Jenle

Her på egnen har der været gjort meget ud af Jeppe Åkjærs 150 års fødselsdag i år. Hans digterhjem Jenle ligger 4km herfra i naturskønne omgivelser, hvor vi tit har gået tur i krattet og langs med fjorden.

I sommerferien tog vi en tur derned, og børnebørnene var især vilde med den trolderute, der var lagt ud til glæde for børn og barnlige sjæle.

Som teenager havde jeg flere år i træk et sommerferiejob som rundviser på Jenle og kender huset ud og ind. Dengang var det ejet af Jeppe Åkjærs datter, Nanna, så hvis man ikke lige kunne svare på  et spidsfindigt spørgsmål, var der en velinformeret kilde at gå til. I dag ejes stedet af et fond, som markedsfører stedet med stor ihærdighed.

Det egentlige formål med vores tur var dog at besøge Kaj på Jenlevej og hilse på  hans køer. Dem har han nemlig mange af, og de vinder masser af præmier både på landsskue og dyrskue (nå nej, det hedder jo Farmshow).

Der var også en helt nyfødt lille kalv.

I går eftermiddag tog Søren og jeg en hurtig tur til Jenle på en af de formentlig sidste fine sommerdage i år og nød synet af den blikstille Limfjord.




I går fik vi også gang i fibernettet, så nu kan jeg uploade et billede på max 4 sekunder mod tidligere min 4 minutter. Det er ufatteligt fedt.

Kommentarer

  1. Så fint det er der, og så vakre bilder du har tatt! Jeg gleder meg vilt til å få fiber, men enn så lenger er det ikke klart. De holder på å grave i veien her, og håper at det blir klart i løpet av høsten. Heldig deg som kan laste opp bilder så hurtig! Det tar sikkert 4 minutter her også for et bilde :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marit. Det er et smukt sted. Du kan godt glæde dig til at få fiber; det er virkelig en lettelse.

      Slet
  2. Tillykke med fibernet, ja det er en anden snak med 4 sek. pr. billede i stedet for 4 min. Hos mig går det nemmere, det er nok derfor billedmængden er så stor. Smukke billeder fra Jenle og Limfjorden, Bent og jeg har været der en gang for mange år siden, jeg mener, det var i 99, det er jo ikke længe siden, eller jo det er det alligevel, men det føles ikke sådan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. 17 år kan vel kke ligefrem siges at være kort tid. Men jeg kender godt oplevelsen af, at tiden suser af sted.

      Slet
  3. Hej Marie

    Det er nu et flot landskab!
    Og nu også fiber, super! Det har jeg jo haft i mange år. Og jeg værdsætter det ekstra når jeg er i Sverige hvor de 4 minutter ikke rækker, og hvor overførsler ofte slet ikke lykkes.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er typisk Limfjordslandskab. Dit Sverige og vores udkantsdanmark kan sikkert godt sammenlignes på den front.

      Slet
  4. Smukke, smukke billeder af Limfjorden og en blå septemberhimmel.
    Dejligt med fibernet, jeg glæder mig til at se maaange billeder, nu hvor det går så hurtigt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver spændende, om himlen snart bliver mere overskyet. Hvem ved, om jeg begynder at sende flere billeder, nu hvor det går lynhurtigt at uploade dem - jeg tror det nu ikke.

      Slet
  5. Der har jeg aldrig været, tror jeg, men det ser interessant ud.

    Tillykke med dit fibernet. Her har vi kun en almindelig 22/3 MBit...så når jeg uploader en bunke billeder, går jeg ud og laver noget andet mens den uploader.
    De billeder jeg først har haft igennem PicMonkey går det dog hurtigere at uploade, da de er blevet lidt komprimerede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er virkelig også langt til Jenle fra din bopæl. Sådan gjorde jeg også, men det er virkelig fedt at kunne ordne uploadingen i en ruf.

      Slet
  6. Beautiful views over Limfjord! Always nice to visit cows on a farm. I love cows and cattle shows as my father had a farm with cows and we also visited cattle shows them.
    Regards, Janneke

    SvarSlet
    Svar
    1. For once there was no wind over Limfjorden. Farmshows are events full of activities and animals and social acquantances.

      Slet
  7. Hej Marie. Tak for historien om Jenle:) Det må da være helt fantastisk at du nu kan oploade på 4 sek. Jeg kan rigtig godt lide det sidste billede du viser. Det er et meget harmonisk bed med fine kombinationer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Det er bestemt en utrolig lettelse at kunne uploade så hurtigt.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid