På falderebet


Efterhånden har jeg udviklet en temmelig ambivalent holdning til hortensier. Allerede først i april står de i store mængder uden for supermarkeder og plantecentre, og efterhånden kan man købe nogle, som blomstrer uafbrudt i seks måneder, hvis man altså passer dem med vand og gødning og fjerner visne blomsterstande. Endelig er der udviklet varianter med blomsterhoveder så grotesk store og tunge, at busken ikke magter at bære dem.For mig hører de hjemme i højsommer- og efterårshaven, og at se på den samme blomst i seks måneder virker både kedeligt og unaturligt.
Lige nu nyder jeg ikke mindst synet af Pinky Winky, som er godt i gang med forandre farve fra hvid til pink eller rosa.

I et andet bed står Love You Kiss, som har vokset sig bred og mægtig i år.

Thalictrum splendide og clematis multiblue sørger for, at det hele ikke bliver for lyserødt.


I et tredje bed står hydrangea Mirai, der har røde blomsterrande ligesom Love You Kiss, men hvis blomsterklase er opbygget anderledes, nærmest a la de såkaldte mopheads.

I samme bed står denne mørke skønhed, som også har besøg af en violfrøstjerne. Denne gang er det den dobbelte Hewitt's Double.

Den sidste hortensia, jeg vil vise, købte jeg sidste sommer hos en blomsterhandler. Fordi den ikke havde et navneskilt, har jeg flere gange ledt efter den på nettet, og nu tror jeg, at jeg har fundet det rigtige navn, nemlig Fireworks Pink. Den holder fast på sin lyserøde farve, som jeg netop gerne vil have den til, og bliver ikke særlig stor, hvilket også passer mig perfekt.

Et par gule planter: Solidaster/ gyldenrisasters og hakonegræs/ Hakonechloa macra ’Aureola’


To små klatreplanter: Codonopsis tangshen går helt amok med sin blomstring i år. Asarina scandens har jeg måttet så for første gang. Den har ellers overvintret frostfrit i drivhuset i fire år og har derfor kunnet starte sin blomstring tidligt; men i år var det slut. Heldigvis spirer den nemt.
Begge planter er yderst velopdragne, så når de når toppen af deres stativer, lader de bare rankerne hænge nedad og blomstrer videre. 

Jeg vil slutte ved indkørslen, hvor der står en brogetbladet kristtjørn og lyser op hele året.

Men hvad er det? Blomstrer den ikke med lavendelblå blomster? Jo, minsandten. 

Nå, ja, selvfølgelig. Jeg plantede en af min klatrende aconitum tæt på kristtjørnen, og nu har den sendt nogle kraftige lianer op i træet. Austroyunnanense hedder den, hvilket betyder "fra det sydlige Yunnan".


Kommentarer

  1. Så mange flotte hortensia du har! De hadde en veldig mørk farge. Er det noe spesielt i jorden hos deg? Den mørke fargen skulle jeg gjerne hatt på mine 😊
    Din brokebladede kristtorn er helt fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den mørke hortensia har altid haft den farve. Jorden i det bed er nok neutral til let sur, men har aldrig fået noget tilført for at gøre den mere sur. Ja, kristtjørnen er flot, det synes jeg også ☺

      Slet
  2. Jeg har det som dig med hortensia. Det er en sensommer-efterårs blomst. På den tid kan jeg vældig godt lide den, men min have er som regel for tør. Så det er højst i en efterårskrukke jeg har dem.
    Gyldenrisasters? Den kender jeg ikke den ser meget fin ud, smuk farve og de fine blomster.
    Hihih det må da vist være en "ny sort" af kristtjørn med blå blomster. Sjovt når planterne selv finder på finurligheder.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hortensier er bestemt flotte som krukkeplanter, men så har du bøvlet med at overvintre dem et frostfrit sted. Jeg tror egentlig ikke, at gyldenrisasters er helt ny, men den er nok ikke særligt udbredt. Vi morer os i hvert fald over den blomstrende kristtjørn.

      Slet
  3. Hej Marie

    Morsomt med dine mange klatrende Aconitum - austroyunnanense har jeg ikke set før!
    Jeg synes dine billeder med hortensia egentlig illustrerer din pointe godt. Som selskabsplante er de fremragende!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Alle de klatrende aconitum kommer fint, selvom vi havde en tørkeperiode. Det er jo fedt at se. Ja, ingen tvivl om, at hortensier er fine selskabsplanter.

      Slet
  4. Jeg giver dig ret, man bliver træt af de der Supermarkeds hortensia, jeg bemærker dem slet ikke efterhånden, dem gider jeg ikke at købe. Min Pinky Winky nåede næsten ikke at blomstre i år på grund af tørken, så ingen pink farver på dem, heldigvis har jeg Vanilla fraise, den får også lyserøde blomster, som nu er plukket ind i vasen, så de kan stå hele vinteren og pynte.
    Flot med blå blomster i kristtjørnen, selvom de selvfølgelig kommer fra en aconitum.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, pinky winky og vanilla fraise har vel samme farveholdning, men forskellige blomsterformer. Det var lidt af et eksperiment at plante stormhatten ved kristtjørnen i indkørslen Derfor er det fedt at se, at det lykkes.

      Slet
  5. Ih, hvor du har nogle flotte hortensia - jeg kan lide dem :) Men kun her i sensommeren. Min Vanilla Fraise er kæmpe stor og frodig i år, så den nyder jeg også.
    Den brogetbladede kristtjørn er et smukt indslag i haven og så noterede jeg mig lige at MultiBlue vokser sammen med hortensia - det ser godt ud - godt tip :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig, i sensommeren er hortensierne guld værd. Klematissen står egentlig ved siden af hortensiaen, som er blevet så bred i år, at den nærmest har omringet klematissen.

      Slet
  6. Det er et meget smukt billede med hakonegræs og de forskellige grønne blade, samt de flotte sten og vandkanden.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var sjovt at læse din beskrivelse af det billede, for min mand spurgte mig netop om, hvad jeg i grunden ville vise med det, og det er vel det hele. Vandkanden er ikke kun til pynt, den er blevet flittigt brugt.

      Slet
  7. Fireworks pink er fin. Jeg er ikke så glad for mops'erne, så denne er noteret på min alenlange liste af planteideer/-ønsker.
    Det er ellers osse fine klatreplanter du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan en liste har jeg også både med frø og planter. Før i tiden havde jeg en lille lommebog, som var reserveret til det, men nu noterer jeg planterne bagfra i min lille hverdagshuskebog.

      Slet
  8. Hei Marie.
    Nydelig med hortensia. Likte den Fireworks Pink. Hosta tar en del plass og det har jeg ikke mye av. Må tilstå at jeg kjøper noen hortensiaer til å ha under paviljongen. De tåler litt skygge.
    Falt pladask for bilde med vannkrana og sinkkanna. Elsker slike stilleben. Nydelig.
    God helg Marie.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. God weekend, Hanne-Lise. Hortensier er fine som krukkeplanter både i skygge og sol, men de fleste vokser godt til og bliver store i løbet af en sæson.

      Slet
  9. Härliga hortensior! Jag tycker speciellt om blommorna hos den sista rosa :) Påminner om blommorna hos olika sorter av H serrata.

    Din ilex är magnifik - den måste ha många år på nacken. Och visst är det vackert när stormhattar får klänga i buskar. Köpte också astroyunnanense från Crûg - fantastisk kvalitet. Men sen har sniglar kalasat på skotten tror jag. Rötterna lever men... Jag tror jag ska beställa en ny.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Den sidste hortensia har også den fordel, at den ikke vokser sig voldsomt stor. Efter nytår og Brexit er det ikke sikkert, det bliver nemt at handle med Crug. Det bliver sikkert både dyrt og besværligt.

      Slet
  10. Hej Marie!
    Ett härligt inlägg med fina exemplar av hortensia. Den mörklila och de rosa är så fina. Vill så gärna ha några exemplar av hortensia, hittills har jag inte lyckats.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Er klimaet i Danmark måske mere hortensiavenligt? Det kunne det godt tyde på. Hvis vi går 30 år tilbage, skulle man også her i landet sørge for, at frosten ikke ødelagde årets blomstring, men sådan er det ikke længere.

      Slet
  11. Charlotte Hougaard22. december 2020 kl. 16.31

    Hejsa! Jeg læser med stor interesse, at du har haft en klatrende løvemund til at overvintre gennem flere år :-) Mon du klipper den ned inden foråret (hvornår?) og hvor langt?
    Glædeligt vintersolhverv 2020, bedste hilsner Charlotte

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid