Intet nyt på vejrfronten

- så jeg går direkte til planterne.Hvid ramonda myconi i spaltebedet

Papaver orientale Princess Victoria Louise såede jeg i 2011, men det er først i år, at den virkelig fylder sin plads ud.

Stipa gigantea, kæmpehavre. Man skulle i grunden filme den for virkelig at vise, hvor graciøs den er.



Meconopsis horridula er køn trods det skrækindjagende navn og de stikkende børster.
















Kæmperne sum and substance og Empress Wu trives godt i skovhaven - vi er heldige ikke at have dræbersnegle i haven.


Det samme gør de to bregner. Den første kalder vi grønkålsbregne; men jeg tror, det korrekte navn er athyrium filix - femina 'Caput - Medusae' - den sidste er kanelbregne

                              

Kugler i forskellige størrelser med kontraster  i form af vandrette rafter og aflange løg- og yuccablade.

Uden for køkkenet blomstrer en opstammet Leonardo da Vinci.

Multi blue i en brogetbladet bemved. Blomsterne er enkle allesammen. I en anden plante, som gror et andet sted, er der kun dobbelte blomster.

     

 Josephine ser nærmest lilla ud i aftensolen, men er det sådan set ikke.

Omoshiro

Mrs. Bateman










   

Kommentarer

  1. Endelig en jeg også har, Stipa er godt nok imponerende med de lange aks. En Meconopsis med torne, den kender jeg til gengæld ikke. Fine clematis, Multiblue vil ikke være med hos mig, og Miss Bateman er blevet bagud, men hun kommer nok.
    Vejret her til aften er i hvert fald ikke noget at skrive om, hvor er det koldt.

    SvarSlet
  2. Du må prøve multiblue igen. Den går vist ikke for at være besværlig og er efterhånden billig til salg i supermarkederne, bemærkede jeg sidste år. Nej, vejret er til at blive syg af.

    SvarSlet
  3. Åhh, nogle smukke klematis du har:) Jeg tror faktisk at jeg har købt multiblue i år - den har stået længe med to smukke blomstre.
    Det ser utrolig godt ud med kuglerne i forskellige størrelser og rafterne - et dejligt haverum:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist et rigtigt klematisår - også på andre blogs har jeg set dem i fuldt flor. Billedet med kuglerne er nok mit favoritbillede.

      Slet
  4. Så mye lekkert du har! Meconopsis horridula har virkelig en flott farge. Dine clematis er alle flotte, og den Omoshiro har en nydelig farge. Den ser temmelig lite herdig ut synes jeg ;)) Multiblue har jeg nettopp kjøpt igjen for sikkert tredje gang, men den sliter jeg med å få til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Omoshiro er nu ikke så sart, som den ser ud, og så har den en genblomstring senere på året.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Dejlig og spændende stemning i det billede med kuglerne. Flotte blomster du viser. Jeg har også et par Leonardo da Vinci, mine viser dog ikke blomst endnu, men de er sunde, ærgerligt de ikke dufter af så meget.
    Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette. Det undrer mig i grunden, at man ikke ser Leonardo da Vinci mere end man gør, for som du skriver, er den sund og efter min smag også smuk. Og så er den let at stiklingeformere.

      Slet
    2. Ja den er meget smuk, har også observeret at den ikke ses så mange steder, men bed mærke i at den også var med i en af haverne i CD nye bog. Måske jeg skulle kaste mig ud i at formere en rose:-) er i gang med at formere nogle rhododendron om end tidspunktet ikke er helt det rette.

      Slet
    3. Formering er et fint tidsfordriv efter min mening, for er man heldig, får man fine planter ud af det, og mislykkes det, skal man bare smide nogle tørre kviste på komposten.

      Slet
  6. Min Multi blue ligner din, den er mest enkel. Troede at det var en fejl. Den Meconopsis er meget skøn. Dine kæmpe hosta er fantastiske. Hvor er du heldig at du ikke har dræbersnegle. Min Mrs. Bateman er godt med i år. Men Omoshiro er nu også meget fin.

    SvarSlet
  7. Mrs. bateman deler stativ med en Louise Odier rose, som i år næsten er kvalt i klematissen. Det er heldigvis en stiklingeformeret plante, så jeg må jo kunne lave en ny, hvis den går ud. Jeg kan næsten ikke sætte ord på, hvor lykkelig jeg er for, at vi ikke har dræbersnegle.

    SvarSlet
  8. Hej Marie.Skønne planter du viser i dag.Dine hosta og bregner er bare enorme......................og det samme er de her.
    Smukt billeder af de flotte hvide allium..................og med bagrund af en flot buskbomkugle.
    Viser også masser af buskbom i mit indlæg.Dejligt med noget stedsegrønt.
    Men også smukke klematis.Dem er der da også gang i rundtomkring på bloggene.
    Men din lille opstammede rose er da slet ikke til at stå for.
    Rigtig god dag i det jyske Jette
    Men også

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din hilsen, Jette. Planterne trives ekstra godt i år, har jeg på fornemmelsen. Hostaerne er store, klematisserne blomstrer på livet løs, og roserne strutter med store knopper.

      Slet
  9. Kugler, der står sammen, kan noget, og hvor er den blå valmue smuk. Jeg har også forsøgt, men med mindre held en du.
    Jeg havde engang en Multiblue, der havde dobbelte blomster i første runde og senere fik den et hold enkelte i august.

    SvarSlet
    Svar
    1. Multiblue er nok ikke sådan at sætte på en formel - smuk er den , uanset om den er enkelt eller dobbelt. Den blå valmue holder vist ikke ret længe, så jeg må sørge for at samle frø fra den.

      Slet
  10. So many beautiful blossoms, your garden is so lush!

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you - nice of you to leave a comment.

      Slet
  11. Hvor er dine klematis smukke. Her blomstrer Multi Blue også, men noget mere forpjusket. Håber den bliver kraftigere til næste år. Med alle de rosende ord i har givet Leonardo da Vinci med på vejen, sidder jeg og overvejer, om jeg mon ikke skulle prøve at støve en op til erstatning for en af de roser, der plejer at skrante her. Grønkålsbregnen ser spændende ud. Jeg har i et stykke tid leget med ideen om et stykke græsplæne, der er lidt overflødig. Mangler bare at få solgt ideen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Blæsten ser ikke ud til at have generet klematisserne nævneværdigt - den har da ellers været hård. Jeg kan ikke fortænke din bedre halvdel i at være lidt tilbageholdende over for din idé angående plænen, ligegyldig hvor god den så end er, for der er vel ingen tvivl om, hvem der kommer til at lave det hårde arbejde.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid