noget om såning af cyclamen plus det løse


Her på tærsklen til oktober, er både haven og dens ejere gået ned i et lavere gear. Decideret efterårsblomstrende planter er der selvfølgelig en del af, og flere af dem er ikke sprunget ud endnu, men bortset fra dem er det mest enkelte blomster hist og pist, der lyser op, f.eks. blandt klematisserne.


Cyclamen klubben i England havde fundet ud af en smart måde på at omgå de stramme eksportregler, Brexit har medført, troede de da; men på et tidspunkt måtte de meddele, at hele frøleverancen var gået tabt i Italien. Kort efter dukkede frøene imidlertid alligevel op; men friske var de jo ikke. Skal man så så frøene hurtigst muligt, eller skal man vente og i så fald til hvornår? Svaret på det fandt jeg i denne "foolproof guide" https://www.cyclamen.org/cyclamen-society-seeds-distribution/propagation/

Det lader til, at man får det bedste resultat af sin såning, hvis man sår august/september, uanset hvornår planterne har blomstret, og hvis man først får sine frø i november, kan man lige så godt lade dem ligge til året efter. 

I den forgangne uge såede jeg så de frø, jeg modtog i slutningen af april. Desværre var det kun ganske få, der svulmede op efter at have ligget i blød et døgn, og det lover ikke godt for deres spireevne; men jeg kan håbe, at det sker, når efterårsregnen for alvor kommer i gang.
Når frøene stammer fra amatører som en selv, kan man ikke regne med, at posen kun indeholder den slags frø, man har bestilt. Det er potten herover et godt eksempel på, hvor der er 3 forskellige slags hederifolium. Den, jeg havde bestilt, hedder Fairy Rings pga de fire koncentriske ringe i lyse og mørke farver. Nu har den fået sine egen potter. 

De nøgne jomfruer står ikke længe, og jeg er bange for, at min utålmodighed med deres visne blade bliver straffet i år. Der er i hvert fald færre grupper, og blomster end der plejer at være.
Colchicum autumnale album

Colchicum Waterlily

Når de visne blade lægger sig på jorden, popper de stedsegrønne bregner op og gør opmærksom på sig selv.  Det er kambregnen og venushåret herunder gode eksempler på.
Blechnum spicant

Adiantum aleuticum


Woodwardia unigemmata/ den juvelbesatte kædebregne (sikken et navn)  troede jeg var gået tabt, men den dukkede op, da jeg fjernede en masse judaspenge fra skovhaven, og nu har den oven i købet sendt et nyt, flot blad ud i æteren. I Østasien, hvor den stammer fra, kan den blive 1,5m høj og 2,5m bred. Det må være et fantastisk syn. Jeg skal være tilfreds, bare den overlever vinteren. 

Sølvlys kommer man ikke uden om, når man snakker om blomstrende efterårsstauder. Min favorit er den lave Actaea japonica Cheju Do med de skinnende blade og de sartlyserøde blomsterknopper.


Jeg vil slutte indlægget med at præsentere en ny efterårsblomstrende staude her i haven, som ikke har noget dansk navn. Isodon effusus hedder den i dag. Dens vækstform er åben med stive stilke og kan godt betegnes som buskagtig. Sidste år købte jeg den i Staudestedet på Djursland, og det var især vækstformen, jeg faldt for, men den lille lavendelblå læbeblomst er nu også nydelig. Jeg glæder mig til at se planten i fuldt flot.

Kommentarer

  1. Ja, det måtte jo gå galt på et tidspunkt til slutt. Jeg håper at dine frø vil spire. Så fin Fairy Rings er. Sølvlys er en vakker staude, og en av de få som blomstrer her også på høsten. Cheju Do har jeg aldri sett her. Den var lekker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg bestemt også. Måske sker det først til næste år, så jeg skal være tålmodig. Sølvlyset stammer åbenbart fra øen Cheju i Sydkorea, og jeg kan godt lide tanken om, at den forekommer naturligt ude i naturen i stedet for at være fremelsket på en planteskole.

      Slet
  2. Du har mange dejlige efterårs blomstrende. Det bliver spændende med din nyervervelse. Den har en smuk blomst og farve.
    Ja nu begynder de stedsegrønne at titte frem. De har ellers været ret så anonyme i sommerens løb.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Den har helt bestemt noget wow faktor, den nye staude. De stedsegrønne er uundværlige, især nu, hvor de løvfældende mere eller mindre forsvinder.

      Slet
  3. Spændende med dine såninger af cyklamen. Jeg har lige modtaget planter fra Staudestedet, den der faldt jeg ikke over, den ser spændende ud. Ja der skal stor tålmodighed til at holde ud at se på bladene fra de nøgne jomfruer, dem har jeg ikke mere, det gør ikke noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ser ikke ud til, at Staudestedet har den i sortimentet længere. Jeg kan nu godt lide de nøgne jomfruer, især de forskellige varianter.

      Slet
  4. Det ser fint ud med dine små klematisblomster, og en helt ny staude er jo altid spændende. Den skal nok give blikfang til næste år med sine herlige blå blomster. Er den i familie med salvie mon? Dejlige bregner du viser! De er søde de små alpevioler, men lidt for kleine til min vildsomme have:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, den er ikke i familie med salvie, men kan godt minde om den. Alpevioler i et tæppe under træer og buske ville efter min mening være et fint element i en vildsom have.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

plantetid

Hvad sker der i september?

Den er god nok -

En flot septembersøndag