Aftenbilleder


I går aftes fik jeg lyst til at tage billeder i aftensolen. Det er efterhånden blevet en tradition for mig at forevige stjernemagnoliaen med en kølig, blå aprilhimmel og bøgehækken som baggrund.
Også hjertetræet gjorde opmærksom på sig selv med de nye røde blade.

I skovhaven var det fujikirsebærbusken (prunus incisa kojou-no-mai), der bød sig til. I år har den blomster og blade på samme tid, mens den normalt blomstrer på de bare grene.


Hvidblomme/ leucojum aestivum 


Muscari  alba

I løbet af dagen i går sprang den rosa blodurt (sanguinaria Amy) ud (næsten).  Lige nu er den stadigvæk rosa; men langsomt men sikkert bliver bladene grønne og blomsterne hvide.


Også erythronium hendersonii startede sin blomstring i går. Fordi den står i halvskygge har de to varme dage overhovedet ikke generet den, og allerede i dag er det koldt igen, selvom solen skinner.


Mens langt de fleste påskeklokker er på retur, hvad blomstringen angår, så er denne fyldte på sit højeste. Usædvanligt elegant set udvendig fra, synes jeg.


Også drivhuset har noget at byde på, og det er hyggeligt at komme indenfor i varmen. Fruesko har jeg svoret, at jeg ikke vil formøble flere penge på; men så lod jeg mig alligevl friste over evne, da jeg var til ophørsudsalg i efteråret. Nu må jeg en endegyldigt sidste gang prøve at få Gisela til at trives og blive en succes.

En succes er sølvsnerlen/ convolvulus cneorum allerede. På tredje år har den sat masser af knopper og venter nu bare på mildere vejr, så den kan komme ud at stå.

Kommentarer

  1. Ja så blev det koldt igen, heldigvis kommer der alligevel nyt i vores haver. Mine helleborus kommer stadig med nye blomster, men der er så meget andet at vise. Hvor er din lysrøde blodurt yndig. Min hvide er kommet op med et enkelt blad, jeg venter spændt på, om der viser sig mere. Min prunus incisa kojou-no-mai kan ikke være med, ej heller stjernemagnoliaen, som i øvrigt ikke blomstrer endnu. Denne gang har jeg dog fået taget et billede af prunus incisa kojou-no-mai, det er fremskridt, den er jo ikke stor.

    SvarSlet
    Svar
    1. I går besøgte jeg en have, hvor varmen ligesom havde fået nogle af løgplanterne til at tvangsblomstre , hvilket unægteligt tager noget af pynten. Så hellere mere køligt vejr. Stjernemagnoliaen tror jeg bestemt var det første træ, vi købte til haven, så den har efterhånden mange år på bagen. Fiji kirsebærtræet er dekorativ t i alle størrelser.

      Slet
  2. Din stjernemagnolia er virkelig flott! Den har en imponerende blomstring i år. Din fylte påskeklokke er veldig fin. Spennende at den blomstrer så sent. Din rosa blodurt er også så fin. Den har en helt spesiell farge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er spændende hvert forår, om nattefrosten farver stjernemagnoliaens blomster brune. I år ser det heldigvis ud til, at den slipper. Det er, som om påskeklokkernes sæson er ved at være ovre, men det er den altså alligevel ikke.

      Slet
  3. Flot stjernemagnolia. men er det ikke lidt tidligt til hvidblommen til at blomstre?
    Stiv blæst, men ellers rimeligt vejr. Hvis det er altfor varmt, brænder blomsterne bare for hurtigt af
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Når jeg tjekker hvidblommen på bloggen, er det faktisk altid i april, den springer ud. Ja, vi har før oplevet, at blomsterne er brændt af, når vejret har været for varmt.

      Slet
  4. Sikke flot din stjernemagnolia er. Heldigt med vejret - jeg synes ellers vi tit får en grim frostperiode lige på det forkerte tidspunkt i april. Jeg er lidt misundelig over din yndige erythronium. Det er bare lækkert med en skovbund i haven, fordi der er så mange fine skovbundsplanter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg krydser altid fingre for, at vi ikke får en frostperiode i april og maj, men i reglen bliver vi jo ramt mere eller mindre. Især her i forårstiden er skovbunden en lækker del af haven.

      Slet
  5. Det er en serie af meget smukke blomster. Men hvis jeg skal vælge, må det blive fujikirsebærbusken, der erobrer førstepladsen. Hvor er det en smuk og tæt busk, og blomsterne er utrolig fine. Det er næsten godt, at vejret er blevet køligere, så du kan nyde blomsterne over lang tid.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Kirsebærbusken er ikke bare køn, men også robust og kan vist udmærket bruges som hækplante, og oven i købet får den flotte efterårsfarver. Alt i alt en rigtig fin plante. Du har ret i, at det kølige vejr også kan have sine fordele.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Vilken fantastisk samling av vackra växter. Den rosa blodörten ser mycket speciell ut, så fin. Upptäckte att magnoliorna blommar i centrum. Min stjärnmagnolia har mycket små knoppar, det kommer att dröja innan den blommar. Ditt magnoliaträd är stort och fint. Har en liknande julros som din, den är ljusgul med prickar, och en av få som har många blommor som står upp fint. De andra hänger oftast ner mot marken. Det är helt fantastiskt nu, trots lite svalare väder idag.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tyder på, at din magnolia ler ige på trapperne. Solskin og køligere vejr er en perfekt kombination, når vi gerne vil have blomsterne til at vare længe.

      Slet
  7. Din magnolia har en meget smuk facon, men ellers er det hjertetræet i aftensolen, der gøre sig mest bemærket - i hvert fald på billeder.
    Blodurtens farveskift er fantastisk. Kommer knopperne op gennem et sammenrullet blad, som det ser ud?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjertetræet stjæler alt vand i jorden og breder sine rødder ud over et stort område, og alligevel ville vi ikke være det foruden. Det er rigtigt set, at bladet starter foldet rundt omkring stilken.

      Slet
    2. Den er da bare vild, den blodurt <3

      Slet
  8. Nu hvor der rigtig er kommet skub i væksterne håber man bare der ikke kommer mere nattefrost, men jeg føler mig først sikker hen i maj. Lige nu forlænger det nok blomstringen i alle dine skønne, hvide blomster på både urter og buske, og det er da en fornøjelse. Imponerende fine ting du viser fra ende til anden! Det giver virkelig havefølelsen en anden dimension når udspringet kommer, og man venter jo utålmodigt hvert år, trods faren for frost.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Foråret rummer ganske rigtigt altid denne blanding af glæde over alt det, der spirer og blomstrer, og nervøsiteten for, at nattefrosten skal spolere det hele. Så galt, som det er gået for de franske vinbønder, kommer det dog under ingen omstændigheder til at gå.

      Slet
  9. En utrolig vakker stjernemagnolia!!
    I år er det første året vår har unngått frost og brune blomster. Mye fint hos deg.
    Rosa blodurt har jeg ikke sett tidligere, du får nyte dem den tiden de blomstrer:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har magnoliaen blomstret så længe, at vi ikke begynder at græde, hvis der kommer nattefrost. Blodurten står temmelig skyggefuldt, så vi kan nyde blomsterne noget længere, end hvis den stod i solen, hvilket den ellers ikke har noget imod.

      Slet
  10. Hej Marie

    Erythronium hendersonii er nu en flot sag - din gruppe ser ud til virkelig at trives, den spreder sig jo gerne med frø, sker det også hos dig?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hendersonii trives virkelig godt. Vi har to grupper, som jeg delte sidste år, og desuden er der dukket enkelte fritstående planter op, så den sår nok sig selv moderat.

      Slet
  11. Det er sjovt, at se at det er de hvide farver, der virkelig træder frem på aftenbilleder. Vi har vores Stjernemagnolie lige uden for køkkenvinduet af den grund, så ser vi den i skumringen :-)
    Fin Blodurt, jeg vidste ikke de fandtes med lyserøde blomster, men kan forstå, at de går over i hvid.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du fuldstændig ret i. De hvide blomster tiltrækker helt automatisk ens blik, når lyset bliver dæmpet. Det er nærmest komisk, men jeg går og holder øje med, hvornår blodurten skifter farve.

      Slet
  12. Hvor er den bare smuk, din stjernemagnolia.
    Gad vide hvor gammel den er?
    Fruesko er virkelig en sjov plante med et perfekt navn til den lille fine blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi mener, at magnoliaen nærmer sig de fyrretyve år. Enig - navnet passer perfekt.

      Slet
  13. Kvällsljuset är underbart att fota i :) Och stjärnmagnolia och katsura gör sig väldigt bra i just kvällsljus.

    Jag har köpt och planterat Cypripedium på höstarna och slutade - resultatet var jättedåligt. Men så pratade jag med en odlare som sa att man ska sätta de vår/försommar. Och nu har samtliga jag satt under den perioden etablerat sig bra. Så råden från tyska odlare fungerar inte häruppe hos oss.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for tippet vedrørende cypripedium. Det tror jeg, at jeg vil prøve at følge, så jeg planter den ud, når blomstringen er slut.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?