4 i 1

I dag, da jeg kiggede ud på stjernemagnoliaen, kom jeg til at tænke på noget, min svigerinde flere gange har sagt, når jeg f.eks. har beklaget hostaernes korte sæson, nemlig at man ikke kan forlange, at en plante skal levere hele året.


Det synes jeg nu i grunden, stjernemagnoliaen gør. Ovenfor ses den, som den ser ud i dag og resten af vinteren. Billedet yder ikke virkeligheden retfærdighed - der sådan et smukt, sølvgråt skær over træet.

Så blomstrer det overdådigt i april-maj.



Henover sommeren står den som en neutral grøn parasol, indtil løvet i oktober skifter farve og en skønne dag falder til jorden på én dag, og de nye knopper åbenbares.


Stjernemagnoliaen var, så vidt jeg husker, det første træ, vi købte til haven tilbage omkring 1980, og det har vi aldrig fortrudt.


Til sidst billeder af et par udholdende stauder, nyserod nu med rød ring i blomsten og vardeæbler til fuglene.




  

Kommentarer

  1. Du har helt ret, din stjernemagnolia er da fantastisk året rundt. Også stammen er smuk, jeg kan godt forstå, at I aldrig har fortrudt, at I købte den. Nyseroden er også fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har så også beskåret vores træ. Ellers tror jeg, den ville have været noget mere kompakt i væksten.

      Slet
  2. Hej Marie

    Du har da ret: Magnolier er lækre!
    Og så bliver der jo flere og flere forskellige at få -
    Fandt lige en side det siger at de har 800 forskellige.
    Det må jeg tjekke op på senere!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er de, de er også pladskrævende, og jeg tror ikke, de alle sammen har lige så meget at byde på som stjernemagnoliaen.

      Slet
  3. Jeg må give dig ret, en magnolia er flot året rundt. Jeg har ikke en stjernemagnolia, men en helt almindelig - den glæder jeg mig dog over på alle årstider.
    Hele bedet på 6. billede er fantastisk flot. Jeg har selv overvejet at lægge sten under min magnolia, som jeg kan se du har - der er så knastørt under mit træ at det er svært at have bed neden under.

    SvarSlet
    Svar
    1. Stenene når ikke helt ind under magnoliaen, som ganske rigtigt er en stor vandsluger. Det har du ret i, og derfor er det ikke et smart træ at plante i et staudebed. Jeg opfatter magnoliaen en slags ankerplante, og uden den ville haven nok miste noget karakter.

      Slet
  4. Hej Marie.Jeg synes ligesom Lisbeth at billede nr. 6 er rigtigt smukt med din flotte stjernemagnolie.
    Den står også på min ønskeliste.Men er da også rigtig glad for min dejlige Susan.
    Du skriver at du synes at dine hosta har en kort sæson ................men jeg synes da at de holder ret godt.......... både dem i bedene og krukkerne.
    Må vist også ud og se om der er blomster i mine nyserod.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Susan er da også virkelig smuk. Jeg synes jo, at næsten alle hostaerne den sidste måned har ligget helt smattede hen ad jorden, mens alunrodplanterne til sammenligning stadigvæk står med friske blade.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid