Drivhustid

 


Her på matriklen er det drivhustid to gange om året, første gang om foråret, når tomater og agurker skal sættes i gang, og anden gang sidst i  november,  når de frostsarte krukker, skal i vinterhi. Et ferskentræ og clematis Freckles er de eneste faste beboere i huset.



De sidste krukker, der flyttede ind, var disse tre store kamelier. Den største fik ikke lov til at rykke ind bobleplastdrivhuset, og vi ender nok med at plante den ud i haven efter blomstringen. I forvejen har vi fire kamelier ude i haven, og de ser ud til at trives fint.  Bobleplast drivhuset har for resten været i brug hvert år siden 2012 og fejler næsten ingenting. Det har været en god investering.

Clematis Yuletide har vi før kunnet nyde i blomst i december, men planten overlevede desværre ikke at blive plantet ud i haven. Heldigvis  har Laubjerg havecenter et kæmpestort udvalg af kamelier og heriblandt også Yuletide i en fin størrelse og med masser af knopper.  På hjemmesiden  http://kameliaer.dk/ anbefales det, at man kun planter kamelier af en vis alder og størrelse (75 - 100cm) ud i haven. Det giver dem en større robusthed, og den plante, vi mistede, var kun 50 - 60 cm høj. 
 
Yuletides nabo er en chamaecyparis Boulevard, som oprindeligt blev købt som en ganske lille plante til en juledekoration. Nu er den en fin plante og behøver ikke at blive større.

Bag ved Yuletide inde i stalden opbevarer vi to kasser lækre belle de boskop æbler. Der er æbler til langt ind i det nye år.

Solen kunne lige kæmpe sig op over taget i formiddags og oplyste vandværksbedet,  der ligger som en ø i stenbroen. Den fine puddersne, vi fik i går, får mønstret i brostenene til at stå ekstra tydeligt frem. Pinus contorta Chief Joseph er tæt på at have udviklet sin karakteristiske, gule vinterfarve.

Kommentarer

  1. Den clematis ser helt eksotisk ud. Men den er så osse lidt sart kan jeg regne ud. Camelliaen osse. Den har lige det rette navn.
    Det er smart det bobleplasthus. Men danner der sig ikke kondens indvendig? De fleste af mine krukkeplanter er sat i hus mere for fugt beskyttelse end for frost. Vinteren er begyndt, det er helt dejligt med frost og dermed lidt lysere dage. Der er trods alt en måned endnu inden solhverv.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
  2. Freckles kan ikke overleve ude, men i drivhuset går det fint. Yuletide skulle være ganske hårdfør ifølge Laubjerg folkene; men hvis vi kommer ned på -8 grader om natten, får den det svært som krukkeplante. Derfor har jeg flyttet den indenfor her til aften. Ja, det tynde lag sne lysnede godt op.

    SvarSlet
  3. Yuletide bærer sitt navn med rette må jeg si! Så flott den er. Ja, de er nok mer robuste til større de er. Jeg er grønn av misunnelse over hvilket utvalg av planter dere har i Danmark. På den annen side har jeg ikke plass til mere enn en camellia til... 😉 Så det er godt at jeg ikke har tilgang til alle deres planter. Freckles er så nydelig. Flott eplehøst også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en stor oplevelse at se de mange kamelier hos Laubjerg, især dem, der allerede blomstrede. Den nye Yuletide er så stor, at den burde kunne klare sig ude i haven. Vi har allerede fundet et rigtig godt sted til den.

      Slet
  4. Hej Marie!
    Fantastiska Freckles, så otroligt fin. Så vackert med Yuletid och de röda blommorna och det gröna mot den röda väggen. Riktigt fint.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Drivhuset er så fyldt med krukker nu, at vi får lidt svært ved at nyde synet af Freckles i blomst i fuld figur fremover. Sådan er det bare. Og så er Yuletide smækfyldt med knopper 😁

      Slet
  5. Yuletide er utrolig fin. Det bliver spændende at se om den klarer sig i haven. Ja der kommer altid noget godt med hjem fra Laubjerg! Det sidste billede er flot - lige til et julekort. Godt set med sneen mellem stenene.

    SvarSlet
  6. Hej Sydney. Det undrer mig i grunden, at jeg ikke faldt for en af de andre fine, blomstrende kamelier, men det har nok noget at gøre med, at den ville skulle bo i en krukke indtil foråret, og lige nu er vi lidt trætte af at flytte rundt på tunge krukker.

    SvarSlet
  7. Jeg har kun 2 camelliaer tilbage, resten blev på Samsø, hvordan de har det, vej jeg ikke. Dem jeg har taget med, står i krukker ude, Det kan godt være, de skal ind i garagen ligesom rhodoerne, jeg savner pavillionen. Jeg har været fristet i Nonnebo, men det nytter jo ikke noget, hvis de skal ind. Vi er bange for, at kælderen er for varm. Belle Boskop er et dejligt æble, jeg så, at vi kan købe dem i brugsen. Dejligt billede af vandværksbedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er det store minus ved krukkeplanter, at det er besværligt at sørge for, at de kommer sikkert gennem vinteren. Med kamelier er det vores erfaring, at de godt kan klare sig ude, hvis bare man tænker sig godt om, når man planter dem. Blomstringen kommer jo så til gengæld noget senere.

      Slet
  8. Jeg priser mig af og til lykkelig, at jeg ikke har et drivhus, for det korter sæsonen af i begge ender:-) Men jeg kan jo godt se I har stor glæde af jeres drivhus både nu og i foråret, og det må være en fornøjelse at kunne gå ind i læ og nyde fin blomstring nærmest året rundt. Dejlige vinterbilleder fra haven også!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen vi nyder jo netop, at drivhuset forlænger havesæsonen. Det er også takket være drivhuset, at vi kan have frostsarte krukkeplanter år efter år, og det er også noget, vi har stor glæde af.

      Slet
  9. C. Boulevard er blevet til en meget flot plante, og sammen med de to potter med de fine dekorationer og Yuletide udgør den en smuk beplantning ved den røde mur. Det var godt, du fik stenbroen luget, så der ikke er ukrudt, der forstyrrer det flotte mønster.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Cypressen er i mine øjne helt perfekt lige nu. Det kan kun gå tilbage, hvis den bliver større 😉 jeg fortryder heller ikke lugningen af stenbroen, selvom det var en sej omgang.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Forventning og utålmodighed

En våd og kold rundtur.

Aprilblomstring