så blev det august



Og august varsler skolestart. Det bliver spændende at se, hvordan coronavirussen kommer til at præge hverdagen på skolerne. I weekenden havde vi besøg af børnebørnene, og Eva fik lokket sin bedstefar med til at kreere et insekthotel af de forhåndenværende materialer. Bambusrørene stammer fra den store bambus på det næste billede.

Hvad forbinder man med august i havesammenhæng? For mig er det først og fremmest de mættede og brændte farver, som især leveres af stauderne. Også montbretia, som nu som regel kaldes crocosmia, forbinder jeg med denne tid på året. Efterhånden synes jeg, det mere er blevet den røde Lucifer, man ser i haverne, hvor det oprindeligt var den orange.  Foruden de to har vi en gul, som hedder Paul´s Best Yellow og en ferskenfarvet, som hedder Okavango. De to sidste graver jeg  normalt op om efteråret sammen med dahliaknoldene; men de milde vintre og min evne til at få dem blandet sammen har fået mig til at beslutte, at de fremover skal blive i jorden.

August er også liljetid. Bagerst i vores varme bed tårner Concha D'or sig op og udsender en liflig duft.

Også i det varme bed er der et rendsammen af roserne Graham Thomas og Troika og liljen Happy Memories med de samme farver som Troika og med crocosmia i baggrunden.


Henryi har jeg overladt til sin egen skæbne i år, hvilket vil sige, at den ikke er blevet bundet op. Derfor har den lagt sig henover en crocosmia.


Også Leslie Woodriff har en irriterende vækstform og lægger sig ned, hvis der ikke bliver grebet ind. I år har jeg gjort begge dele, så den ene plante har fået en jernstang at støtte sig til, mens den anden har draperet sig henover en rhododendron.


Agapanthus springer sent ud hos os, og for første gang blomstrer Silberpheil, hvis blomster udmærker sig ved at være nærmest grå eller sølvfarvede i udspring.                                                                                                        

Tættere på og med en anden baggrund er de mere tydeligt blå.

I en anden krukke et det salvia Black and Blue, der er sprunget ud. Løvet er næsten limegrønt, og det er i mine øjne en fin baggrund for de mørke blomster.

I bedet ud for krukken lod jeg med succes salvia Amistad fra samme salviefamilie overvintre ude, og  resultatet er, at den allerede nu blomstrer godt, mens den knap nok nåede at blomstre sidste år.

I køkkenhaven har vi i flere uger fulgt med i artiskokkens tilløb til blomstring. Det er vores første succes med artiskok, og vi ved ikke, om man kan regne med, at frøene når at modne. Planten har været to år om at komme i blomst og hedder violet de Provence.

Dagens indlæg slutter med tre meget forskellige småting. Til venstre er det en blomst i falsk orkide / roscoea auriculata, i midten et blad på bregnen dryopteris sieboldii, som er ved at folde sig ud, og til højre en lille løgplante, som hedder acis autumnalis.

Kommentarer

  1. Det er jo en veldig stor bambus som du har når du får en sånn dimensjon på stilkene! Det er jo så fint at en kan bruke materialer fra planter i hagen. Jeg gar også en bambus, men på den er stilkene tynne. Jeg brukte noe avklipp i vår til å sette ned i bedene mine for å forhindre naboens katt i å bruke den som kattedo ;)
    Det er en nydelig agapanthus du har! Det samme er artisjokken. Helt fortryllende farge på blomsten 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig rart at kunne bruge havens "fraklip" til noget fornuftigt og måske ligefrem dekorativt. Artiskokblomsten er vi også både overraskede og imponerede over.

      Slet
  2. Hvis man ellers selv kunne styre den slags, så måtte din lilje gerne drapere montbretiaen igen næste år. Det ser så fint ud sammen. Men det kan man desværre ikke, så det er bare med at nyde det i år.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i. Til næste år ser det hele måske ganske anderledes ud.

      Slet
  3. Hej Marie

    Crocosmia er supernemme og flotte stauder - Jo det er Lucifer man oftest ser - godt du har et bredere udvalg:)
    Jeg har iøvrigt set hernede i Europa at den faktisk kan være invassiv....
    Jo, L. henryi og dens kryds har det med at dingle - Det var en af grundene til at man med John Lykkegård tog til Kina for at finde bedre kloner - og måtte konstatere at en helt anden art L. rosthorni nok var bedre egnet - Der foregår et amatør forædlingsarejde nu hvor man nu bruger denne art istedet for henryi.

    Imponerende artuskok - den har flotte farver din!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Lucifer er også ret tæt på at være invasiv her i haven, men dekorativ er den unægteligt. Det kan godt undre, at henryi har været brugt i forædlingsarbejde i betragtning af dens ubehjælpsomme vækst, så det lyder godt, at man har fundet en lilje, der er mere velegnet.

      Slet
  4. Jeg har faktisk også en artiskok, som kommer i blomst i år, jeg fik den foræret for nogle år siden, jeg havde aldrig troet, at det skulle ske. Jeg har mange liljer, der bøjer sig, Anastasia som jeg også havde et andet sted i haven, blomstrer nu i læhegnet og bøjer sig. Der hvor et andet løg stod af samme plante skete det samme, de kan bare ikke lade være åbenbart.
    Din Agapanthus har en flot farve, mine er mere blå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores artiskok købte vi til et åben-have arrangement for to år siden. Der fulgte heldigvis et navneskilt med, så jeg kan få fat i frø og selv så den til foråret. Ja, der er visse liljer, som simpelthen ikke har det deres DNA at stå oprejst. Det må vi bare acceptere.

      Slet
  5. Det er et sjovt billede af bregnen. Haven er fyldt med den slags fine detaljer, hvis man ser godt efter.
    Jeg købte en Amistad i en åben have, som vi så i foråret. Jeg fik at vide, at den ikke kan overvintre ude, men når din kan overvintre, vil jeg også prøve at lade min stå ude.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i. Man opdager mange pudsige ting, både når man går med kameraet, og når man rydder op. For nogle år siden gravede jeg Amistad op og overvintrede den indenfor, men dengang gik den den ud, så det her viste sig at være en bedre løsning. Jeg lavede et muldvarpeskud omkring den af kompost for en sikkerheds skyld.

      Slet
  6. Så mange smukke brændte farver hos dig! Og flotte kombinationer. Salvien Black and Blue er da helt forrygende - den må jeg holde øje med. Jeg har desværre ikke haft held med at overvintre artiskok, men jeg må vist prøve igen, for den er så smuk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en herlig tid på året, vi er inde i lige nu, med alle de lækre farver. I går læste jeg på nettet, at en artiskok godt kan overleve efter blomstringen, hvis man skærer den næsten helt ned og f.eks. dækker den med en spand, så det tror jeg, vi vil prøve.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Vilket fint insektshotell det blev, och att hitta materialet i trädgården, är perfekt.
    Blev så glad över att se några blommor på min Agapanthus, den har övervintrat i växthuset två vintrar, blev inga blommor förra året, men nu är det tre. Salviorna är vackra, och Kronärtskockan ser helt fantastisk ut. Vilken fin bild på sittplatsen.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din positive kommentar, Marika. Efterhånden har jeg indset, at agapanthus er en del år om at vokse sig stor og blomsterrig, så det er nødvendigt at væbne sig med tålmodighed.

      Slet
  8. August kan noget helt andet en juni og hvor er det herligt at vi når gennem så forskellige sommerfarver. Det ser bare godt ud hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er godt nok privilegerede at have de meget forskellige årstider og deres meget forskellige udtryk. De mættede farver er nok mine favoritter, hvis jeg absolut skal vælge.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?