En våd og kold rundtur.


I weekenden var jeg flittig i haven og regnede også med, at jeg skulle fortsætte, hvor jeg slap, i dag; men vejret er miserabelt, så jeg nøjedes med at tage billeder til et indlæg. En af de ting, jeg fik fra hånden, i weekenden, var at få fjernet frøplanter fra stierne i skovhaven, så der startede jeg min tur i dag, men nøjes med et enkelt billede fra indgangen mod syd, hvor vores bærmispler står med deres fine løvspring og lyse blomster. Det glæder mig at se, at de efterhånden bruges en del i læhegn og lignende.

Første stop på turen gjaldt rhododendron Temple Belle. Den beskrives som lidt frostsart, så de første år dækkede vi den om vinteren. Det, jeg forelskede mig i, var farverne og de klokkeformede blomster.   

Det er morsomt at sammenligne den med augustinii Electra som står lige i nærheden. Efter min erfaring er der ikke mange rhododendron, der får så blå blomster. Sammenlignet med Temple Belle er augustinii mere ranglet og opadvoksende, og det, at den blomstrer samtidig med, at den danner nye skud, bevirker, at blomsterne ser ud, som om de gemmer sig lidt.


En tredje surbundsplante, der skal med i dag, er rhododendron schlippenbachii, som er et smukt syn, fra knopperne viser sig, til løvet får efterårsfarver.


 Pinseliljer er en skøn narcis, og her har den selskab af bispehuen Orange Queen.

Brogetbladet orixa er ikke en busk, man ser ret tit. Jeg købte den i 2012 hos Anne Marie i Lønbæk Planteskole. Den overrasker med en speciel duft, og i år er der lidt spøgelsesplante over den i denne tid, hvor den står med sine bittesmå blomster.


Lørdag ryddede jeg op omkring rundingen herunder, som ligger i det nordøstligste  hjørne af haven. Vi er enige om, at den ikke skal renses for ukrudt eller kun i et omfang, så det er tydeligt, hvad vi vil med den. Lige nu blomstrer der vibeæg, og i maj tager liljekonvallerne over for så at blive afløst af fingerbøl. Derefter lukker bedet ned, og al aktivitet foregår under jorden - forhåbentligt.


I rigtig mange år har jeg haft fornøjelsen om foråret af gense den lille anemonella (som desværre er blevet omdøbt) i forskellige versioner: hvide, lilla, enkle. halvfyldte og fyldte. For ikke at miste den til vores tunge lerjord vokser den i en krukke og et par småbede.


Salix retuculata stod i mange år på min ønskeseddel - en fin, lille alpin plante.

Jeg sætter punktum med Constance Spry, som vi glæder os til at se blomstre i juni.

Kommentarer

  1. Denne gang bider jeg mærke i bærmisplen, på Samsø havde jeg mange, men her ikke en eneste endnu. Jeg ha planer om at købe en enkelt, men har ingen fundet endnu. Jeg savler selvfølgelig over dine fine rhododendron. Især Augustinii som jeg også have, det var nok ikke den samme som din, det er en dejlig blå farve, den har. Temple Belle og Sclippenbachii er jeg også vild med, men så meget plads har jeg heller ikke, så jeg må begrænse mig. Per og jeg tager til Viveterp d. 18.5. der står mange og sælger deres rhododendron af egen avl. Det er et spændende marked, med en flot have til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det marked gad jeg også godt besøge, især hvis det lå i Midtjylland, :-) De to største rhododendron har temmelig mange år på bagen. Jeg har set billeder af Electra, hvor den er meget mere blomsterrig end vores. Den står nu også godt og vel i halvskygge.

      Slet
    2. Ja det er langt væk, men det er et godt marked.

      Slet
    3. Jeg kender ikke navnet og troede, det lå på Fyn,men det ligger jo i nærheden af Hadsund.

      Slet
  2. Bærmispel er osse på min vilha liste. Og i år skal det være, nu er pladsen nemlig fundet.
    Det er en lækker blå den rhodo har. jeg viste ikke de fandtes i blåt, smukt.
    Orixa kender jeg heller ikke , men den skal vist tjekkes ud. Den ser rigtig fin ud. Flere at mine roser er pistne og småsyge, så de er truet med en udskiftning af andre planter.
    Jeg havde da næsten glemt den lille anemonella. Den kommer som det passer den. Nogle år For fuld skrue, andre næsten ikke. Lidt af en primadonna syntes jeg.
    Der er stadig nattefrost i udsigt, bhuu tulipanerne kan snart ikke klare mere.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er uden tvivl vigtigt at finde en god plads til en bærmispel, for de vokser sig hurtigt fyldige. Flere af vores roser har det heller ikke alt for godt og burde måske skrottes, men jeg er altid tilbøjelig til lige at give dem en ekstra chance. Her har vi ikke haft så meget nattefrost, at der er planter, der har taget skade, men i det hele taget kunne det være dejligt med noget lunere vejr.

      Slet
  3. Disse rhodoene du viser er veldig fine. Temple Belle er en jeg gjerne skulle hatt her hvis den hadde tålt klima. Anemonella er så søte. De tåler ikke så mye leire nei.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon ikke rhodoerne efterhånden blomstrer tidligere, det er i hvert fald min oplevelse. Anemonella er søde, ja, de måtte gerne brede sig som vintergækker og krokus og scilla; men det gør de jo desværre ikke.

      Slet
  4. Ja, bærmispler har jeg altid ønsket mig, men de trives ikke her desværre. De to sidste er flyttet til udkanten af haven som en sidste chance, og måske kan det få dem ud af starthullerne.
    Der ser så skønt ud under dine store træer, både i skovhaven og i rundingen med de fine vibeæg. Pinseliljer og Orange Queen klæder hinanden flot!
    Håber virkelig vi får lidt lune i luften meget snart!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. At bærmispler skulle være vanskelige, kommer helt bag på mig, for heromkring stortrives de. Store træer giver noget atmosfære i en have. Ja, for pokker, hvor kan vi godt bruge noget varme.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Det gör inget att vädret är uselt då man kan ta en promenad i trädgården med så mycket vackert. Fantastiska rhododendron och små fina anemonella. Försökte hitta ett svenskt namn och det närmaste jag kom var sippruta. Det låter inte lika vackert som anemonella. Oavsett namn så är de väldigt vackra. Vädret är inte det bästa här heller, runt 0 grader igår, och +6 nu på morgonen. Så det går åt rätt håll. Fick en bild från Finland, det var full snöstorm igår. Det vill vi inte ha.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, selvom vejret er elendigt, er der nok at glædes over I haven. Anemonella synes jeg er det perfekte navn til de kønne, små blomster. Thalictrum thalictroides, som de hedder nu, virker helt fjollet. Vintervejret har virkelig svært ved at slippe taget i Skandinavien i år.

      Slet
  6. Bærmisplerne står så smukke lige nu, især når solen rammer de brune blade. Du har ret i, at man ofte ser bærmispler i læhegn og lignende steder. Det er godt, for de fortjener at blive brugt, for de er smukke på alle årstider, og fuglene er så glade for dem.
    Bispehuerne og pinseliljerne er farvemæssigt et perfekt match, og det ser ud til, at de trives i hinandens selskab.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, især lige nu er bærmisplerne rigtig fine. Pinseliljerne ser jeg altid som et tegn på, at foråret for alvor har bidt sig fast, og forsommeren venter lige om hjørnet.

      Slet
  7. Din Brogetbladet orixa ser meget interessant ud, tror nok lige at jeg skal have en snak med Anne Marie ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, jeg synes også, den er specielt flot i år.

      Slet
  8. Ja vejret er godt nok kedelig men din have er i hvert fald ikke! Smukke smukke tidligblomstrende buske. Din orixa lyser fantastisk op i gråvejret. Fin kombination du har lavet med pinseliljer og Orange Queen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan vi mon stole på, at varmen kommer i næste uge? Det ville være fantastisk. Narcissernes blomster holder sikkert længere tid i kulden, det kan vi da glæde os over.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Forventning og utålmodighed

plantetid