Skiftevis frost og tø


- er hård tobak for mange planter, og det er forunderligt at se hver eneste vinter, hvordan f.eks. helleborus og senere tulipaner er i stand til at rette sig op efter at have været stivfrosne.

- for slet ikke at nævne de små erantis.

Cyclamen coum gør dem kunststykket efter, men ser mere forhutlet ud.

Vinteradonis/ adonis amurensis har  i løbet af januar sendt sit fligede løv i vejret.

Solen i fredags lokkede flere knopper til at springe ud - i dag i gråvejret er de lukkede igen.


På denne årstid dominerer den det lille bed, vi kalder spaltebedet.

Vores spaltebed kan overhovedet ikke sammenlignes med de professionelle, men er noget kønnere efter min egen ydmyge mening, fordi det virker mindre konstrueret og stenene mere naturlige. Til gengæld er pladsen ikke udnyttet nær så effektivt.

Bedet er to meter langt og godt en meter bredt - der var  simpelthen ikke plads til mere. Vi har brugt egnede flade natursten fundet på matriklen og ved stranden, og det rakte til tre små, egentlige spalteafsnit. Resten er indrettet som et traditionelt alpint bed med mere afrundede sten.


Da vi lavede bedet, havde jeg lige læst  peterkornstradgard.se/boken, hvor Peter Korn advokerer for at plante i rent sand. Derfor består den sydlige halvdel af 100% sand, og den nordlige halvdel  af  halv sand og halv surbundsjord. Planterne trives godt i deres forskellige mikroklimaer, den stedsegrønne daphne cneorum/stenrose faktisk alt for godt, så den nu dækker for flere dyrebare plantelommer.
 Hvis man er interesseret i at se videoer fra Peter Korns spændende have og få mere at vide om hans planteprincipper, er det en god ide at søge på ham på YouTube.

Lady Beatrix Stanley

Fra nu af er der dømt camelliaflor i drivhuset.

Kommentarer

  1. Sikke et fint spaltebed I har.
    Jeg har jo lige købt nogle cyclamen coum, men fik at vide de har bedst af at stå i min uopvarmede udestue den første måneds tid før jeg planter dem ud.
    Jeg ved heller ikke, hvor jeg vil plante dem endnu..måske en eller to i mit lille stenbed...men der står de i fuld sol, så det er næppe supergodt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Esther. Cyclamen kan godt lide at stå i halvskygge med et godt dræn under træer og buske, evt. stedsegrønne, så fuld sol bliver nok ikke optimalt.

      Slet
    2. Tak for svar. Måske jeg skulle plante dem under mit rønnebærtræ....eller i hvert fald i dets umiddelbare nærhed.

      Slet
    3. Velbekomme. Umiddelbart lyder det som en god ide. Det vil uden tvivl blive et smukt syn med tiden. Lidt tålmodighed skal der nok til.

      Slet
  2. Flotte helleborus, og de tåler mye, ja! Jeg tror stadig vekk alt alt overlever i Danmark, men sånn er det jo ikke. Selv du må passe på noen av dine planter :)
    Vi blir tiltrukket av planter som er sarte, og egentlig ikke skal klare seg. Det går vel nærmest sport i å få de til å overleve ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor har du ret i det, du skriver. Det er en stor fornøjelse at kunne snyde de sarte planter til at trives på trods af alle advarsler.

      Slet
  3. Hej Marie

    ja, det er imponerende som de kan tåle disse temperatur skift, nu lover de jo endnu et omslag i ugen der kommer, med hård nattefrost, så må det hele stå sin prøve igen!

    Nå, jeg må finde en Peter Korn video:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja,jeg agter at finde nogle grangrene til de mest udsatte blomster. God fornøjelse med Peter Korn - han ved meget.

      Slet
  4. Spaltebede er simpelthen for kunstige efter min smag. Men jeg tror, at netop de afrundede sten gør, at jeg godt kan lide dit bed.
    Jeg er vild med den fine lille adonis. Jeg har aldrig haft den i haven, men det skal der da vist rådes bod på.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Spaltebede laver folk helt sikkert ikke for æstetikkens skyld, men fordi de skaber nogle gunstige vækstbetingelser. Adonis er bestemt en fin vinterplante.

      Slet
  5. Vinter adonis er da en solstrålehistorie :)
    Kendte ikke fænomenet spaltebede, men det fik du lige rådet bod på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Et spaltebede er lidt af en gave til den lille have, fordi det giver plads til mange planter på et lille sted.

      Slet
  6. Jeg har set mange spaltebede, som ikke passer ind i en have, men jeres ser meget naturligt ud og ligner ikke et fremmedelement. Tak for indput. jeg har planer om at lave noget lignende, når jeg bliver 'gammel' og får tid.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, men der er jo laaaang tid, til du bliver gammel.

      Slet
  7. Flot spaltebed - mit er kun et ørkenbed, der kom ingen spalter, men det er også lavet i sand og spagnum der hvor rhodoerne står. Jeg er vild med din vinteradonis. Mine påskeklokker har også rettet sig igen, eller i hvert fald de fleste af dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også mest alpine planter, der bliver placeret i et spaltebede, og dem gør du jo ikke i, så det passer fint. Det er en hård tid lige nu for de stakkels helleborus.

      Slet
  8. Det er et flot spaltebed, det ser meget naturligt ud. Jeg kendte heller ikke dette fænomen tidligere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Birgitte. Faktisk er jeg begyndt at lave minispaltebede, når jeg tilplanter krukker og tryg med små planter, og det ser faktisk helt godt ud.

      Slet
  9. Hej Marie!

    Trevligt att du både läst och använt dig av Peter Korns tankar om odling. Jag köpte hans bok när den kom och har läst den flera gånger. En av de bästa trädgårdsböckerna i min hylla.

    Din spaltebede ser fin ut, det jag ser från bilderna är att ni lyckats väl med att få det att se naturligt ut. Det är en svår konst faktiskt att inte rada stenarna, dessutom är det en förträfflig miljö för alpiner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sproget gjorde, at jeg ikke slugte bogen, selvom den er utrolig inspirerende.Et spaltebed er bestemt et gunstigt voksested for allike planter.

      Slet
  10. Vilka härliga vårtecken du visar. Och visst är växterna fascinernade i hur de klarar av kyla. Vinteradonisen står klar och väntar på solsken här också. Spaltebed var ett nytt ord för mig :) Peters trädgård ligger rätt nära mig men jag har inte tagit mig tid att åka dit... Dumt!

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. I de senere årtier har jeg på fornemmelsen, at haveejerne forsøger sig med flere og flere vinterhårdføre, blomstrende planter. I min barndom var haven nærmest lukket ned i næsten et halvt år. Utroligt at du endnu ikke har besøgt Peter Korns have, når den ligger så tæt på din bopæl.

      Slet
  11. Hej Marie!
    Vad härligt att få se lite vackra vårblommor, min trädgård är täckt av ett vitt vintertäcke. Våren känns avlägsen.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvid vinter er efterhånden ved at være en sjældenhed her i landet og et meget kortvarigt fænomen. Men smukt er det jo, selvom det skubber foråret længere ud i fremtiden.

      Slet
  12. Flot spaltebed som klæder den skønne vinteradonis:-) - og tak for linket til Peter Korn det glæder jeg mig til at til at se. Man tænker at der må være en grænse for hvor mange gange en julerose kan holde til at dejse om og rejse sig igen og det er tilsyneladende ikke slut med kulden endnu.

    SvarSlet
  13. Det glæder mig,at du også synes godt om spaltebedet.jeg håber også, at du vil finde Peter Korns have interessant. Den fantastiske natur,der omgiver den,er uden tvivl en vigtig bestanddel.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?