gråvejr og D vitaminer

I november måned fik jeg målt mit D-vitamintal til usle 49 og har lige siden spist D-vitaminpiller. I dag er tallet 81 - hurra!


Til almindelig orientering viser jeg lige en oversigt over, hvordan tallene skal læses:
  •     mindre end 12 nmol/l: Svær mangel
  •     12-25 nmol/l: Mangel
  •     25-50 nmol/l: Utilstrækkeligt
  •     mere end 50 nmol/l: Tilstrækkeligt
  •     75-150 nmol/l: Optimalt niveau hos personer med skøre knogler og                 nyrepatienter
  •     mere end ca. 200 nmol/l: Risiko for forgiftning

Desuden læste jeg for nyligt, at vi her i Danmark kun producerer D-vitaminer udendørs fra april til september pga solens hældning. Det var nyt for mig. Jeg bildte mig ind, at vi producerede D vitamin, bare solen skinnede.

               

I fredags lavede jeg det eksperiment at plukke en buket af juleroser og fulgte et råd fra nettet. Jeg brugte en meget skarp kniv (Sørens aflagte kastrationskniv, faktisk) og puttede omgående stilkene i vand. Vel inden døre prikkede jeg et hul i stilken under vandet med en kødnål, og se bare, hvor fin buketten er i dag to døgn senere.


For et par indlæg siden viste jeg Eva højt til vejrs i et æbletræ, og hvad alle andre end undertegnede vidste, var, at det var startskuddet til en træhule.

Affødt af Karstens indlæg om en ukendt løgblomst viser jeg her en lille nøgen jomfru type (colchicum sobolifera), der er på vej i sandbedet - lidt uklart billede dog helt uden dyregnav.


Ude i haven er det hundetand, jeg holder øje med. Lidt sol og de første vil springe ud om få dage. Scilla ligeså.







Kommentarer

  1. Jeg troede da også at man fik D-vitamin via solen hele året. Jeg har nu spist D-vitaminer hver vinter i flere år, jeg synes at det hjælper på et humør, der godt kan blive lidt anstrengt i løbet af vinteren..... Hundetand..... jeg synes ikke jeg har set noget til mine, må vist ud og kigge.
    Jeg vil også ha en træhule, skulle have tænkt på det før jeg fik fældet birketræet :->

    SvarSlet
    Svar
    1. En god ting ved pillerne er også, at man meget vanskeligt kan indtage for mange. Ligefrem gå hen og købe et træ til en træhule bliver nok ikke let.

      Slet
  2. Det kneb med julerosebuketten vil jeg også prøve. Tak for ideen.
    Hvor er dine hundetand langt fremme.

    Tænk, at være barn og få sådan en hule i træet. Jeg kan forestille mig, hvordan det må være at sidde deroppe en sommerdag, spise kiks, drikke saftevand og læse Anders And blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det eneste forbehold, jeg har ved træhulen, er, at der nødvendigvis må være voksne til stede, når der leges i den.

      Slet
  3. hej Marie

    Ja min Colchicum er der unægteligt spist af - idag ser de endnu mere forpjuskede ud. Dine ser noget finere ud må man sige:)
    Ja, det er godt nok nogen tidlige hundetænder, og godt ser det ud!

    Ha en dejlig aften


    SvarSlet
    Svar
    1. Tænderne pibler op rundt omkring. Det er især dens canis med de brogede blade, der er så tidligt på den.

      Slet
  4. Hej Marie.Jeg læste også godt det trick med juleroserne............og dine står da fint.
    D vitaminer spiser jeg også hele året.Mine piller er med magnesium og kalk.
    Flot træhule dine børnebørn har fået.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, jeg vil følge dit eksempel og tage pillerne hele året, dog måske halv dosis om sommeren.

      Slet
  5. Tak for oplysniger om D-vitaminer, det er godt at vide. Jeg har nu ikke fået målt, om det er ok, jeg er lægeforskrækket mest fordi det altid tager lang tid at vente på at komme ind og være der i 5 min, hvor lægen alligevel ikke har tid til at høre på en.
    Lækre påskeklokkebilleder og sikken en buket, jeg kan ikke nænne at plukke dem, men jeg havde også læst om rådet en gang.
    Hulen er lækker, der er nok nogen, der nyder den.
    Hundetanden er dårlig nok at se hos mig endnu, så det er utroligt, at du kan se knopper i din, men de er nok større og ældre end mine, mon det ikke har noget at sige..

    SvarSlet
    Svar
    1. Lægebesøg er heller ikke ligefrem noget, der imponerer mig; men nogen gange er de jo uundgåelige. Sidste år omplantede jeg en del af vores hundetand, så jeg forventede ikke ret meget blomstring i år; men det ser ikke ud, som om det har hæmmet dem.

      Slet
  6. Det er godt du har fået styr på din D-vit status. Ser godt ud med buket af juleroser, og vasen er meget elegant :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vasen fandt jeg i min mors gemmer - faktisk tror jeg, hun syntes, at den var så gammeldags, at hun ikke havde lyst til at bruge den. I dag er den jo næsten antik.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid