læg nakken tilbage og nyd septemberhimlen

Højt oppe i en bærmispel i skovhaven viser clematis rehderiana sine gule klokker op mod en smuk, blå septemberhimmel.

Jeg er allerede begyndt at glæde mig til næste års show.

 På østgavlen er det den staudeagtige klokkeranke cobaea pringlei, der er ved at tage hul på sin sene blomstring.  I 2014 sprang den ud 21. september og i 2015 helt hen omkring 1. november. Planten er lidt af et monster rent vækstmæssigt.


Ved jorden er de første nøgne jomfruer ved at springe ud. Så ved jeg, at der er bestemte steder rundt omkring, som jeg skal holde øje med.


Der er flere bloggere, som synes, at græsser breder sig alt for meget. Det gælder i hvert fald ikke hakonegræs -  desværre, synes jeg næsten, for i mine øjne er det et yderst dekorativt græs.

Agastache  Golden Jubilee

tudselilje/ tricyrtis, der ligner en orkidé, men er en ganske almindelig staude, og kinesisk fingerbøl / rehmannia elata

Filippaæbler i 7 meters højde - de ender desværre som nedfaldsfrugt.

Kommentarer

  1. Ja det er skidt, når æblerne sidder for højt, det gør vores Ingrid Marie æbler også, men filippaæblerne er tæmmet, så de kan plukkes fra jorden. Din clematis er smuk, det er utroligt, de skal så højt op før de blomstrer, nok er himlen smuk, men det er svært at tage billeder, når de er så højt oppe. Cobaea Springlei fylder godt nok meget på muren.

    SvarSlet
    Svar
    1. På den anden side er der grænser for, hvor mange æbler vi to mennesker får spist; men filippa kan jo gemmes til efter jul, så den er det da værd at få plukket en kasse af. Ja, pringlei er voldsomt stor.

      Slet
  2. Hej Marie

    Jeg er nu glad for æbler og Filippa er da et lækkert et - der også er ret holdbart hvis man har mange træer og må gemme. 7 meter er dog vel langt oppe...

    Nå, lækre Tricyrtis og spændende Clematis rehderiana jeg bliver altid lidt gladc når jeg ser andre typer!

    Ha en dejlig aften



    SvarSlet
    Svar
    1. I år har æblerne en god størrelse og har fået masser af sol, så de er lækre at plukke ned og gemme. Selvom blomsterne ser små og fine ud, er Rehderiana en kraftigt voksende klematis, så til næste år håber jeg på, at den vil dække hele kronen på mærbispelen.

      Slet
  3. Så lekker din gule Clematis rehderiana er! Den har jeg aldri sett før. Spennende med gule clematis. Jeg kjenner bare til tangutica som også er gul. Cobaea har en enorm vekst ja!

    SvarSlet
    Svar
    1. Rehderiana er nok heller ikke frygtelig almindelig, selvom den er vældig robust. Hvorfor ved jeg i grunden ikke, for der er jo mange andre, mere udbredte klematis, som har lige så små blomster.

      Slet
  4. Hej Marie. 7 meter oppe, det er højt oppe! Den gule clematis er meget flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der sker et og andet deroppe i det høje.

      Slet
  5. Svar
    1. Det synes jeg også, samtidig er den så diskret, at man let kan overse den.

      Slet
  6. Hej Marie...flotte billeder og gode beskrivelser
    Har du haft voldsomme rodudløber fra Cobea pringlei ? Det var jeg blevet advaret om.
    Din Rehmannia elata har den klaret flere vintre ? ude i haven
    For så skal mine to arter af Rehmannia ud af drivhuset

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ege, jeg så først din kommentar for et øjeblik siden. Jeg, jeg synes ikke, vi har set nogen endnu. Den står nu også omgivet af fliser, så måske er det derfor. Nej, desværre står rehmannia ikke ude om vinteren, og jeg holder kun bestanden ved lige ved jævnligt at så den.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid