et indlæg med spredehagl

Den stedsegrønne krydsningsmagnolia Maryland har overvintret to gange uskadt, selvom den ikke har været vinterbeskyttet, og  startede på sin første blomstring i går. Planten er kun ca 1,5 meter høj og har allerede tre knopper, hvilket lover godt for blomstringen fremover. Pga af tørken er blomsten født med visne rande.




Acis autumnalis/ leucojum autumnale er en lille løgplante med bittesmå, skinnende blomster, som blomstrer om sommeren og tidligt efterår.


Hot chocolate er dagens rose, fordi jeg beundrer farverne i blomsternes forfald.

I dag bragte posten en diffuser, som jeg havde bestilt kos Amazon.co.uk. Det har nemlig længe ærgret mig, at solen skal bestemme, hvornår jeg tager billeder, og som det kan ses på de to næste billeder med og uden brug af diffuser, gør den en verden til forskel. Hvor meget jeg kommer til at bruge den, ved jeg ikke, for jeg er normalt fan af de lette løsninger, men for 227 kr skal det komme an på en prøve. 


Estisk rød slangehvidløg avler jeg egentlig kun for det æstetiske udtryk - det er dem, der snurrer et par gange rundt med stilken, før de udvikler "fuglenæbbet" med de små topløg som hoved.

Når hinden omkring de små topløg begynder at briste, kan man grave hvidløget op, og det besluttede jeg at gøre i år for en gangs skyld. 

Og se bare nogle store, flotte hvidløgsfed der åbenbarede sig. Det skal dertil siges, at løget er vokset op på kompostbunken, så det har sikkert fået masser af næring.

På kompostbunken kan man finde mange mystiske ting. For et par dage siden spottede Søren en amaryllis blandt alle kartoflerne. Den blev pottet op for en kort bemærkning. Måske bliver den smidt tilbage på komposten efter blomstringen.



Ikke alle dahlier kommer lige godt i år, men Verrone's Obsidian lover godt

Kommentarer

  1. Hej Marie!

    För första gången såg jag också på en del blommor i våras att de redan hade torkskador innan de hunnit slå ut, de var ännu värre än din vackra Magnolia.

    Vilken skillnad på bilderna, jag förstår att du skaffat något skydd mot solen till kameran. Nu skiner ju solen varje dag, åtminstone här, så det är svårt att hitta en lämplig tid om man nu inte är jättepigg på morgonen och går upp kl. 5 för att ta lite bilder.


    Ha det gott i din vackra trädgård!

    SvarSlet
    Svar
    1. Små visne rande på blomsterne er billigt sluppet i år. Også her har vi sol hele dagen, og jeg står ikke op midt om natten for at tage billeder, så denne diffuser er en god løsning.

      Slet
  2. Stor forskjell på bildene! Det er spennende hva som vokser i deres kompost ;)
    Flott farge på dahlia!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke sandt. Jeg har også fundet en bunddækkende, gråbladet artemisia på komposten i år, så det er lidt spændende at følge med i, hvad der sker deromme.

      Slet
  3. Ja jeg har mange blomster, der har brune rande fra fødslen, det er ærgerligt, men sådan er det i år, det er ikke på grund af regn, som det plejer.
    Flot fund i komposten, godt Søren fandt den. En diffuser lader til at være en god opfindelse, der er i hvert fald stor forskel på de to billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sådan set billigt sluppet, hvis vi kan nøjes med visne rande på blomsterne. Problemet med diffuseren er bare, at det kunne være rart med en assistent, der kunne holde den, mens jeg tager billeder; men sådan en har jeg jo normalt ikke.

      Slet
  4. Hej Marie!
    Vilket fynd på komposten, en vacker amaryllis. Det blev en stor skillnad på fotografierna, är det något du sätter på kameran eller har vid sidan om?
    Hot Chocolate har en vacker färg.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. En diffuser er et net nærmest ligesom et fluenet på en ramme. Man placerer det foran solen, så sollyset bliver spredt.

      Slet
  5. Hej Marie

    Flot effekt af diffuseren - jeg har selv en stor skumskive, men det er mere skygge den laver.
    Flot magnolie, fin Acis autumnalis og flot flot Hot C.

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Diffuseren er en fem i en, så den indeholder også en hvid, en sort, en guld og en sølvside, som har hver deres effekt. Det bliver lidt sjovt at eksperimentere med den.

      Slet
  6. Det lyder smart med en diffuser - der er i hvert fald stor forskel på billederne.
    Det var en spændende dahlia, du viste her - smuk.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid