Farveklatter i november


Det er mest efterårsløvet, man lægger mærke til derude i disse dage, men blomster er der dog stadigvæk, omend de er ret så spredte og vejrbidte. Rosenknopperne skal vi nok ikke forvente at få at se i blomst, selvom enkelte stadigvæk lykkes med at springe ud.


Den klatrende stormhat kom til syne, da den vingede benved begyndte at smide sine blade, og rundt omkring er der små farveklatter i de samme nuancer i form af blomster i forskellige storkenæb.


Den sidste høststenbræk står med blomster. På afstand ser den såre sølle og forpjusket ud, men den enkelte lille blomst er faktisk rigtig fin.


Det samme kan man sige om skumblomst/ tiarella.

Russisk mandstro er derimod i gang med en iøjnefaldende genblomstring.  Plejer den det? Jeg er i tvivl.

Ampelpileurt sår sig selv og er først klar til at blomstre i sensommeren.

Hortensiablomsterne holder fast i farven længe, og floksen i forgrunden er forlængst afblomstret, men leverer alligevel små farveklatter.

Abies koreana Ice Breaker er nok en af mine yndlingsplanter for tiden. Den er dyr i anskaffelse som en lillebitte plante, men alle pengene værd. Søren ville klippe kviste af den til kirkegården, men der satte jeg foden ned. Det blev kun til en enkelt, omhyggeligt udvalgt kvist.

Med frøstandene af vedvarende måneskulpe var der derimod frit slag.Dem var han bare ikke interesseret i.

På flere blogge har jeg set billeder af nydelige eksemplarer af papirbarkløn, og der kan vi også være med.

Kan du finde Holger i form af stjernemagnoliaen foran bøgehækken?

Kommentarer

  1. Det er så deilig å se dine fargerike bilder! Her er været grått og trist, og da hjelper det å se litt farger 😊
    Papirbarklønn har jeg ikke, men det burde jeg nok ha har jeg sett. De er veldig fine. Nei, jeg ser ikke Holger...

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, solen glimrer mest med sit fravær, desværre. Det eneste minus ved papirbarklønnen er, at den vokser utroligt langsomt i starten.

      Slet
  2. Ja Holger er fin, men jeg kan godt se, at den har samme farve som bøgehækken. Ja Søren nu må du lige være ordentlig :) der skal ikke klippes kviste af det smukke grantræ, jeg kan huske, at jeg beundrede den. Jeg har kun små planter af papirbarklønnen, jeg skal vist være heldig, hvis jeg får set dem, men de trives heldigvis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Grantræet havde i starten nærmest andefacon, men nu har den udviklet en nydelig harmonisk form. Vores papirbarkløn stammer fra Lønbæk, hvor jeg købte den som en lillebitte plante, og de første ret mange år voksede den næsten ikke.

      Slet
  3. Hej Marie!
    Det är riktigt färggrant hos dig. Kan nog hitta några få växter hos mig men inte lika många. Rosen ser helt fantastisk ut. Tror mig se Holger, som smälter in fint i häcken. Ice Breaker är mycket vacker.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Farveklatterne er små, men lyser alligevel op og giver noget afveksling i alt det gyldne løv.

      Slet
  4. Hej Marie
    Jeg kan også huske jeg beundrede det smukke grantræ, så det går vist ikke at klippe i den.
    Hvor er din ampelpileurt flot den må jeg finde frem til, jeg tror den vil passe i skoven.
    Som dig finder jeg også mange små farveklatter rundt omkring for tiden, og det er dejligt for vejret gør ikke meget for en i øjeblikket men så kan man blive oplivet af lidt farver. Min R. norfork candy havde 4 fine blomster, det er ligesom ikke tiden, men man kan ikke gøre andet end nyde dem. Jeg købte også en dværg buddleja som jeg plantede i rosenbedet mod syd herhjemme, og den gør det virkelig godt, så den har jeg nydt meget.
    Jeg er så glad for i aftes lykkes det mig endelig at finde frem til en særlig taks som jeg havde købt hos Arne Jacobsen og som desværre ikke rigtig vil noget, men hos Hachmann i Tyskland var jeg heldig de havde den Taxus baccata Amersfoort, desuden kom der en gulblomstret hamamelis med i kurven. Kender du ikke godt det at man kan blive så glad når det lykkes en at finde den plante som man har ledt efter længe, for han havde bare skrevet taxus på regningen. Jeg kan godt finde Holger men den falder godt sammen med bøgehækken. Min papirbarkløn som jeg i øvrigt har fået af Askjær tager sin tid til at komme i gang med at vokse med hold op hvor er den flot med de røde blade. Din høststenbræk er virkelig dejlig og jeg nyder også mine tiarella, har lige købt flere til den nye del af skoven.
    Men ellers er det mest bøgetræerne jeg glæder mig over for tiden de er fantastiske.
    Rigtig god søndag til jer og undskyld jeg skriver så langt indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske vil ampelpileurten få for lidt lys i skovbunden. Den trives jo rigtig godt i fuld sol i en ampel. Man nyder virkelig de blomster, som helt uventet dukker op rundt omkring, de får mig også til at spekulere over, hvad det er for nogle klimaforhold, der stimulerer deres blomstring. Det ser ud til at være en speciel taks, du har skaffet hjem. Den seneste plante, jeg har skaffet hjem fra udlandet, er en cornus kousa Eddie's white wonder. Efter plantens blomstring først på sommeren, gik den pludselig ud, og så begyndte jeg straks at google efter en erstatning. Prisen på dem, jeg fandt, var helt uacceptabelt høj, indtil jeg kom til den hollandske planteskole Esveld, og så slog jeg omgående til. Så, ja, det kender jeg udmærket 😁 Jeg ød at læse din kommentar.

      Slet
  5. Ja, måske er det små farveklatter i november, men vigtige! Det er som i det tidlige forår hvor hver enkelt blomst får et beundrende blik fra den tilfredse haveejer, og på en måde er det disse blomster i yderpunkterne der får én til at glæde sig allermest.
    Ja, find Holger:-) Den var go'!
    Det er vanskelligt at klippe i graner med mindre de har visse indbyggede asymetrier der kan rettes, og sådan en fin lille en kan jo ikke blive mere perfekt. Jeg tænker I har fjernet den lille uperfekthed inden den stod model:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis! Man bliver så taknemmelig over de små farveklatter. Jeg fandt en kvist allernederst på grantræet, og det var nok til, at Søren fik den ønskede reaktion fra sin makker, som spurgte, hvad det var for en speciel plante, han havde fundet frem til 😊

      Slet
  6. Så lækkert med de fine farveklatter, som stadig findes. Vi nyder dem ekstra meget ved denne årstid. Også dejligt med de små hvide høststenbræk med en baggrund af brune blade der dækker jorden. Flot billede af de vintergrønne og stjernemagnolien foran den gyldne bøgehæk. Noget som kan nydes hele vinteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo naturligvis et noget mindre blomsterflor end det, du diskede op med i din lyserøde kavalkade 😊 Bøgehækken er blevet så høj, at den nu smider en del af sine blade hen over vinteren, men nogle bliver heldigvis hængende.

      Slet
  7. Hvor ser de fine ud de små knopper på første billede. Måske er det farven?? Men ja alle blomster er velkommne nu. Du har rigtig mange lækre. Den "isbryder"gran er da helt speciel. jeg kan godt forstå der ikke skal klippes i den. Meen selvfølgelig vil man da osse ha lov til "prale" lidt med skønheden til andre, hihi.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Disse rosenknopper er helt uskadte, men rigtigt mange knopper er ellers ødelagt af regn. Ja, man skal da flashe det, man har 🙂

      Slet
  8. Jeg har aldrig oplevet, at russisk mandstro har haft en genblomstring. Her står den med brune frøstande, og det er også et smukt syn.
    Floks kan i grunden blomstre over lang tid, især hvis man er flittig til at plukke buketter eller klippe de visne blomster af.
    Såvel stjernemagnoliaen som bøgehækken har smukke høstfarver, men bøgehækken holder farverne længst. Hvor kan man have stor glæde af en bøgehæk.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Markante frøstande som dem på mandstroen er iøjnefaldende nok i sig selv og behøver ikke farve for at fange blikket. Derimod synes jeg, floks er en lidt kedelig staude formmæssigt, men det er vel også dens blomster, vi er interesseret i, og på det punkt gør den det godt.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

En våd og kold rundtur.