regnvejrsbilleder

Det har regnet og regnet i dag, 15mm har vi fået, indtil midt på eftermiddagen; men det er alligevel for ubekvemt til havearbejde, så jeg har indskrænket mig til at gå en hurtig runde med kameraet; men vær advaret - der kommer ingen tulipaner.
Jeg starter uden for køkkenet med det gule ahorntræ. Det bliver næppe smukkere end det er nu.


Lidt derfra står en rosa trillium, som jeg synes er sart og yndig.

Den fyldte grandiflorum vil blomstre længe endnu
 

Den enkeltblomstrende grandiflorum står helt ind til træstammen og trives forbløffende godt, selvom trærødderne ligger højt i jorden.

Den sidste trillium, jeg vil vise, er vaseyi, som er også er den største, vi har, vistnok i det hele taget den største trillium. 



En af de mest raffinerede planter lige nu er mos- eller kirkegårdsbregnen, som er ved at springe ud.

Det sidste billede skal bevidne, at terrassen nu er blevet beboet af en opstammet leonardo da vinci, som har overvintret i drivhuset, og en krukke, hvor de tre planter også er genbrug fra sidste år. Jeg kan lige så godt tilstå, at jeg godt kan lide at købe nye planter; men det er altså også en stor tilfredsstillelse at få tingene til at overleve vinteren.


Til allersidst et lille kuriosum. Da jeg nippede et skud af en dahlia for at få den til at buske sig, stak jeg skuddet i et glas vand, og se så, hvad der skete. En miniplante udviklede sig og er nu blevet plantet ud i en potte. Gad vidst om den overlever.




Kommentarer

  1. Da jeg så mosbregnen fik jeg associationer til søheste :)

    SvarSlet
  2. Smukke regnvejrsbilleder.
    Her har regnen stået ned i stride strømme lige fra morgenstunde, ja det regnede da vi stod op, og til efter kaffetid. Så heller ingen havearbejde her i dag.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  3. Jeg er helt forelsket i din bregne, og ja som Ulla siger, det ligner jo søheste. Den er skøn:-) Det er de andre billeder også, men søhestene stjal alt opmærksomheden:-)

    SvarSlet
  4. Til gengæld kom der mange billeder af Trillium, det er ikke et dårligt bytte :o)
    Jeg har også den ahorn, havde håbet, du vidste, hvad den hed, jeg synes, den er virkelig skøn lige nu.
    Tak for tippet med at sætte dahlia skuddet i vand, jeg har prøvet at sætte det direkte i jorden, det gik ikke så godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan sagtens få navnet, det er acer japonicum aureum.

      Slet
  5. Tror jeg vil tænke søheste hver gang jeg ser en bregne.
    Jeg er ret pjattet med din Vaseyi lækker farve.

    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
  6. Den gule løn hedder også Gul fuldmåneløn (Acer shirasawanum Aureum) og forhandles oftest under det navn.
    Utrolig smuk både i udspring og når den står med sine røde frugter.
    Ang.Dahlia-stiklinger har en gartner fortalt mig, at hvis han så en,han ikke kunne leve uden, tiggede han et par stiklinger og lavede sine egne på den måde. I løbet af sommeren lavede den en lille knold ved roden, som han gemte og plantede ud næste år, hvor planten lavede flere knolde osv.osv.
    Spændende om det virker.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed