søndagsrunden

- på denne gråvejrsdag startede i bryggerset,
hvor Camellia Nuccio's Cameo nu har blomster i mange forskellige udviklingsstadier. Blomsterne udvikler sig etapevis på en måde, jeg aldrig har set før.


Så gik jeg om på vejen, hvor vintergækkerne dominerer langs læbæltet.

For enden af læbæltet er hestehov/ petasites begyndt at blomstre. Vi er heldige, synes jeg, at vi har plads til sådan en pladskrævende plante.



I skovhaven bemærkede jeg, at cornus mas er på nippet til at springe ud, og i selve haven kunne jeg konstatere, at paeonia veitchii woodwardii som sædvanligt kan vise knopper utroligt tidligt.

På terrassen holder to små snemænd stand lidt endnu efter vinterferien. I nærheden blomstrer en sarcococca/kødbær og lidt længere væk er det den hvide peberbusk. Ingen af dem dufter i dag, dertil er det for koldt.




På vejen om til sandbedet passerer jeg kønneste helleborus lige nu. Den står lidt beskyttet, og derfor lider dens blomster ikke under skiftet mellem frost og tø.

Løgene i sandbedet havde det for vådt i 2017, så jeg forventer mig ikke ret meget af dem i dette forår. Denne narcis Julia Jane har dog allerede nu været en stor succes med sin spredte blomstring.

Jeg vil slutte med en lille anekdote fra vinterferien, hvor medierne svælgede i Prins Henriks dødsfald. Det fik Eva til at foreslå, at vi skulle lave en mindeopstilling med lys og billeder for dem, vi har mistet i vores familier, så der blev ledt og søgt i diverse fotoalbums. Godt fundet på af en ni års pige, synes bedsteforældrene☺

Kommentarer

  1. Skal vi tro på fuglene er foråret lige om hjørnet. Vejrudsigten siger noget helt andet. Men det er ingen nyhed.....

    God søndag :)

    SvarSlet
  2. Hei Marie.
    Så heldig du er som ikke har snø. Stor forskjell på klimaet her og hos dere. Flott camellia. god kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er stor forskel på vintervejret i vores to lande.

      Slet
  3. Hej Marie

    Det ser da godt og lovende ud.
    For hver runde man går opdages der noget ekstra,

    Og vejret ja, DMI siger jo selv at deres prognoser med kulden fra øst er usikre, så det er nok klogest at bare se tiden an!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Med mindre vi får hård nattefrost, så gætter jeg på, at foråret vil banke på i den sidste uge af februar. Det har vi før set.

      Slet
  4. Hvor er det et smukt billede af alle vintergækkerne langs vejen. Vintergækker er smukkest, når der er mange af dem, og de gror lidt vildt. Hestehov forbinder jeg mest med gamle slotte med volde og voldgrave. Jeg synes du er ualmindelig heldig, at planten gror langs din vej.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Personligt holdr jeg også meget af vintergækker i flok, og det samme gælder hestehov.

      Slet
  5. Sikke en fin ide med det "mindebord".

    Det er en skøn tid vi nærmer os - på dage, hvor solen har skinnet er det lige før jeg kan se mine forårsløg vokse :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi syntes også, at mindebordet var godt fundet på. Ja, løgene vokser stille og roligt, selvom jorden virkelig er ubekvem.

      Slet
  6. Sikken en fin opstilling, flot fundet på af barnebarnet. Cameliaen er rigtig fin, mine kommer først senere. Nu skal min Cornus mas væk, den vil slet ikke blomstre eller sætte knopper. Den har kun haft enkelte knopper igennem snart mange år, det har ikke fortjent en plads i haven.
    Jeg har ikke kunnet lugte min Sarcococca, jeg vidste ikke, at det havde noget med kulden at gøre, men selvfølgelig har det det, for det er jo ligesom med roserne, det har jeg ikke tænkt på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, hvis cornus mas ikke blomstrer, er der ikke meget sjov ved det træ. Når buskene begynder at dufte, så er der også forår i luften.

      Slet
  7. Takk for en deilig rundtur! Så godt å se din grønne gressplen, og løkblomster på vei opp. Noen dager så mister jeg helt motet, for det slutter ikke å snø her.
    Nydelig camellia!

    SvarSlet
    Svar
    1. Bortset fra at jorden er bundfrossen, så begynder det at snerpe i retning af forår. Jeg forstår rigtig godt, at dine snemasser er dødfrustrerende.

      Slet
  8. Hvor er det sjovt, at du har en Kødbær. Indtil for et par dage siden kendte jeg den slet ikke, men så læste jeg om den her: https://helthenihaven.dk/2018/02/18/afloesning-paa-vej-kriseramte-buksbom/
    Er du tilfreds med din?

    SvarSlet
    Svar
    1. Meget tilfreds, men jeg ville ikke umiddelbart vælge den som erstatning for buksbom, idet den er mere åben og løs i væksten, og jeg kan ikke forestille mig, at beskæring vil se godt ud.

      Slet
  9. Hej Marie,
    Hvor er den flot din gule Narcis. Den Kamelia er virkelig blosterig og gror godt hos dig. Dejligt med farve på denne årstid. Hestehoven er fin og kender den fra mange skrænter. Fint med en mindestund for dem vi har mistet udover Prinsen. Klogt barnebarn I har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar, Anne. Børn har det jo svært med døden (det har vi voksne selvfølgelig også) og jeg synes, det er flot af Eva at bearbejde det på denne måde.

      Slet
  10. dejlig rundtur hos jer :) :) tak for turen ;)

    SvarSlet
  11. Hej Marie!
    Härligt med snödroppar och Julrosor, och så mycket annat som redan har knoppar. Känns skönt att veta att våren är på väg, trots att vi får vänta ett tag till.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det føles, som om foråret er på vej; men der meldes jo om hård frost i næste uge, så vi får se.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?