sidste weekend i februar

Hver vinter slår det mig, hvor forskellige den enkle og den fyldte vintergæk i grunden er, noget, man sagtens kan se på afstand.  I år oplever jeg også, at mange grupper af de enkeltblomstrende er usædvanligt høje og kraftige. Det er der måske andre, der også har observeret.


Den ensomme, cyclamenfarvede alpeviol står i nærheden af gruppen af hvide blomster. Mit håb er, at de selv kan finde ud af at krydse sig med hinanden og skabe nogle nye, spændende varianter.


Noget af det sjoveste ved at have en haveblog er at kunne sammenligne f.eks.vinteren år for år. Februar 2018 er tydeligvis forsinket i forhold til 2017, dog lige med undtagelse af dorothealiljerne, som plejer at springe ret sent ud her i haven.

Vinteradonis foretrækker langt det frostvejr, vi har nu, frem for det regnvejr, vi led under op til jul.

Sådan en ganske enkel påskeklokke kan jeg i grunden rigtig godt lide som afveksling fra alle de prikkede og fyldte med og uden krave, som ellers godt kan få det til at rykke i klikfingeren.

Sidste år varslede DMI også fimbulvinter i februar, men her i det vestjyske blev det en fuser, og det skulle ikke undre mig, om det samme sker i år. Under alle omstændigheder er de sarteste planter i sikkerhed i det dobbelte drivhus.

 I går streamede jeg en udsendelse fra DR 2 om kamelier med kamelieeksperten Hans Trautner. Den kan jeg absolut anbefale, selvom den er fra 2008 - serien hedder Naturtid. Hans råd fik mig til at dække jorden omkring vores højeste kamelia ude i haven med et tykt lag blade og et par grangrene.

Kommentarer

  1. Det gjør både godt og vondt og se dine snøklokker. Så fine de er, ogjeg lengter helt vilt etter å se de her. Tenk om cyclamen kunne krysse seg med de, ja og det hadde nok blitt en spennende krysning. Jeg har kjelleren full av cyclamen, og håper at de kan overleve der til jeg får plantet de ut. Det programmet får jeg dessverre ikke sett. Vi får streamet fra DR 1, men det hjelper jo ikke så mye.

    Camellia vil nok gjerne ha dekket jorden med blader ja, når det blir frost. Her er det meldt om -18 til uken, men jeg håper jo i det lengste at de tar feil...

    SvarSlet
    Svar
    1. Der gemmer sig mange spændende ting under sneen i din have, men med de hårde frostgrader, der varsles for næste uge, er det sikkert meget godt. Cyclamen er, så vidt jeg ved, gode til selv at krydse sig, men måske er en enkelt cyclamenfarvet blomst ikke nok. Kameliaen har indtil nu aldrig taget skade om vinteren - fingers crossed:-)

      Slet
    2. Ja, det er det jo, og enn så lenge skal jeg være glad for all den snøen vi har.
      Jeg fikk min mann til å hjelpe meg med streaming,og jeg fikk sett hele det programmet om camellia. Det var jo utrolig lærerikt, og veldig morsomt å se. Takk for tipset om programmet, Marie!

      Slet
    3. Velbekomme, Marit. Super at det lykkedes for jer.

      Slet
  2. Hej Marie

    Hvis meteorologerne får ret så er der meget der nok mange planter der ville blive glade for et isolerende lag over jorden, vi har jo ingen sne:(
    Smart med drivhus i drivhus:)

    Spoændende hvad din Cyclamen finder på, jeg har også hørt at den krydser villigt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg spekulerer også på, om nogle af roserne bør have samme omgang. Vi lader drivhusskabelonen stå hele året, så er det langt mindre besværligt at etablere det inderste drivhus.

      Slet
  3. Det kan godt være, jeg skal overveje at dække jorden omkring mine camelia. Jeg netop i dag dækket nogle sarte rhodoer efter anbefaling fra Rhododendronhaven. Jeg synes vintergækkerne er længe om at komme helt op, men de er sprunget ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske bliver det ikke nødvendigt, men det kan vi jo ikke vide på forhånd, og vejrmeldingen bliver ved med at melde om hård frost.

      Slet
  4. Hei Marie.
    Nå som det er meldt kulde er jeg glad for at snøen ligger i hagen. Godt for plantene. Men jeg misunner deg veksten i hagen din. Det tar nok litt tid før det blir det her. God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk er jeg lidt misundelig på jer, som har et beskyttende lag sne, og er lidt nervøs for, hvordan planterne vil reagere, hvis frosten bliver så hård, som det er meldt ud.

      Slet
  5. Jeg har også tit lagt mærke til at nogle vintergækker er langt kraftigere end andre. Har altid tænkt at det nok var forskellige sorter.
    -tak for tippet om DR2 kamelia.

    Kh. Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Når vintergækkerne breder sig så meget, som de gør, er mange af løgene vel frøformerede planter, så du kan sagtens have ret.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Jag gick en runda i trädgården idag. Såg några blad av Helleborus som stack fram under snön. Murgrönan är grön och fin, liksom Mahonian. Magnolian har knoppar, resten är vitt. Njuter av att se dina vårblommor, så småningom kommer de att titta fram här också.
    Ha en fin helg/Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika. Når vi kommer ind i marts, vil sneen vel også forlade din have og foråret tage over. Det bliver herligt at sige farvel til kulden.

      Slet
  7. Jeg kan generelt bedst lide de enkle blomster, det gælder også både for vintergækker og påskeklokker. Jeg synes, det er skældent, at vejret bliver så ekstremt, som det bliver varslet. Metereologerne kan jo tage fejl, og medierne vil gerne skabe sensation. Jeg tror ikke rigtig på de lave frostgrader.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Enkle blomster har en speciel udstråling, men fyldte kan nu også være virkelig imponerende. Ingen tvivl om at medierne taler vejret op, men denne gang er de allesammen enige og har været det et stykke tid. Nå, næste weekend er vi meget klogere.

      Slet
  8. Hei Marie. Hos meg er det Dorothealiljene som kommer først, men vintergækkerne er ikke langt etter, så nå blomstrer de begge for fullt her. Det er meldt minus 10 her i løpet av uken, og vi har ingen snø, det kan bli en utfordring. Dersom det er kortvarig bør det gå bra, så jeg får følge med på værmeldingen. Ha en fin søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder, som om vi har nogenlunde de samme vejrbetingelser. Man er altid lidt nervøs i sådan en periode med barfrost.

      Slet
  9. Underbilder av Galanthus!! Här står de i tajta knoppar eftersom vi fått betydligt kallare och ännu kallare ska det bli.

    Läste om kameliaprogrammet hos någon annan också. Ska se om jag kan lyckas titta på det från Sverige.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
  10. Galant hus er fantastiske til at klare kulden! Marit kunne se programmet i Norge, så der burde være en god chance for, at det også lykkes for dig.

    SvarSlet
  11. Tak for oplysningen om den udsendelse, den er perfekt underholdning til min opgave ved strygebrættet om lidt :-)
    Selvom medierne udråber vejret til at blive voldsomt i tide og utide - gambler man selvfølgelig ikke med så stor og flot kamelia som jeres :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Nej, det gør man ikke, og når man har masser af visne blade, er det jo heller ikke et problem overhovedet.

      Slet
  12. Jeg så også udsendelsen om Kameliaer, men har benhårdt satset på at det, jeg har plantet, kan klare sig uden særlig arbejdsindsats fra min side. Det er faktisk kun min Egebladede hortensie, der får et par grangrene om efteråret. Og det er endda kun de sidste år, efter at den en vinter frøs så langt tilbage, at den næsten ikke var kommet sig. Og så indrømmer jeg, at min ene påskeklokke fik et par håndfulde visne blade, da jeg havde klippet den ned samme dag, som frosten satte ind.
    Jeg håber, alle dine planter klarer sig med al din omsorg.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er svært for mig helt at holde fingrene fra planter, som ikke er 100% hårdføre på vores breddegrader. Den store kamelia ville jeg dog ikke have beskyttet, hvis ikke der var blevet meldt om stærk frost. En almindelig, jydsk vinter klarer den fint.

      Slet
  13. Dejlige forårsblomster, her er der også god gang i erantis, vintergæk, cyklamen, Iris og de tidlige krokus..... men Påskeklokkerne dem sker der ikke meget med, de ser nærmest ud som de gjorde lige efter nytår - det er nu nok godt nok at de passer lidt på sig selv, jeg må bare prøve at være lidt tålmodig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tålmodigheden bliver godt nok sat på prøve, ikke mindst nu hvor dagene er blevet længere. Krokus har jeg slet ikke set noget til endnu.

      Slet
  14. Vores Gækker ligger hen af jorden i dag. Det har jeg ikke observeret før!!
    Dorthea Liljerne har netop stukket snuden frem. Mon ikke de tager den med ro i denne kulde?

    kh. Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det har jeg da heller aldrig set. Når denne her frostperiode er overstået, så vil løgplanterne nok vælge op af jorden.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?