En varm tyrker???

Det begreb findes vist ikke; men det, jeg forsøger at beskrive, er oplevelsen af, at alt muligt smukt og lækkert vælter frem i disse dage i overvældende mængder. Med andre ord det stik modsatte af en kold tyrker. Gad vidst i øvrigt hvor længe sådan et politisk ukorrekt udtryk får lov at eksistere. Jeg har lige lært, at udtrykket er en fordanskning af det engelske udtryk cold turkey (kalkun), som ingen vist kan tage anstødeligt.
dicentra cucullaria

Fuji kirsebærbusken er et af mine vellykkede impulskøb. Planten er smuk året rundt med sine zigzaggrene, yndige hvide klokker med rød stilk og farverige efterårsløv, og så er den yderst robust. Kort sagt, den burde stå i alle haver, og AnneMarie i Lønbæk bemærkede jeg har en hel række nuttede, små planter til salg.



Paeonia veitchii woodwardii er måske sprunget helt ud til  aften, hvis solen ellers bliver hængende.


Pulsatilla er en af de mest fotogene planter, der findes, og vises heldigvis på mange blogge for tiden. Denne her er ikke ret stor, men har en dyb farve og hår på spidsen af blomsterbladene. Zimmermannii hedder den.

Trillium pusillum er fotogen både forfra og bagfra - det bedste er dog, at man kan ane en ny lille plante i gruset.

Trillium rivale findes i forskellige varianter, og i år har jeg for første gang kunnet skelne de dekorative små prikker på vores plante.

De stilkede trillium har jeg uhyre svært ved at skelne fra hinanden, og selv efter at have læst, hvad en ekspert skriver, synes jeg ikke, jeg er blevet meget klogere, ikke mindst fordi arterne krydser sig livligt indbyrdes. Alligevel tør jeg godt sige, at den røde er erectum og den hvide albidum.


Anden etape i hundetandløbet er gået i gang med White Beauty og Hendersonii.  Som en del andre forårsløg blev de delt og omplantet sidste år, og så er det en ekstra stor fornøjelse at se, at de trives godt.




Tulipa batalinii Bright Gem er en af de få tulipaner, som vi kan regne med at se flere år i træk. De lyserøde i krukken kender jeg ikke navnet på.

 

Kommentarer

  1. Hei Marie.
    Flotte bilder du viser. Kirsebærbusken skal jeg være på jakt etter. Veldig dekorativ. Trillium pusillum falt jeg for. God søndag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Hanne-Lise. Jeg håber, du finder kirsebærbusken.

      Slet
  2. Tak for din positive omtale af Fuji kirsebær.Jeg synes den har så mange kvaliteter som du nævner, at jeg faldt pladask for den, da jeg så den for 10 år siden.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme - det var sådan et flot syn ,at jeg ikke kunne lade være med at omtale det.

      Slet
  3. Hej Marie

    Jeg besvimer nesten når jeg ser alt det fine du har i blomst allerede nå! :)
    Hos deg er det nesten tre uker tidligere enn her. Gjett om jeg gleder meg til det kommer i gang her også. Hundetennene dine er helt nydelige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke spor i tvivl om, at du lider af alvorlige abstinenser, og det bliver nok først bedre, når dine forårsblomster kommer i gang for alvor.

      Slet
  4. Hej Marie

    Du blev igen først med pæoner i blomst og Trillium ja, mine er først idag begyndt at vise farve.
    Flotte hundetænder det er bare dejligt at se når de trives!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Veitchii er superpålidelig og svigter aldrig uanset vejret. Det er alfa og omega, at planterne trives, og det er nærmest umuligt at vide, om en omplantning er det helt rigtige eller det absolut det ringeste, man kan gøre.

      Slet
  5. Ja jeg skal love for, der kom gang i planterne i disse dage, dine er som sædvanlig længere end mine og åbenbart også Karstens. Du er mere heldig med billedet af den lille Fuji kirsebær, jeg synes den er svær at tage billeder af, jeg viser den også i mit nye indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, kirsebærbusken er smuk, men svær at tage billeder af. Min fylder vist mere end din, og det gør det nok lidt lettere.

      Slet
  6. Ja der er godt nok kommet gang i planterne, men her er vi nu ikke så langt fremme som I er.
    Jeg har købt den lille zigzag kirsebær hos Annemarie og den står fuld af knopper, men det varer lidt inden den springer ud.
    Sikke mange fine Hundetand og Trillium du viser.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Så kunne jo godt have sparet mit lille reklamefremstød over for dig:-}Efterhånden har jeg faktisk fået samlet en hel del hundetand og trillium sammen. Sådan set er jeg nok næsten mere glad for de forårsblomstrende planter end dem, der blomstrer i højsommeren.

      Slet
  7. Hej Marie!

    Återigen bjuder du på en spännande och varierande bildkavalkad. Just nu skulle jag vilja stanna tiden, allt bara slår ut och jag hinner knappt uppmärksamma vad som händer varje dag.

    Du skriver det jag alltid tänkt när Pulsatilla blommar, finns ingen som poserar så fint inför fotografen som en Pulsatilla gör.

    Förra inlägget - jag tänkte fel ang. Shortia, det var Soldanella jag avsåg med den blåa färgen. Jag blandar alltid ihop dessa två.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan oplever jeg også disse forårsblomster, som kun er over jorden for en kort stund. Ja, soldanella har jeg også kun set som blå. De er på nippet til at springe ud. Jeg gætter på, at de trives godt i din have.

      Slet
  8. Hej Marie!
    Så fint med alla hundtandsliljor. Jag kan se några början i rabatten där de står, förra året vissnade de helt innan de blommade. De står ganska torrt under ett stort träd, såg inga skador på dem. Skall jag flytta på dem?
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske er det en god idé at flytte dem. De foretrækker i hvert fald fugtig, næringsrig jord med et godt dræn og vil også gerne stå forholdsvis lyst, hvis de skal blomstre godt. Sidste år delte jeg en del klumper efter afblomstringen, og det gik fint.

      Slet
  9. Som det dog gror og blomstrer. Og en nuser lille kobjælde med hårede spidser på kronbladene :-)
    Fuji kirsebær er et interessant bekendtskab.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth! Det hele går stærkt nu, og det bedste er næsten, at græsplænen er blevet smukt grøn og skal klippes, så den bliver pænt jævn igen.

      Slet
  10. Hei Marie.
    Dere ligger fortsatt litt foran oss. Her har såvidt peonene begynt å titte opp av jorden. Den kirsebærbusken er notert, og det er bare å være på utkikk:-)
    Nyt våren/Eirin

    SvarSlet
  11. Det er en fornøjelse hvert forår, når pæonernes smukke, røde skud dukker op igen, lidt som når bøgen springer ud.

    SvarSlet
  12. Underbar vårblomning - nu vet jag vad som är på väg. Vi ligger lite efter tänker jag. Saknar min Trillium rivale - din var helt underbar. Jag har använt mig av Fred Case bok, Mr Trillium, den är väldigt bra när man vill nyckla ut vem som är vem. Men visst... ..de korsar sig bra med varann :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, om kort tid vil du se de samme blomster i din have. Det er nok stadigvæk Cases bog, der er bogEN om trillium.

      Slet
  13. Det er en flot serie billeder, og det er vist ikke bare fordi blomsterne er fotogene😉. Fuji kirsebærbusken har en fin og harmonisk facon, og blomsterne er smukke.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu mest, fordi de er så fotogene. Kirsebærbusken er altså en fin haveplante, som har noget at byde på hele året.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?