelige bilder fra drivhuset ditt. Må være herlig å være der inne.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. I dag er der desværre overskyet og begyndende regnvejr. I disse coronatider har vi ellers behov for noget sol til at få humøret til at stige.

      Slet
  9. Den första bilden är underbar... ..vilken färg och så den lilla avvikande kanten. Ormbunken växer utomhus hos mig och har gjort det 2 eller 3 säsonger nu det vill säga den har klarat mer vinter och frostgrader. Rhododendron var väldigt fin :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Efterhånden er jeg også fristet til at plante bregnen ud, men jeg ville hade at miste den. De små frugtblomster er i mine øjne noget af et smukkeste, der findes.

      Slet
  10. Det er dejligt at have drivhuset at ty til på de dage hvorvejret er dårligt. Igår kom jeg til at tænke på at vi nu nærmer os en årstid, hvor nogle planter bør kunne klare sig ude og du har jo også rykket nogle udendørs :-)
    Ærgerligt med de tidlige rhododendronblomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg tester lige om jeg kan skrive fra safari :-)

      Slet
    2. Det gik fint med safari 👍 camelliaerne kunne også godt tåle at stå ude under udhænget om vinteren, men blomstringen ville nokbåde blive mindre og forsinket, og blomsterne ville risikere at blive ødelagt som på rhododendrnbusken.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring