septemberstemning

Der er en vis afslappethed og skødesløshed over septemberhaven, som jeg godt kan lide. Der er ingenting, der haster længere. Her er det ponyhalegræs/ nassella tenuissima ponytails sammen med høstkrokus.


Visne blade bidrager også til stemningen.  Deres raslen er så hyggelig. Før eller siden bliver det jo nok alligevel nødvendigt ar feje dem sammen og fjerne dem.


Colchicum album er nabo til sort slangeskæg og en alpeviol med sølvgrå blade og præsenterer lige 3 blomster på rad og række.Det er en køn og kontrastrig sammensætning og lidt af en udfordring for kameraet.

Den enkle, hvide colchicum er mere ren i farven end den fyldte, som nærmest er isabellafarvet,

Skæbnetræ/ clerodendrum bungei er affødt af et åben-have besøg og er overraskende lige begyndt at blomstre.

For en overfladisk betragtning ligner tidselsommerfugl og nældens takvinge hinanden meget og ynder også at opholde sig på den samme gule dahlia.

Dagpåfugleøje kan lige så godt lide asters.

Willestrup nyder godt af vores septembervejr og leverer perfekte blomster - til en afveksling.

Nerine er et efterårsblomstrende løg, som jeg år efter år fremturer med at give en stedmoderlig behandling. Petit faucon bliver ved med at blomstre og leverer samtidig de flotteste, skinnende frøstande.                                                                         

Kommentarer

  1. Hej Marie.Kan kun give dig ret.September er da en skøn måned hvor løvfald nydes.Men også en tid hvor man planlægger næste års planter og løg.Har jo lige lavet indlæg fra plantemarkedet jeg var på i dag.Og Spiren havde rigtig mange lækre løg.
    Kan godt lide dit billede af slangeskæg og de hvide blomster.
    Her er der ikke mange sommerfugle........men fine du viser.
    Flere af min klematis har også de flotte frøstande.
    God søndag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med planlægningen af næste sæson kan jeg kun give dig ret i, så vi går både rundt og glæder os over det, vi kan se lige nu, og det vi kan se frem til. Klematisfrøstandene er virkelig noget så dekorative.

      Slet
  2. Det er en flot detalje med de tre runde sten. Mon ikke det er gamle møllesten? Jeg kan ikke rigtig se, om de er lagt i græs eller i trædebregner.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Søren siger, at de to stammer fra en gammel kværn, og at den tredje er en møllesten. Det er ganske rigtigt trædebregner, de er lagt ned i.

      Slet
  3. Hej Marie

    Ja, skødesløs er da en rigtig god betegnelse for haven idag!
    Det gik da meget godt for kameraet - men du har ret, alle disse motiver ville enkeltvis hver især have godt af individuel hvidbalance. tilsammen gik det da super!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske er det i virkeligheden lige så meget haveejeren som haven, der er blevet skødesløs. I mine øjne er det lige før, de hvide blomster begynder at brænde ud; men det går vel lige an.

      Slet
  4. Åh ja hvor er september skøn, og i år bliver den nydt ekstra. Jeg har aldrig hørt om isabellafarvet, men kan måske se hvad du mener når billedet bliver gjort stor:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Isabellafarvet er nærmest skidenbleggul (ikke flatterende). Isabella var en spansk prinsesse eller dronning, som svor, at hun ikke ville skifte sin særk i den tid, det tog hendes mand at indtage byen Oostende i 1601. Det kom bare til at tage 3 år, så særken endte med ikke ligefrem at være kridhvid.

      Slet
  5. Nå så fik jeg forklaringen på Isabellafarven, det havde jeg heller ikke hørt før. Det er en smuk blå farve din høstkrokus har, billedet af den hvide er perfekt, jeg synes ikke, at det er brændt ud. Det er sent, dit skæbnetræ blomstrer, men det er heller ikke helt ligesom mit.

    SvarSlet
  6. Det er sådan en sjov historie, den om isabellafarven. Godt, at du ikke synes, den hvide farve er brændt ud. Vi købte to forskellige skæbnetræer, og det er kun denne her, der blomstrer nu.

    SvarSlet
  7. En hel fantastisk smuk blå farve på din efterårskrokus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg var så heldig at ramme et tidspunkt, hvor de blev belyst rigtig godt.

      Slet
  8. Jeg er så enig med deg, for nå er det ikke noe som haster mer i hagen. Jeg er så betatt av dine gule dahlia og flotte sommerfugler!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en rar fornemmelse, at vi har masser af tid - det har sommerfuglene derimod ikke.

      Slet
  9. Øj, jeg er helt vild med dine blå høstkrokus.... <3

    SvarSlet
    Svar
    1. De står rigtig fint lige lige nu med det tørre solskinsvejr.

      Slet
  10. You have some beautiful autumn Crocuses and Colchicums Marie, they obviously grow well in your garden.

    SvarSlet
    Svar
    1. The 2016 season seems to have been good for them.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid