Jeg nåede det lige


- altså at lave endnu et juliindlæg. Nu er sommervejret kommet, og med al den regn, vi har fået, er der mange planter, der har haft en voldsom vækst. En af dem er stormhat, hvis blomsterfyldte toppe er for tunge for de tynde stængler. For en halv meters vækst siden bandt jeg nogle af dem op, men det er håbløst nu, så vi må glæde os over det dekorative rod, der er resultatet. 


Set fra en anden vinkel er det nok den hvide violfrøstjerne og kirsebærtræet, der først fanger blikket.
Vi har mange violfrøstjerner rundt omkring, fordi de sår sig selv, og den højeste er oppe omkring de 3 meter.

Nu vi er i højden, kommer her to trofaste liljer: Leslie Woodriff og Robina.


Ved jorden har jeg fundet en havebetonie og to astilber.
Stachys officinalis 'Rosea compacta

astilbe pumila

astilbe simp. sprite

For to år siden delte jeg astilbe Purpurlanze og placerede den rundt omkring i det gamle staudebed. Sidste år visnede de ned, mens de i år er vokset enormt og har nogle flotte, store blomsteraks.

Tilbage i tiden samlede jeg nærmest på dagliljer. I dag siger de mig ikke specielt meget.  Dels er flere af dem angrebet af galmider, dels er det irriterende at skulle fjerne visne blomster hele tiden, og sidst, men ikke mindst, så er de i min optik decideret grimme efter blomstringen.  At blomsterne er kønne, synes jeg dog stadigvæk.


Månestråle/ kirengeshoma palmata koreana group blomstrer ca. en måned før den, man oftest ser.  

Green Twister er vores mest trofaste solhat.

Sidste år dukkede der to elefantører op i vores reservedrivhus. I år var antallet fordoblet, så vi besluttede at plante en af dem ud i et skygget bed. Det gjorde vi i søndags, og vi er helt forundrede over, at den står så fint med struttende blade, selvom den kun er blevet vandet en enkelt gang. 

Jeg sætter punktum med et grønt motiv inde under hjertetræet. 

Kommentarer

  1. Deilige bilder fra din store hage. Jeg samlet også på dagliljer for mange år siden, men nå er jeg gått lei av de. Jeg vet ikke helt hvorfor, for blomstene er jo stadig vakre. Det er morsomt med de astilbene du viser, for de har jeg også. Purpurlanze er en nydelig staude. Astilber er i store hele flotte blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er pudsigt, at du har været igennem den samme udvikling, når det handler om dagliljer. De to små astilber er så anvendelige, synes jeg, og kræver ikke nær så meget vand som de fleste andre astilber.

      Slet
  2. Ja der er meget arbejde med dagliljer, jeg er nu glad for mine. I år har jeg ikke haft galmider, det havde jeg stort se i dem alle på Samsø, så mister man lysten til at have dem. Violfrøstjerner er skønne, jeg håber mine kommer til at så sig selv. Jeg har tre stk.

    SvarSlet
  3. Galmiderne er så besværlige, fordi man helt skal fjerne de angrebne knopper fra haven. Ellers slipper man aldrig af med dem. Jeg hørte i en tv udsendelse, at violfrøstjerne blev beskrevet som "damernes" yndlingsstaude, og de er da også både lette og elegante, så længe blæsten bare lader dem stå i fred.

    SvarSlet
  4. Hej Marie!
    Så mycket vackert, fina liljor och din violfröstjerne är helt makalös. Havebetonie månne det kan vara Betonica som jag har med ljuslila blommor, har inte sett den i andra färger.
    Fantastiskt vacker slutbild.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika. Det var herligt at få et livstegn i denne tid, hvor der er utroligt stille på bloggene. Ja, stachys og betonica er synonymer. Jeg tror, hollænderen Piet Oudolf har fremelsket nogle forskellige varianter af den. Jeg er selv meget glad for det sidste billede. Jeg synes, det viser, at der sagtens kan være stor variation i en beplantning holdt udelukkende i grønt.

      Slet
  5. Stormhart-venusvogn er flotte stauder . Og nu kommer jeg lige i tanke om mine 2farvet blåhvide. Hvor katten er de henne i år? De mørkeblå tidlige har været der. Jeg må ud og dykke ned og lede.
    Skønne liljer. Den ene ligner meget en af mine. der er helt fantastisk i år. Og de dufter.
    Ja astilbe og månestråle har haft godt af alt det regn i år. Det er så fine.
    Forhåbentlig får vi en god sensommer.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  6. Den oplevelse kender jeg udmærket, at det pludseligt går op for en, at der er en plante,man ikke har set. Vi har været trætte af regnvejret, men det har alligevel bevirket, at planterne står godt i sommervarmen. Ja, en fin og sommerlig august ville være perfekt.

    SvarSlet
  7. Du nåede det, men jeg nåede ikke at kommentere i juli. Det er svært at følge med her i ferietiden, hvor der er så meget, man gerne vil.
    Jeg var imponeret over, at mine violfrøstjerner nåede 2 m i år, men det står jo slet ikke mål med dine. Det gør nu ikke så meget, at mine ikke bliver højere, for de er svære at binde op, og det er nødvendigt herude.
    Jeg har det ligesom dig med dagliljer, og jeg har dem ikke i haven længere. Det er for stort et arbejde at klippe visne blomster af.
    Jeg er vild med det "grønne" billede. Det er en smuk lille have, du har skabt under hjertetræet.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Her om sommeren kan være svært at få tid til at lave blogindlæg, selvom jeg synes, sommerhaven er usædvanlig frisk og frodig i år og fortjener at blive registreret, og kommentarerne kniber det endnu mere med. Sådan er det bare. Hvis der kommer noget kraftigt blæsevejr, vil det helt sikkert tage pynten af violfrøstjernerne, og sådan en 3 meter høj tingest er det håbløst at binde op, så det ser pænt ud.

      Slet
  8. Hej Marie,
    Stormhatte er flotte stauder, jeg har et par stykker her i haven, men i skoven kommer de ikke, og det undrer mig, måske det er for skygget?
    Sikke smukke liljer, de fleste er blevet spist af snegle i skoven, jeg havde fået nogle af Svend Askjær men de er desværre gået til.
    Det går stadig godt med bregnerne fra jer, jeg glædes mig meget over dem, andre bregner er helt spist af snegle, selvfølgelig dem fra Frankrig, øv!!
    Violfrøstjerner er fantastiske, selv om mine er bonsai størrelse i forhold til dine, nyder jeg dem. Dagliljer har aldrig fået min store interesse, jeg kunne til gengæld godt tænke mig at dyrke iris.
    Jeg tænkte lige på det i går, at det har været en let sommer mht vanding i skoven, det er flere år siden jeg har kunnet lade det passe sig selv.
    Sneglene tager min tid, især om aftenen, så jeg er ikke så flittig til at få kommenteret, jeg er træt når jeg kommer ind ved 23 tiden, det mest deprimerende er, at det ikke synes at hjælpe, uanset hvad jeg gør for at udrydde dem. Hjemme i haven, er der måske 8-10 stykker om dagen og det kan man da håndtere i stedet for 1500 stk!!, så jeg har måttet tænke mere rationelt, og konstatere at hosta kan jeg ikke have, liljer, månestråle, hortensia går heller ikke, så til næste år må jeg finde nogle ting som de ikke angriber - selv lungeurt og hjortetrøst har de spist.
    God weekend til jer begge.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
  9. Man må sige, at du er hårdt ramt, når det handler om snegle. Helt kaste håndklædet i ringen synes jeg ikke er en god løsning, selvom det måske på sigt er en fornuftig løsning. Det er der i hvert fald nogle, der mener. Men det miljø, der vil opstå, hvis de får frit løb, vil ikke være til at leve med. Jeg hader simpelthen synet af planter, der er "skamædt" af snegle.
    Det er glædeligt, at du er sluppet for det store vandingscirkus i år. Du har sikkert ret i, at stormhat har brug for noget lys for at trives. Iris er flotte stauder, men i vores lerjord trives de alt for godt og skal deles næsten årligt, og det går åbenbart ud over blomstringen. De passer nok allerbedst i en form for grusbed.
    Også god weekend til dig. Hvad med at bruge den til holde en pause i sneglejagten. Det vil garanteret være godt for dig.

    SvarSlet
  10. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  11. Åh, det er mye flott som blomstrer også på denne tiden! Jeg tror fiolfrøstjerner er min yndlingsstaude. De høyreiste plantene med yndige bittesmå blomster i lette skyer, er prikken over i-en i hagen. Jeg liker fortsatt dagliljer, og synes bladverket gir en fin kontrast i bedene. De seneste liljene blomstrer ikke her ennå, men de kommer snart. Praktfulle. God sensommer!
    /Irene

    SvarSlet
  12. Tak i lige måde. I år er sensommeren ekstra frisk at se på, fordi vi har fået så meget regn, som vi ellers har bandet over. Ja, der er vel ikke andre stauder, som har den samme lethed og elegance som violfrøstjerne.

    SvarSlet
  13. På min lette jord er jeg ikke vant til planter som vælter, men jeg skal love for at mange planter er blevet ekstra høje i år. Herligt at du viser både de høje og de lave. De er alle så fine på hver deres måde. Godt at vide at Green Twister kommer år efter år. Den er på ønskelisten. Smuk kig under hjertetræet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, variation er godt, også hvad højden angår. Oprindeligt såede jeg Green Twister af frø, jeg havde købt.

      Slet
  14. Der er nu en meget fin orden i din have, selvom året har budt på usædvanlig vækst og årstiden også ofte bringer lidt kaos ind i bedene - i hvert fald mine:-) Og så må jeg jo lægge hovedet på 'bloggen' i dag og tilstå at mit yndlingsbillede er din grønne komposition til allersidst...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er kun orden, fordi jeg har været gennem bedene med saksen og beskåret de planter, der trængte til at blive studset. Det gav noget ro. Det grønne billede er også min egen favorit.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

plantetid

En flot septembersøndag

Efterårsfarver

Efterårstendenser