lumre lørdag

Leslie Woodriff er en virkelig høj lilje, som jeg kigger op på, men som også har den uvane ikke at ville rette sig op. Derfor har den fået en tvegren at støtte sig til.
















Den gule her er lige så høj og dufter herligt - kan fortrænge stinksvampens "duft", i hvert fald lokalt.


Frøkenhat er fast ingrediens i køkkenhaven hvert år. I år er de dog mindre klare i farverne, end de plejer at være.


Deres farver matcher med hestemynteblomsterne, som jeg må have købt med hjertet og ikke hjernen, for de holder ikke ret længe i vores lerjord.
         
 Og de matcher til gengæld Heidi Klum.
















I disse betonglade tider nyder jeg dagligt synet af dette lille fuglebad, som i virkeligheden er en flere tusind år gammel kværnsten, som Søren har fundet på matriklen.

Jeg nyder også synet af denne stensvamp fra Sørens hånd. Det er en lille violfrøstjerne (kiusianum), der gemmer sig bag ved den.


Hvis kiusianum er str. xs, så er Splendide xl.

Vejret i dag har været alt for lummert til havearbejde, men perfekt til afhentning af en lille egebladet hortensie snowflake i Lønbæk og til en rundtur i haven i træernes skygge.

På de kanter ligger også Jespers Planteskole, som forhandler en elastisk gummiopbinding, som vi ikke kan undvære. Den kan ligefrem rykkes over med hånden. Der røg også en stærkt nedsat blyrod ned i kurven (25 kr) - en plante mere, som skal overvintre frostfrit.


Brudeslør elsker vores varme sommervejr.
Det har jeg også bemærket på andre blogs.







Kommentarer

  1. Flotte liljer :-)
    Her er det heller ikke blevet til ret meget havearbejde i dag, det er alt for varmt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, pyha. Man sveder, når mansidder i skyggen.

      Slet
  2. Ja vi må lave havearbejde om aftenen i stedet. Nå Anne Marie havde en Snowflake i blomst, det var da spændende. Elastisk gummiopbinding kender jeg ikke, det må jeg kigge nærmere på, hvis jeg kan google det.
    Monarda holder længe hos mig, det er ellers nogle flotte farver du har. Selvom de ikke er klare i farverne dine Zinnia, synes jeg nu, de er flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder nu helt fri i dag. Opbindingen er simpelthen så nemt at arbejde med og skånsom mod planterne. Jeg kan også godt lide monardafarverne, så jeg håber, de bliver hængende nogle år.

      Slet
  3. Årh de zinnia er da fine, og den med lilla midte og grøn kant, næh! Er det en speciel frøblanding?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, blandingen hedder ‘Queen Red Lime’.Den, du nævner specielt, er ikke helt udsprunget.

      Slet
  4. Hej Marie

    Min Leslie fik første blomst i går - så er stadig lidt bagud:)
    Og selvfølgelig forgår det også vandret - begge LWs forældre indeholder jo lilium henryi, - Og sandsynligvis samme, så der er nok tillige trale om indavl...

    der er nye Monarda arter på vej: Monarda bradburiana og punctata som du sikkert vil synes er spændende!

    Flotte sten i haven - begge med hver sin historie!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har faktisk en monarda på ønskesedlen, purple rooster; men desværre ser det ud til, at den kun forhandles i USA. Den kansikkert ikke trives her i landet.

      Slet
  5. Hej Marie,
    Utrolig flot blomstring hos dig med skønne planter jeg ikke alle kender.
    Hestemynten er fin. Jeg har haft en men den forsvandt året efter. Planterne står ret tæt hos mig.
    De får nok ikke alle lys og albuerum nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også det, der i reglen sker med vores hestemynter. De vil sikkert gerne gennembages af solen; men vi bryder os jo ikke om bar jord i bedene.

      Slet
  6. Dine Frøkenhatte er nu søde, selv om du vist klager lidt over farverne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg synes om dem. De er ret så sofistikerede og viktorianske; men de "rigtige" frøkenhatte er jo klare i farverne, så måske skulle man have begge slags.

      Slet
  7. Hej Marie.Smukke liljer du har...............skal helt klart sætte nogle flere til efteråret.
    Dejlig sten Søren har fundet..........den kan jeg godt forstå du er glad for.
    Og brudeslør kan pynte på mange blomster.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du lagde en kommentar. Jeg har flyttet rundt på flere af vores liljer. hvis jeg bliver forelsket i flere, skal jeg tænke mig godt om, før de bliver puttet i jorden.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?