ind under jul



Nordmanden Jonas Lie rammer virkelig plet, når han skriver, at året nu er "fattigt på sol og glans", og at "mindre og mindre af dag det lyser". "Sneens lagen" ser vi dog ikke meget til, "snefog og kulde" ej heller.

Det er stadigvæk roserne, som giver farveklatterne derude i den regnvåde have.
I dag er det Shakespeare 2000, jeg viser, og Leonardo da Vinci har leveret knopper til en lille buket.



Campanula Sarastro står også stadigvæk fint, og vortemælk blackbird tager sig bedst ud før blomstringen.




Den hvide kamelia (sasanqua Hino de Gumo) gør mig helt taknemlig med sine tre blomster, som kan skimtes på lang afstand. Tænk at den gider springe ud i det her vejr! Jeg forventer bestemt en meget større blomstring til næste år


Den korsikanske nyserod er en flot og skulpturel plante, men desværre også særdeles modtagelig for svamp.    
                         

Farven på den næste helleborus er svær at definere. Er den gul eller grøn eller cremefarvet?

Papirbarklønnens stamme brænder igennem selv på en gråvejrsdag.

Præcis som sidste december er der en enkelt lille blomst i den gule primula.

Kommentarer

  1. Ja det er noget trist vejr, må man sige. Men lidt kan vi da finde derude endnu. Det varer vist 30 år, inden min papirbarkløn bliver lige så fin som din. Det er en fin farve, din helleborus har. Til gengæld kan jeg godt forstå, at du er skuffet over cameliaen, der er ikke meget blomst i den.
    Ja roserne kan lidt hist og her endnu, men en buket fra en rose kan jeg ikke klare.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er både skuffet og ikke skuffet over kameliaen. Det er da herligt med en plante, der blomstrer på denne årstid, men selvfølgelig havde jeg da gerne set flere blomster.

      Slet
  2. Hej Marie

    Det er egentlig imponerende hvor meget du har blomstrende og grønt - du har jo haft hårdere frost end os her østpå.
    Flotte blade på korsikanske nyserod - er det ikke den der indgår i H. sternii?

    Har du iøvrigt haft problemer med teksten? Du fjerner underlig formatering med redigeringstasten T med et lille rødt kryds.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, den korsikanske nyserod er det ene ophav til sternii. Jeg så godt, at teksten stod lidt underligt - må ind og se, om jeg kan rette det ved at følge din anvisning.

      Slet
  3. Det er godt nok en imponerende stamme på papirbarklønnen, næsten mere speciel end smuk, men meget iøjenfaldende.
    Så du fik også en buket roser med ind fra haven i dag, de skal nok stå og pynte her op til jul. Min buket står flot endnu, omend nogle af hovederne er drysset af.
    Det bliver dejligt at se flere og flere Helleborus i kommende måneder - den lille gul/grønne smuksak pryder da billedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var sådan set dit indlæg, der inspirerede mig til at lave en buket, noget jeg ellers ikke gør meget i. jeg synes også, den lille helleborus er fin i al sin enkelhed.

      Slet
  4. Så mye fint du fortsatt har i din hage! Spennende med den hvite camellia. Jeg synes de er så vakre, men jeg har ikke det rette klimaet her til det dessverre. Men jeg har plantet ut noen så det blir spennende til neste år og se om de har overlevd vinteren.

    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske med de klimaforandringer, som åbenbart er ved at ske, vil du kunne kave held med camellia plantet ud i din have.. Hvis ikke så er der det smukke, grønne løv at glædes over.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?