4 i 1

Man må sige, at det her plantestativ bliver godt udnyttet - fire planter i alt: Clematis viorna, codonopsis grey-wilsonii og lanceolata samt en hvid ridderspore. De første tre var planlagt, mens den sidste skyldes dårlig planlægning.



Grey-wilsonii er specielt velset, fordi jeg troede, den var omkommet efter en forårsflytning. Nu blomstrer den allerøverst i stativet i 2 meters højde.


Codonopsis himal snow og vinciflora blomstrer også i dag.


Mens codonopsis ikke er ret udbredt og temmelig besværlig at få i gang fra frø, så er pragtsnerle noget mere taknemlig.

Nu er det blevet solhattetid, og som sædvanligt er der nogle, der ikke har overlevet vinteren. Jeg bliver mere og mere glad for arten (purpurea) og dens store villighed til at frøformere sig.
Munstead Wood og Abraham Darby er begyndt at remontere, mens Penny Lane ikke har holdt pause


    

Kommentarer

  1. Hej Marie

    Clematis viorna begejstrer med sin fine afdæmpede form - det behøver ikke være sværere!

    Er også glad for purpurea (og pallida) - det har sneglene detsværre også været i år... Men det problem har du jo ikke:)

    En dejlig aften ønskes herfra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var for varmt formin smag i dag; men aftenen er skøn. De små klematis har en særlig appeal for mig. Jeg er på udkig efter versicolor, som har samme form, men andere farver.

      Slet
  2. Hej Marie.
    Den var muligvis ikke planlagt, men jeg synes nuat de hvide blomster lyser godt op.
    Vh Nina

    SvarSlet
  3. Fin samling purpursolhat du har.
    Det er heldigt de sår sig under moderplanten, så er det jo ingen katastrofe, hvis en enkelt går ud.
    Jeg har 3 forskellige, men arbejder på at udvide repertoiret.
    De sidste år har jeg høstet frø forskellige steder. Men de er ikke ivrige efter at spire i potter om foråret.
    I år vil jeg prøve at så lige efter høst..

    SvarSlet
    Svar
    1. De hvide har jeg selv sået, men har desværre ikke gemt navnet. Ærgerligt, for de spirede ellers villigt. Jeg har tænkt mig at prøve at så de to arter pallida og paradoxa. De forædlede varianter tror jeg desværre ikke på længere.

      Slet
  4. Grey-wilsonii var den der fangede mest, den er vel nok fin, jeg kan godt forstå, at du er glad for , den overlevede flytningen. Men også Codonopsis himal snow og vinciflora ser rigtig fine ud. Solhatte der selvsår sig, det kan vi lide, men så kender vi ikke længere navnene på dem :) jeg gør ikke i hvert fald. Jeg overvejer at anskaffe mig Munstead Wood, Gitte har anbefalet den, kan du også det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Når codonopsis blomstrer, synes jeg, de er al besværet værd.
      Frøplanterne af solhat kan vel kun hedde echinacea purpurea, Jeg tvivler på, at de forskellige varianter er frøægte.
      Munstead Wood er smuk, frodig og blomsterrig, men har vege grene som så mange andre af de engelske roser.

      Slet
  5. Hej Marie.Jeg kan rigtig godt lide din klematis på det første billede.
    Men din collage af solhat er også rigtig flot , med mange dejlige farver.
    Må have mig en Penny Lane rose..............Lisbeth anbefaler den også.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Jette. Efter min mening er penny lane bedre end moderen new dawn, fordi blomsterne har den lækre champagnefarve især først på sæsonen, og fordi den bliver ved med at blomstre.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?