oktobersol

De sidste dage har været fantastiske til havearbejde, og når man arbejder i haven, får man øje på flere ting, end når man kun går en runde. Bedst som jeg plantede meconopsis og primula ud i et bed, fangede mit blik noget rødt. Det var stilkene på druemunken actea pachypoda, som blev oplyst af solen.


Bedet ligger i frugthaven - sikken uorden; men vi har ikke kunnet få nye frugttræer til at trives der. 

Cyclamen coum er vinterblomstrende, men bladene er også smukke. Den er velegnet som bunddække under træer og buske, hvor den får noget sol. Det får de under den hvidbrogede buksbom.

Det varme bed ser ikke ud af meget på afstand og går næsten i et med bøgehækken; men går man tættere på, er der faktisk en del fine motiver.



                Tropaeolum speciosum i parasoltræet.   

Salvie, mørk stjerneskærm og mørkt løv fra barcarole.

Det kan ikke vare længe, før Black lace smider sit fine løv, og så går glansen ellers af Sankt Gertrud.





Kommentarer

  1. Druemunken har virkelig muligheder for at ta opmærksomheden med sine flotte farver. Tæt på er der rigtig nok meget fine farvetoner og blomster i bøgehækbedet. Cyclamenblade er så smukke. Jeg fik en bitte en med hjem fra markede for nylig, cilicium. Den er jeg glad for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Cilicium er også rigtig køn - den er vist efterårsblomstrende.

      Slet
  2. Hej Marie

    Endnu en imponerende sag fra slægten Actaea - først racemosa og nu pachypoda.
    Jeg må have kigget nærmere på Acteae!

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter min mening er actea en spændende familie, selvom den er blevet udvidet med sølvlys på mærkværdig vis.

      Slet
  3. Godaften Marie.Der er mange smukke planter med efterårsfarver i din have.Sjov fætter den druemunk
    .Og et dejligt billede af din frugthave.....smukke gamle træer du har.
    Er også imponeret over at din mørke stjerneskærm stadig blomstre.
    Og jeg glæder mig meget til min Black lace bliver ligeså flot som din.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Stjerneskærm er ret stabil med genblomstring, hvis man klipper den ned - det er i hvert fald min erfaring.

      Slet
  4. Ja hvad kan solen ikke gøre ved vores haver, det pynter gevaldigt med solskin, sammen med de gamle krogede frugttræer ser det bare så smukt ud. Bladene på cyclamen er så flotte, jeg går også og glæder mig over dem, jeg købte på markedet. Ja druemunke er da fine i solskinnet, den har jeg ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænker jævnligt på sidste års evindelige regnvejr, når jeg nyder det forrygende havevejr, vi har haft i 2013.

      Slet
  5. Jeg er også betaget af de fine gamle frugtræer. Cyclamen er en dejligt plante og din er særligt flot med de grå aftegninger. Druemunken er nu heller ikke at foragte... ja savle savle....men lige nu har jeg ikke plads til mere....men du giver en god inspiration Marie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt at du kan lide varerne i nin efterårsbod.

      Slet
  6. Skøn gul blomstecollage du har lavet!
    Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid