septemberkølighed og lidt om krukker

Der er noget forfriskende over morgenkøligheden, selvom nattefrosten meget gerne må vente, og morgensolen fik kortvarigt skabt liv i haven, før skyerne fordrev den,  her i hirse og solhatte og papirbarkløn med septemberbed.



To af mine codonopsis producerer nogle få blomster endnu, selvom de stort set har smidt alle bladene.           
   


Karma chok sammen med nepeta govaniana og cobeaea pringlei
            
Krukker er vel mere populære end nogensinde, og jeg har da også nogle stykker, men især med planter, som er frostfølsomme, og som derfor skal beskyttes om vinteren. Et godt eksempel er asarum maximum silver panda, en slægtning til hasselurt med spektakulære blade.

New zealandsk hør klarer heller ikke den fugtige jyske vinter. Her overholder jeg  vist sammenplantningsprincippet "thriller, filler, spiller", som jeg stødte på i et engelsk haveblad i sommerferien.

Her står en gruppe af 7 agapanthus, hvor de 2 leverer en lille efterblomstring. Jeg er ellers ikke så flink med gødning og vand, som det anbefales.

I juli/ august var der mere knald på blomstringen. Især var knopperne på black pantha særdeles iøjnefaldende.


Hakonegræs og blåskæg herunder venter sådan set bare på, at jeg finder et godt plantested til dem.





Kommentarer

  1. Ja jeg har også noget, der bare venter på at blive plantet, når jeg finder det rigtige sted, eller Bent får fjernet noget andet. Den New Zealandske hør klarer sig ude hos mig, den er ikke så kraftig som din. Din Black Pantha ser rigtig fin ud, skønne mørke farver. Her har vi haft sol det meste af dagen, men nu er det vist snart slut.

    SvarSlet
    Svar
    1. Regnen har gjort sit indtog her, og det er jo fint, når man har flyttet rundt og delt planter. nå, det er Bent, der skal fjerne det, der er i vejen. Så brokker han sig sikkert over alle dine indkøb.

      Slet
    2. Nej det er ikke så slemt, jeg er ikke sikker på, han helt har fundet ud af, hvor meget arbejde det indebærer :)

      Slet
  2. Hej Marie

    Vi fik lidt frost igår, men rim på bilernes forruder, jeg så kun skader på et par dahlier. Og idag regner det!

    Ja, krukker har været vældig i vælten. Og kan da også have en vis funktion ved som du nævner frostfølsomme planter, og dem der skal have absolut tørke om sommeren feks.

    Det er nu mit indtryk at mange ellers blot anvender krukker som pynt;)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis. De fleste laver farverige krukkearrangementer med stueplanter, etårige og stauder og løg for at opnå en bestemt farveeffekt og skifter planterne ud, når de ikke længere leverer varen. Det ser flot ud i andres haver, mer er ikke noget, jeg selv har øjemål til.

      Slet
  3. Hej Marie.Din mørke hør er jeg da bare vild med...............smuk farve.
    Og jeg var slet ikke klar over at agapanthus kunne remontere?
    Men dejligt at der er kommet flotte blomster igen.
    Jeg har også en del i krukker.............men prøver at plante det meste ud i haven inden vinteren.Men alle mine store hortensia kommer i drivhuset hver vinter.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej, Jette, det må da være et stort arbejde at flytte store hortensiaer ud og ind af drivhuset.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed