tilbage i haven

Når deinanthe bifida (staudehortensia) og Claire Austin ser friske ud, kan haven ikke være vanvittig tør, konkluderede jeg, da vi kom hjem fra ferie for en uge siden.



Også køkkenhaven virker ret uberørt, bl.a. fennikel, som er ny for os, trives godt.

Den forløbne uge har vi haft feriebørn til at skabe noget liv i haven, og der kunne vejret ikke have været bedre.

Som forventet er en del liljer sprunget ud. Her ses ukendt hybrid (kunne nu godt være robina) med haveudsigt, kongelilje sammen med selinum wallichianum, hvid henryi sammen med crocosmia masonorum lucifer og kushi maya i krukke.





To små nye blå planter: primula flaccida og allium sikkimense.



      Fire klematis: viticella alba luxurians, roguchii, aljonushka  og viorna.




Georginer










                           parykbusk

Stille regn er min undskyldning for at sidde her ved computeren i stedet for at fjerne visne blomster og lignende ude i haven, og det slår mig simpelthen, når jeg læser haveblogs efter en længere  pause, at vi haveejere  er vildt forelskede i vores have og vores planter - heldigvis. Sådan skal det jo være.

Jeg glæder mig f.eks. over disse mandshøje cikorieplanter i en blomsterengblanding fra sidste år. Jeg har ellers mange gange forgæves forsøgt at importere den fra grøftekanten.



Kommentarer

  1. Hej Marie. Din have ser da også dejlig frodig ud.................men her fik vi først vand i forgårs .
    Og det var meget tørt.Men 17 mm.hjælper da lidt på det.
    Flotte fennikel du viser...........havde dem sidste år.
    Dejligt at vejret var med jer når i havde børnebørnene på besøg.
    Og hvor har du nogle smukke liljer...............skal helt sikkert have nogle flere til næste år.
    ER lidt vild med den flotte primula..............den har jeg ikke set før.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis haven er tør, er 17 mm jo ikke alverden, men selvfølgelig meget bedre end ingenting. Flere liljer til næste år - den tanke kender jeg så godt. Primulaen har jeg jagtet i mange år, og desværre skal man ikke forvente, at den overlever ret mange år, så forhåbentligt sætter den frø.

      Slet
  2. Nå det var børnebørn der var skyld i din udebliven på bloggen :) jeg var bange for, at I var blevet syge efter flyveturen, det er der vist mange, som bliver.
    Du har som altid mange fine planter, parykbusken er da rigtig flot, der er flere parykker på jeres ,end er er på min. Staudehortensiaen er tæt på hos mig, men endnu ikke helt udsprunget, der er nu heller ikke mange knopper i, men den er jo også ganske ny.
    Det er ikke nemt at importere noget fra grøftekanten, jeg har prøvet med vild gulerod, men de fanger ikke rigtig an i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, heldigvis var det børnebørn og ikke jetlag, der har holdt mig væk fra blogland. Faktisk oplevede vi overhovedet ikke det frygtede jetlag, så vi har nok været heldige. Da vi plantede parykbusken, så den temmelig pottebundet ud, så vi frygtede, at den ikke ville klare sig; men i dag er den da fin. Egentlig synes jeg nok bedre om den grønne end den mørkbladede. Måske er det i virkeligheden lettere at så grøftekantsplanter end at omplante dem.

      Slet
    2. Det var mere aircondition, jeg tænkte på i flyet, mange får en grim forkølelse eller lungebetændelse efter turen, men det gjorde I heldigvis ikke. Ja parykbusken er meget fin.
      Jeg har også prøvet at så frøene fra den vilde gulerod, det hjælper heller ikke.

      Slet
    3. Åh, ja, det undgik vi også. Det er nok meningen, at de grøftekantsplanter skal blive, hvor de er.

      Slet
  3. Blå skønheder - meget attråværdige allesammen :-) og en (for mig) ny skærmplante selinum wallichianum - altid noget nyt og spændende hos dig. Velkommen hjem igen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Sussi, som altid hyggeligt at høre fra dig.

      Slet
  4. Hej Marie

    Så slog du mig lige igen!
    Kushi Maya er tæt på her, men ikke i mål endnu.
    Det er ikke Robina - farven er ok men Robina er helt ensfarvet, og iøvrigt enorm!

    Flot flot farve på Allium sikkimense - og så kommer den lidt sent?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Om alliummen kommer sent, ved jeg i grunden ikke. Jeg tror faktisk, at den er sommerblomstrende. I haven er kushi maya også lige sprunget ud - mærkeligt og irriterende nok vender den blomsten mod nord, hvilket vil sige væk fra beskueren. Så må den anden lilje blive ved med at være ukendt.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Hvor er det et skønt billede af jeres feriebørn, ligesådan en ferie for børn skal huskes:-) Og den parasol er utrolig flot.
    Vi har også fennikel for første gang, her trives de også godt, var faktisk ret spændt på dem. Har også altid beundret cikorie, for den utrolige farve, må også indføre dem her, på den ene eller anden måde;-) lækkert bed!
    Ja du har ret vi er småforelskede i vores haver.
    Hilsen fra Anette

    PS velkommen hjem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anette. Sjovt at du også har haft kig på cikorien. Parasollen fungerer rigtig godt. Det er der, børnebørnene vil sidde og drikke deres saftevand eller nælk, og det er der, vi snupper en tår af et eller andet sidst på eftermiddagen.

      Slet
  6. Hvor har du dog mange smukke blomster.
    Dejlig at have feriebørn på besøg.
    Jeg håber også på, at vi kan få nogen af de mindste børnebørn på ferie før de skal begynde i skolen igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt at have besøg af feriebørn, og når skolen først starter, så er det jo slut.

      Slet
  7. Jeg har også forsøgt mig med at hive vildtvoksende cikorier op og plante dem i haven - svært med deres pælerod i de tørre vejrabatter. Jeg har også samlet frø og drysset og som hos dig uden den store succes. Jeg skulle måske også få købt en pose frø og så dem i "børnehaven" hvor der er fri jord.
    Når vi kører til sommerhuset nyder jeg alle vejkantens cikorier - de har lige "den rigtige" blålilla farve for min smag.
    Staudehortensiaen du viser er så flot og den må jeg da lige Google lidt om.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?