småt og stort

Acis autumnalis hedder denne lille skønhed, som jeg blev nødt til at plukke for at få et antageligt billede af den. Oprindeligt klassificeret som leucojum, samme gruppe som dorothealiljerne, er acis nu en selvstændig art med 9 medlemmer.


 Det kan virke urimeligt og ulogisk; men jeg nyder nok næsten den lille miniatureblomst mere end de store flotte liljer.

        


Silver velvet hedder høststenbrækken med de flotte blade. 

Den hårdføre begonia evansina havde jeg dømt død; men ikke blot lever den i bedste velgående - den har også sået småplanter. Blot ærgerligt at den blomstrer så sent.                                                                                        
Sesleria autumnalis har specielt mange hvide blomsteraks i år.

Samme græs bag ved frøstande af kleopatras nål sammen med patrinias luftige blomsterskærme.

Et par dahlier til slut - begge med mørkt løv. Pyh, hvor er det varmt derude!



Kommentarer

  1. Silver Velvet er meget flot, jeg er ellers ikke til almindelig stenbræk, men den der er meget fin. Har du selv sået den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu også en høststenbræk, fortunei, og jeg har ikke sået den selv, tvivler på at den er frøægte.

      Slet
  2. Hej Marie,
    Ja den er varmt. Hvor er dine liljer flotte.
    Spændende lille hvid blomst der er i familie med Dorotealiljen. Fin og sart.
    Flotte Dahlia med mørkt løv. jeg er også glad for disse typer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Liljerne og dahliaerne strutter ligefrem i varmen, altså når de ikke mangler vand.

      Slet
  3. Hej Marie.Fin lille blomst du viser.............men synes nu også at liljerne er smukke.
    Silver Velvet og din græs er jeg også vild med.............har fået en del græsser i år.
    Og de mørke dahlia er slet ikke til at stå for.............har den til højre.
    God varm aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Græsser bliver man hooked af, når først man får begyndt at anskaffe dem, og ligesådan med de mørktløvede planter.

      Slet
  4. Hej Marie

    Acis autumnalis det lyder som en efterårsblomst - er den også alt for tidlig på den?
    Men fin det er den! Og ja nogen af de nye liljer har enormt store blomster som ikke altid passer til resten at planten.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er i grunden ikke voldsomt tidligt på den, måske en uges tid. Jeg forstår på en måde godt dem, der holder sig til liljearterne og undgår hybriderne; men jeg lader mig alligevel friste over evne af duften og farvepragten.

      Slet
  5. begonia evansina har nu heller ikke så prangende blomster
    den danner osse bubls i bladstilke hjørnerne og de gir mange nye babyer
    Begonia Gradis alba har flottere mørkere blade med røde nerver og hvide små blomster
    begge hader solen da den brænder dem af
    Flotte billeder du tager

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for komplimenten og vinket om alba. Den kunne det være spændende at opspore.

      Slet
  6. Liljerne ser fantastiske ud, og de lyser jo meget op :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør de nemlig, og man kan næsten altid finde et egnet sted at putte løgene i jorden.

      Slet
  7. Fine billeder, og især dine græs synes jeg ser rigtig fine ud. Jeg har ikke andet end almindelig græsplæne :-) meeeen det kommer nok.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan i hvert fald kun anbefale græsserne og deres samspil med andre planter.

      Slet
  8. Hej Marie!
    Hvor er det nogle flotte liljer, og et lækkert bed de står i. Købte mig også en art halv høj græs sidste år, men der sker ikke meget med det, mest af alt lidt tjavset, måske det skulle have haft mere vand, eller måske noget med nedklipningen, eller jeg må bare være tålmodig......Uha ja dahlia med det mørke løv:-))
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Gad vidst hvad det er for en slags græs. De har jo meget forskellige "blomstringstider" fra forår til sensommer. Ja, liljerne gør meget opmærksom på sig selv.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?