Mest om efterårsfarver

Forleden læste jeg, at det lune og fugtige efterårsvejr, vi har haft i år, fremmer de gule efterårsfarver, mens mere solskin  og koldere nætter ville have fremmet de røde nuancer.  Det stemmer ganske godt overens med de observationer,  jeg selv har gjort; men der er selvfølgelig planter, som får rødt/gult løv uanset vejret. Klatrehortensia bliver gul, hvad enten den klatrer eller fungerer som bunddække, og den lille ahorn holder fast i sine røde nuancer.

Acer palm. Brandt's dwarf

Vi, der har gennemlevet det brune årti, har det som regel svært med den brune farve, hvilket i grunden er en skam; for netop  efteråret rummer mange spændende nuancer af brunt, som grænser op til mørklilla og orange. Den nøjagtige nuance afhænger, har jeg forstået, af, i hvilket forhold man blander rødt, blåt og gult. Vores stewartia har islæt af det lilla, men man ser det først for alvor, når man går tæt på træet.


Fijikirsebærtræet rummer mere gult; men det afhænger af lysmængden og naboplanterne, hvor meget øjet oplever, at  den gule farve fylder.


Når man sammenligner bladene på de to træer, betyder deres stoflighed nok en hel del for, hvordan de fremstår. Stewartias blade er glatte og lidt blanke, mens kirsebærtræets blade er mere matte og løse i strukturen.


I 2020 såede jeg frø af hvid judastræ, og det kom der et lille træ ud af. I år har jeg flyttet det fra sit startsted til et sted stadigvæk med læ, men også med mere lys, og så krydser jeg fingre for, at den vil blomstre som ung plante. De røde bladstilke er dog også dekorative, synes jeg, og glæder mig til at se den i sit efterårsantræk som et større træ, forhåbentligt også med flotte frøstande.
cersis ciliquastrum var alba

Miltbregne/ cetarach skal ikke blomstre; men den runde, hvide afslutning på et blad, der er ved at rulle sig ud, er lige så fin som en blomst.
Mitlbregne/ cetarach officinarum

Lidt nyt på blomsterfronten: Øverst roserne Ghislaine de Feligonde og Belle de Clermont og en enkelt blomst i acidanthera, som blomstrer langt senere i år, end den plejer. Nederst 3 asters: en navnløs fyldt, den lave Prince og den uforlignelige Jindai.

Kommentarer

  1. De brune årtider, er det 70 tallet du mener da? 😅
    Jeg er i alle fall vaksinert mot brunt spesielt, og til dels rødt, oransje og gult. Men jeg har bedret meg i de siste årene og har plantet inn litt gult og oransje. Som du sier så blir lønnene røde uansett, en de jeg har her er er burgunder/vinrøde i fargen. Den fargen liker jeg veldig godt. Jeg kan gidt like disse 70 talls fargene veldig godt hos andre, men her vil de aldri få en veldig stor plass. Du har så mange flotte trær Marie, og jeg er enig med deg at de brunlilla nyansene er veldig fine.

    SvarSlet
  2. Ja, i halvfjerdserne var alting brunt. Selv den gule farve var altid karrygul og utroligt tung. De fine, sarte gule nuancer eksisterede simpelthen ikke. Orange holder jeg nu meget af som et kontrastelement i beplantninger, og vinrødt bliver jeg aldrig træt af

    SvarSlet
  3. Flotte glødende farver du viser. Herligt at vi har været så heldig med vejret i år, så vi kan nyde sådanne farver. Ja brun er ikke bare brun. Fine nærbilleder af løvet. Man går forbi sådanne træer og buske hver dag for at følge med i farveskiftet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her har dog fået for meget regn, til at jeg vil sige, at vi har været heldige med vejret, men efterårsfarverne fejler bestemt ikke noget.

      Slet
  4. Ja Stewartia har jeg ikke mere, den var så fin sidste år, men jeg har fået andre planter i dag. Flot bed ved gavlen, det er jeg vild med, ved du. Jeg har en calycanthus, der står med fint løv nu, netop med de brune og lille nuancer. Efteråret er smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hos os er calycanthus mere ovre i det gule, men er bestemt også flotte.

      Slet
  5. Var de brune og gule farver ikke osse lidt grumsede i halvfjerserne? Det er måske derfor der er så mange der har det svært med gult.
    Efterårets farver i alle de gyldne nuancer er bare så flotte, osse de brune toner.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du godt have ret i. Måske er det der, gulforskrækkelsen stammer fra. Noget solskin er guld værd for de brune nuancer. Så går de fra at være triste og døde til at være glødende og livlige.

      Slet
  6. Spændende farvebetragtninger! Miltbregnen kender jeg ikke. Den har nogle virkelig smukke blade og de hvide bladspidser er en fin detalje. Du har den i en krukke, er det fordi den skal ind om vinteren?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Efterårsfarverne optager vist os allesammen i disse dage og med god grund. Miltbregnen er ret usædvanlig. Derfor har jeg både en, der er plantet ud, og en reserve i krukke. Jeg synes simpelthen, den er noget så køn.

      Slet
  7. Jeg tror ikke jeg kan udelukke nogle farver fra palletten når det kommer til haven, det er en anden ting inde i huset:-) F.eks. den chokpink farve benved antager er slet ikke min stil, men når den står og lyser ind i stuen bliver jeg glad.
    Du har fat i mange af de skønne brune, gule og røde nuancer både i sammensætningen af beplantninger og i detaljen - på de enkelte blade - og jeg nyder det hele! Farver skal jo ses sammen med andre farver for at virke, og det synes jeg I lykkes så fint med! Alene den gule klatrehortensia der kravler afsted opad de mørke graner... Og som du siger, har løvets struktur meget at sige for farveoplevelsen.
    Jeg er også rundet af det brune årti, og har overlevet. Bare vent, om lidt begynder vi forfra igen med de brune hessiantapeter osv. osv.:-) Alting kommer igen - ligesom i haven!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er helt sikkert forskel på ude og inde, hvad angår brugen af de forskellige farver. I år har jeg især lagt mærke til, hvor godt de mørkegrønne stedsegrønne træer fungerer sammen med alle de varme farver i de løvfældende planter, og samtidig er der en tydelig kontrast mellem formerne på de to forskellige grupper. Der er så meget derude, vi kan nyde at betragte om efteråret.

      Slet
  8. Hej Marie!
    Jag är mycket förtjust i höstens sprakande färger, och de fina kombinationerna du har i din trädgård. Den röda färgen är fantastisk, och den saknar jag. Det är väldigt mycket gula löv hos mig. En härlig kollektion av växter i blom. Beträffande brunt, hade jag en teckningslärare som bara hade bruna kläder, allt var brunt. Vi kallade henne Tant Brun. En gång hade hon glömt sin handväska och skickade en elev att hämta den. Vilken färg har den? frågade eleven. Behöver du fråga det? svarade lärarinnan. 😁
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
  9. Det er også især de gule farver, der dominerer her i haven, og så er det fint med det røde løv som afveksling. Jeg grinede højt, da jeg læste din anekdote om Tante Brun.

    SvarSlet
  10. Hej Marie,
    Netop her til morgen stod jeg i min skov og kiggede op på kronerne af de store, gamle bøgetræer og hvor er de bare flotte, jeg ved godt de skygger men jeg vil ikke undvære dem, for de gør skoven så flot om efteråret. Som du ved har jeg mange forskellige træer i skoven, for det første er de endnu ikke så store men de har endnu ikke vist de farver jeg forventede, blandt andet papegøjebusken, men min Hamamelis har flot gulligt løv.
    Dine asters er mægtig søde, og bregnen ser virkelig spændende ud, har aldrig hverken set eller hørt om den.
    God weekend til jer. Jeg har lige brugt formiddagen til at børste og klippe alle mine dahlia knolde og gennemgå dem for råd inden de bliver lagt til vinteropbevaring, jeg har bedre tid nu end til foråret.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor arter de sig dog forskelligt, træerne. Vores hamamelis har overhovedet ikke fået efterårsfarver endnu. Jeg tænker, at din samling af egetræer med årene vil blive et fantastisk syn om efteråret. Jeg har også luret lidt på dahlierne. På den ene side blomstrer nogle af dem endnu, og på den anden side bryder knoldene sig slet ikke om al den regn, vi bliver belemret med.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

En våd og kold rundtur.