vibeæg

Monty Don erklærede i et haveprogram, jeg så for nyligt, at han foretrækker de mørke vibeæg, fordi de hvide ikke har de karakteristiske tern. Det mener jeg ikke, han har ret i, så jeg har foretaget en lille undersøgelse af sagen her på matriklen. Selvom jeg tydeligvis har ret i, at den hvide også er ternet, foretrækker jeg også selv den mørke, fordi den hvides farve er lidt ubestemmelig, især før udspring.
Den, jeg mindst godt kan lide, er uden tvivl  krydsningen nederst til højre.

 Camchatensis er der efterhånden en del havebloggere, der kan glæde sig over i haven. I år har vores produceret en stor flok frøplanter, som umiddelbart minder lidt om ramsløg.

Denne fritillaria er gul, ingen tvivl om det, men skulle have været chokoladebrun, hvis navneskiltet ellers står til troende. Det er nok conica i stedet for davisii. Nå, skidt pyt!!

Hvis man er interesseret i fritillaria, er disse  to  hjemmesider  gode steder at besøge.

Kommentarer

  1. Jeg synes at alle F. meleagris er vakre enten de er mørke eller lyse. Takk for flotte linker, de skal studeres. Mine camchatensis har blitt borte, men jeg har bestilt nye. De er så flotte. Utrolig mange frøplanter hos deg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig - der ingen af dem, jeg ikke kan lide. Ærgerligt at du skal købe camchatensis igen; men sådan går det engang imellem.

      Slet
  2. Ja vi er vist enige, den nederst til venstre er knap så fin som de andre, måske lidt for mørk i det, men fine er de alle.
    Camchatensis har jeg vist ikke, jeg må kigge på de to hjemmesider, nu er der tid til det, det sner og regner her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå, jeg mente ellers at kunne huske, at du også viste camc. sidste år. Det vejr havde vi til morgenkaffen. Nu skinner solen, og blæsten er også forsvundet.

      Slet
    2. Ja men så har jeg den da nok :)
      Her er det heldigvis også fint igen, men det var voldsomt lige et kort stykke tid. Dog ikke så meget sol som i formiddag.

      Slet
    3. Den sprang over i 2015, men var der i 2014, jeg må ud og se, om den er dukket op i år.

      Slet
    4. Ja,sommetider holder løgene pause et år.

      Slet
  3. Ja det har martagonerne gjort, men den her er vist helt væk, desværre.

    SvarSlet
  4. Hej Marie

    Jeg er jo glad for det gyldne skær i den vibeæg der oppe til højre. Men de andre er da også lækre!
    Flotte frøplanter af camchatcensis - er det egne frø?
    Jeg har den jo i Sverige men har endnu ikke fået frø på den - derimod deler den sig villigt.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  5. Ja, den blommefarvede har et fint skær i modlys. Det er skam planternes egne frø, som har spiret så villigt.

    SvarSlet
  6. Lekre fritillaria :-)) Jeg liker dem i alle nyanser!

    SvarSlet
    Svar
    1. De har helt deres udtryk og kan ikke forveksles med andre blomster.

      Slet
  7. Hej Marie. Sidste år plantede jeg for første gang vibeæg i haven og i dag opdagede jeg sørme, at de var kommet op! Jeg blev så glad. Mine er hvide og det gør ikke noget. I år havde jeg en del i potter i orangeriet, som jeg plantede ud i ugens løb, de var ternet, så nu bliver det spændende om de også kommer til næste år!
    Det er vel nok godt, at vi kan lide forskellige ting. Det åbner ens øjne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har du ret i; men mon ikke vi allesammen elsker vibeær, det tror jeg næsten.

      Slet
  8. Hej Marie.Flotte vibeæg du viser.........har kun to af dem.Synes mine de hvide er lidt større end den ternede.
    Viser også et billede til dig i dag.Nemlig min træpæon der har flere knopper i år.
    Har jo været på plantemarked i formiddags i det smukkeste vejr.
    Og fik gode og billige planter med hjem God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt nok har jeg også været på plantemarked i dag. Det er jo altid en god oplevelse. Faktisk synes jeg godt, at formen på vibeæggenes blomster kan variere lidt.

      Slet
  9. Jeg er meget glad for fritillaria men holder mig lige fra de der to links du giver...bare for en sikkerheds skyld ;)

    Jeg kan godt lide de hvide vibeæg, har et par stykker, men den smukkeste er nu den mørke, hvor ternene er tydeligst. Jeg kan også godt se det ternede mønstre i mine hvide.
    Satte 100 vibeæg for 3-4 år siden, men kun 20-30 stykker dukker op - men det gør de nu på 3. år, så det er okay med mig. De er trods alt mere trofaste end tulipaner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan skam også godt lide både de hvide og demørke. Det var da nærmest en eng af vibeæg, du lagde dengang. Det bliver de måske til med tiden. De kan sagtens være mange uden at blive bastante.

      Slet
  10. I really do love all these Fritillarias, but my favorite is the real lapwing egg variety.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid