selvom man gerne ville

- er det nærmest umuligt ikke at kommentere på vejret. I går var den koldeste dag, vi har haft længe, og her til morgen stormede og øsregnede det, så det første billede er af en buket med koreaazaleagrene med en regnvåd køkkenrude som baggrund.


                     
Efterhånden klarede det dog op, og solen kom frem, men blæsten er lige hård her til aften, og den idelige susen er virkelig enerverende.

Trods kulden er det blevet  tid for bispehuer. Epimedium rubrum herover er en af det ret almindelige, men jeg synes samtidig, blomsten er en af de kønneste. Herunder er det ep. stellulatum wudang star.


Pinseliljerne springer efterhånden ud, og her har et par stykker stukket hovedet frem mellem nogle bare hortensiagrene.

Glaucidium har fået rigtig gang i blomstringen.

Akebia quinata er langt fremme.


Spændeende blade - hvis man bare én gang har haft kæmpelilje / cardiocrinum i haven, tager man ikke fejl af de karakteristiske blade.

Primulaer i svenske farver - den blå hedder blue ice.


Ligh and dreamy er navnet på denne Darwin hybrid.  I år har jeg forsøgt mig med nogle af de tulipaner, som hævdes at vende tilbage år efter år.  Vi får se.

Kommentarer

  1. Den er godt nok langt fremme din akebia. Jeg må da lige forbi mine for at se, om hvor langt de er nu - forleden dag var det kun små runde kugler.
    Tja, det er rigtigt godt dilemma, du sætter op omkring Darwin hybriderne - jeg kan også være i tvivl, om det gælder alle Darwin hybriderne, da dem jeg satte forrige år er reduceret i antal.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist også forholdsvis tidligt med akebiaen. Jeg tjekkede lige den Darwin hybrid, jeg viser i dag, på en engelsk hjemmeside, og der blev det anbefalet, at løgene bliver gravet op, efter at bladene er visnet ned. Det er jeg nu ikke vild med, for til den tid har jeg glemt alt om tulipaner.

      Slet
  2. Ja det er ikke nemt med tulipaner, hvis de skal graves op, skal vi jo huske, hvor de stod, og om efteråret skal vi huske at sætte dem igen, nej det går ikke. Jeg køber nye, nogle af dem er flinke til at komme igen, andre slet ikke. Jeg har gravet mange blade op i dag. Min Akebia er heller ikke med endnu, men der er da knopper til en forandring.
    Vejret er bestemt ikke værd at tale om, men vi gør det jo alligevel. Jeg håber, du kigger ind til mig, jeg vil gerne vide, hvor meget du gøder dine rhodoer?

    SvarSlet
    Svar
    1. Egentlig burde jeg holde op med at investere i tulipaner, for de irriterer mig simpelthen; men de er jo nu engang smukke og farverige. Jeg har lige konfereret med gødningsmesteren og lægger en kommentar lige om lidt.

      Slet
  3. Hej Marie

    Idag har det sjasket ned indtil nu, men vinden er ved at lægge sig og imorgen tror jeg på, så går det fremad!
    Flotte billeder af dine Epimedium, skarpt og med tilpas sløret baggrund! Og så er blomsterne der jo:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Bispehuernes blomster er bestemt besværet værd, og senere kommer de flotte blade. Jo det er en fin haveplante.

      Slet
  4. Min bispehue er også begyndt at blomstre (lidt), men bladværket henstår tørt og vissent. Det gjorde det egentlig også sidste forår, men senere blev planten flot. Hmmm, hvad mon jeg gør forkert?
    Ja, vejret.... altså - æv, for den blæst, så ødelæggende.
    Jeg er jo pjattet med tulipaner og vil selvfølgelig gerne have mange, der kommer igen, men jeg køber hvert efterår for alle mine "tomme flaskepenge", som jeg gemmer til netop dette formål. Så mærker man ikke så meget når man gerne vil frådse i tulipanløg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså jeg klipper bispehuernes blade tilbage til jorden​, inden blomsterstilkene når at udvikle sig, for de gamle blade vil nu engang visne og blive kedelige. Smart måde du har til at finansiere dit tulipanindkøb.

      Slet
    2. Tak for svaret, det må så blive næste år at jeg skal huske det med klipning.

      Slet
  5. Du skal da være glad for at du bare får regn, for her får vi snø igjen nå i kveld. Det er så deilig å se dine bilder av alle de flotte blomster. Det gir meg tro på at det må jo bli slutt på dette været her en gang også. Den Primula Blue Ice hadde en vakker blåfarge, og epimedium er en spennende slekt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber virkelig, at vejret oppe hos dig vil vende snarest. Vi gider simpelthen ikke mere kulde og blæst. Ja, epimedium kan man godt blive forfalden til. Jeg synes også, at blue ice har en fin farve, og så kan den vist godt deles, det er jo herligt.

      Slet
  6. Fine billeder. Jeg kan se, at du skriver, at du klipper Bispehuernes blade ned. Er det i det allertidligste forår?
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Nina. Ja, det er det, for ellers bliver det alt for besværligt at undgå blomsterstilkene.

      Slet
  7. Ikke værst at sidde lunt og godt og kikke på sådan en dejlig buket. Jeg ved ikke så meget om tulipaner, men er det ikke sådan, at hvis ikke de blomstrer skyldes det sygdom, og så skal de graves op for ikke at smitte? Jeg tror, tulipaner godt kan lide en tør og lidt sandet jord. Vi har ikke mange tulipaner, men til gengæld kommer de troligt år efter år.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ingen tvivl om, at tulipaner har det bedst i jord, der ikke er for kompakt, men samtidig er nogle af dem bedre til at holde i flere år end andre.

      Slet
  8. Det ble en inne dag for oss også igår. snø, sludd og regn hele dagen, Men vi fikk kjøpt jord og hentet endel stein..
    Du fikk tatt noen fine bilder av det som blomstrer hos deg på tross av været:-)
    En fordel med det kalde været er at jeg ennå ikke har sett en liljebille.
    Ha en fin dag.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man må tælle sine velsignelser, og heldigvis er der da nogle af dem på trods af vejret. Vi hentede sjovt nok også et læs sten i går.

      Slet
  9. Hej Marie!

    Vi får stå ut, här har det fallit snöblask ett helt dygn men jag glädjer mig trots allt över nederbörden som blev 15 mm, vi behöver allt vatten som faller.

    Vackert är det i din vår trädgård, primulor i alla färger är så charmiga när de öppnar sig. Och Glaucidium har hunnit långt, här upptäckte jag igår att den var på väg upp. Täckte den med en kruka som skydd mot möss och snö.
    Jag är inte den omvårdande typen men nu är det hårda bud i naturen.
    Nästa vecka verkar det vända och äntligen bli vår!

    SvarSlet
    Svar
    1. Snøblask er simpelthen er fantastisk udtryk ☺

      Slet
    2. Vi har to glaucidium, og den ene blomstrer nu, mens den anden kun er 5 cm over jorden. Sådan opfører de sig hvert år. Primula holder jeg også meget af; de fleste er lette at dyrke, der er stor variation inden for slægten,og de er allesammen kønne

      Slet
  10. Hej Marie!
    Vackert med Azaleablommorna. Den ljusblå färgen på din primula är fin, har planterat de första hos mig förra hösten, men det blir fler. De verkar trivas bra. Var tvungen att googla på Akebia, så vacker, men inte härdig hos mig. Idag skiner solen, men det skulle bli sämre väder på eftermiddagen, men nästa vecka kommer värmen.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Formiddagen i dag har været super med stille vejr og solskin, mao perfekt til at omplante en klematis, som ikke havde det godt i sin krukke. Ærgerligt at akebia ikke er hårdfør oppe hos dig.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?