morgendug

- viste sig mere eller mindre at blive dagens motiv. Først kommer klokkeranken i forskellige stadier, og jeg noterer med interesse, at der ser ud til at kunne blive en  mulighed for at høste frø.

Anemonopsis white swan har enkelte blomster tilbage. Dens frø tror jeg desværre ikke når at blive modne.

Meconopsis x cookei  med årets sidste blomst med og uden dækblade.
               

Clematis viorna bliver ved med at blomstre indtil frosten sætter en stopper for det.

Anemone x pradesh blomstrer spredt henover hele sæsonen - den er jeg helt vild med.
                  

I min barndom blomstrede en række montbretier altid omkring min brors fødselsdag midt i september. Måske er det derfor, jeg har plantet denne række langs med fliserne. Dengang var de dog orange allesammen.

Oktober stormhat/ aconitum carmichaelii står i et mørkt hjørne nord for stuehuset og lyser op.

Omkring vandhanen små to meter derfra har jeg samlet nogle krukker, som skal holdes fugtige og halvskyggede, hvilket jo desværre viste sig at være unødvendige forholdsregler at tage i år. De to rhododendron er Everred og Sinogrande, og den gulbladede staude med lyserøde blomster er begonia evansii.


Kommentarer

  1. Anemone x pradesh var veldig fin! Det høres flott ut at den blomstrer hele tiden. Skulle gjerne visst hvor mye den tåler av kulde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bliver dig svar skyldig angående frosthårdførhed i norske haver. Her klarer den vinteren om, men bliver ikke supertanker.

      Slet
  2. Hei Marie.
    Jeg har gått og ventet på mine klokkeranker. Endelig ser det ut til at det kommer blomster. Flott clematis. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den ventetid kender jeg udmærket. I år sprang vores plante heldigvis forholdsvis tidligt ud.

      Slet
  3. Hej Marie!

    För ett antal år sedan var R. `Everred´ väldigt populär här bland trädgårdsfolk. Alla skulle ha denna tjusiga Rhododendron för vacker är den. Men den är ju inte härdig här, trots detta så köptes och planterades den ut i trädgårdarna. Det gick inte så bra , nej och jag är glad att jag inte rycktes med av bara farten. Den står i kruka hos dig, betyder det att den får ett skyddat vinterboende?

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør det, ja. Jeg har tidligere haft den plantet ud i haven, og den overlevede fint, men blev forfærdelig grim, så nu tager jeg den ind om vinteren.

      Slet
  4. Hej Marie

    Ja, den Anemone er da lækker! Man skal passe på med at kigge for meget på disse anemoner fra Himalaya! Hele komplexet med Anemone trullifolia og obtusiloba ser godt nok interessant ud! Og ja tror bestemt de kan klare sig hos Marit:)
    Er det normal med den sene blomstring på Meconopsis x cookei - Eller er det året?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det roder vist meget inden for de to grupper, men uanset herkomst er de allesammen flotte planter. Dog er det en god idé om muligt at formere dem, for de bliver ikke vildt gamle.

      Slet
  5. Som altid en masse flotte specielle blomster hos dig, jeg kan godt forstå, at du er vild med Anemone x pradesh, den er flot og speciel.
    Everred er flot i løvet, sikken en farve. Din Sinogrande er vel ikke så gammel, min er noget større tror jeg, skønt den kun er fra foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min sinogrande er også fra foråret, da Rhododendronhaven en havde unge planter til salg. Jeg gætter på, at den er 50 cm høj.

      Slet
    2. Dem han havde dernede, da jeg var der forleden var ikke så store som min, men jeg kender ikke målet på min, den ser bare ud til at have større blade. Det har nok også noget med fotograferingen at gøre. Jeg er jo tæt på min, når jeg tager billeder.

      Slet
    3. Uanset cm så kan jeg godt lide at starte med en lille plante og følge dens vækst, og det er jo også noget lettere at finde en plads til den i drivhuset til vinter 😊

      Slet
    4. Det kan jeg også, jeg siger ofte til Claus, at den kan gro sig større hos mig :) Jeg sætter min på indlægget i dag, så kan du se størrelsen på bladene, jeg tror ikke min er højere.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Fantastiska växter, Anemonen är väldigt fin och din clematis har så söta blommor. Klockrankan blommar fortfarande också hos mig, och det blir nya blommor. Har sökt efter fröhus, men inte hittat några ännu, men hoppas att det blir några.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Klokkeranken bliver sikkert ved med at blomstre, lige til frosten sætter en stopper for det. Hele planten og ikke kun blomsten er i grunden smuk med de spændende farver.

      Slet
  7. Mye vakkert som blomstrer hos deg nå. Falt helt for Anemone x Pradesh, så den må jeg nok være på utkikk etter.
    Ellers blir nok Oktober stormhatt å finne i hagen neste år :-)
    Deilig med alt som blomstrer på denne tiden.
    Ha en fortsatt fin helg/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Oktoberstormhat kan jeg bestemt anbefale. Det er i øvrigt en knoldplante, hvor alle andre stormhatte, jeg kender, har en almindelig stauderod. Den er uden tvivl lettere at opdrive end anemonen.

      Slet
  8. Hej Marie. Hvor ser det bare godt ud med de "fugtige" krukker. Det var en dejlig fortælling om montbretierne. Det er altid så hyggeligt når noget har en historie. Din stormhat er rigtig fin - er det kun én plante, eller er der flere? Jeg er lidt nysgerrig fordi jeg lige har købt en og den har kun én stilk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Oktoberstormhat danner små knolde, og dem er der rigtig mange af i jorden. Den blå og hvide, du viser på din blog i dag, danner en almindelig trevlet stauderod, og jeg synes, begge typer vokser hurtigt.

      Slet
  9. Fine billeder.

    Jeg havde en stormhat sidste år, men den vil åbenbart ikke leve her hos mig. Den gik i hvert fald ud efter blot et par uger. Det samme med ensian. Den forsvandt i løbet af vinteren.
    Til gengæld er der så meget andet, der gerne vil bo her, så jeg overlever :)

    Jeg har kun en orange montbretia, som jeg hæger om, da den er fra min fars have...og han døde i 1993.
    Har set den røde... 'Lucifer' - og den vil jeg gerne have fingre i....Den gule du viser er også flot. Hvad hedder den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Bortset fra svalerodsensian er ensian også en plantegruppe, jeg har svært ved at holde liv i. Stormhat oplever jeg derimod som uproblematisk. Lucifer er flot og vokser sig hurtigt stor. Den gule hedder Paul's Best Yellow.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?