novembertanker

Novembers komme og sommertidens afslutning kan godt opleves som et signal om, at haven begynder at lukke ned, men der er stadigvæk masser af opløftende oplevelser derude, selvom de måske kræver, at man har øjnene ekstra godt med sig. Desuden oplever jeg, at det manglende lys gør det vanskeligt at tage gode billeder, selvom der er masser af spændende motiver.
 
5 minutter i lukketid er der lige sprunget en enkelt blomst ud i en enkelt hortensia, som plejer at være dybt mørkeblå. Julerosen er derimod dukket op i god tid, mens tobaksplanten har blomstret længe.

 
Forskellige farveklatter


 



Alunrod


Bregner
 

Cornus kousa satomi
 
Til slut en grim, brun håndfuld. 16. november sidste år fyldte vi visne blade m.m. i plastikposer for at lave bladmuld, og herunder ses en håndfuld af resultatet.  Måske kan det bruges til foråret eller i hvert fald til næste efterår. Hvis vi skal gentage processen i år, tror jeg, Søren skal findele bladene med plæneklipperen for at speede processen op.
 














 



Kommentarer

  1. Fine billeder trods gråvejret. Jeg synes også, det er svært at tage billeder på de grå dage, men så må man lysne dem lidt.
    Jeg har også prøvet at lave bladmuld, det er slet ikke så simpelt, et år efter var mine heller ikke formuldet, så det er åbenbart sådan det er.

    SvarSlet
  2. Det er godt, vi har picasa til at lysne billederne, som du skriver. Måske går formuldningen lidt hurtigere, hvis bladene bliver findelt forinden.

    SvarSlet
  3. Mulden er da på vej, men det er nok en god ide at findele bladene efter hvilken sort de er for nogle formulder hurtigere end andre.
    Idag tænkte jeg at nu er det virkelig november - så gråt, vådt og diset det var i formiddags. Heldigvis stoppede regnen og jeg kunne gå lidt ud og plante. Mine mudrede handsker fra sidste weekend var stadig ikke helt tørre selvom de lå i drivhuset.
    Hvor er det nogle dejlige alunrod og bregner du har, det er nogle af dem der bemærkes nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, mulden er da på vej. jeg kender godt det med at tage et par mudrede og fugtige havehandsker på.

      Slet
  4. God aften Marie.Dejligt novemberindlæg.Er især vild med dine collager af alunrod og bregner......har lige været ude idag og tage billeder af de forskellige alunrod jeg har
    .Og jeg har også stadig grønne bregner i haven.
    Vi har også snakket om at lave muld af alle vores blade.Men som du skriver skal de nok klippes i småstykker først.
    Smuk julerose......den er da lidt tidelig på den-God weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Alunrod er nogle seje og udholdende planter - godt for os haveejere. Bregnerne arter sig meget forskelligt her om efteråret, synes jeg.

      Slet
  5. Ja der er da godt gang i formuldningen. Kommer I kun blade I sækken og ikke andet? Vores komposter når at formulde fra efterår til foråret. Vi tilsætter også æggeskaller, kaffefiltre med grums, tefiltre, grøntaffald - kartoffel og citrusskaller. Det virker fint. Hvert forår er vi på genbrugsstationen og hente en spandfuld kompostorm, og jeg kan se, at de stadig arbejder og er i live endnu.
    Smukke alunrod du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det er en skønsom blanding af forskellige ting, men ikke kompostorm.

      Slet
  6. Smukke billeder fra din have, hvor der er gang i meget endnu. Jeg regner også med at jeg skal have lavet bladkompost fra i år, for dette har jeg ikke prøvet før. Kun kompost med køkkenaffald og ukrudt fra haven, men aldrig bladmuld. Men når man har set Monty Dons udsendelser og at han gang på gang reklamerer for bladmuld, så er jeg da også nødt til at prøve. Især når man har en hel skov af blade i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det virker fjollet ikke at prøve i det mindste.

      Slet
  7. Det er skønt at kunne nyde så meget i haven endnu. Cornusen er rigtig flot og stor. Prydtobakkerne er noget så vedholdene - de er jeg også rigtig glad for.
    Du har helt ret - Af de 8 sække vi lavede sidste år, er det de blade som blev klippet som er formulet hurtigst og vi har kunnet fordele nu. En anden fordel ved at klippe bladene, er at de fylder mindre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænkte nok, at det er smart at klippe bladene.

      Slet
  8. Heucheraene er bare så flotte nu. Tænk at de først rigtigt er kommet frem de seneste år. Men bregnerne er nu heller ikke at kimse af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, heuchera sammenlignes ofte med hostaer som bunddkke; men deres sæson er da meget længere end hostasæsonen. Bregner er nu mere interessante end heuchera efter min mening.

      Slet
  9. Hej Marie

    Friske efterårsbilleder.

    Heuchera mangler kun de flotte blomster mange Hosta har, der er noget for forædlerne at tage fat på!

    Din kompost ser ellers super ud - Men ja mon ikke det vil gå hurtigere hvis de lige får en tur i græsklipperkværnen først?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i, at blomsterne er særdeles diskrete. I dag puttede vi findelt løv i et par poser. Så får vi se, om ikke det går hurtigere.

      Slet
  10. Hej Marie,
    Bladmuld er guld. Jeg har også stået med noget halv formuldet bladmasse. Ville ikke vente længere, så jeg gravede det ned i køkkenhaven. Regnorme gjorde resten. I år har plæneklipperen fordelt bladene i små stykker. Jeg har smidt en del ned i kompostbeholderen. Så må vi se om hen i foråret der er brugbar kompost. Smukke billeder fra haven. I har virkelig flotte planter i haven. Altid en fornøjelse at se ind.

    SvarSlet
    Svar
    1. Husk endelig at fortælle, hvordan det går med komposten. Det er hyggeligt, at du kigger ind og lægger en kommentar.

      Slet
  11. Skønne efterårsbilleder :-)
    Bregner er fantastiske planter.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid