små overraskelser

I går overraskede pæonerne mig, idet det mod forventning viste sig, at cambessedesii har udviklet en enkelt,næsten skjult blomst.

Det er ikke helt forkert at beskrive bladenes bagside som rødbedefarvet.Planten skal pottes om, så jeg spekulerer på, om den skal sættes dybere, end den er nu - man kan jo se noget af roden. På den anden side siges det jo, at det vil gå ud over blomstringen, som i forvejen ikke er prangende.

På vej videre opdagede jeg den første blomst overhovedet i en navnløs træpæon købt billigt i et supermarked eller en trælasthandel for nogle år siden. Ganske køn, synes jeg.

Næste stop var emodis første blomst.

Så skulle  den sammenlignes med den hvide valmuesøster, som havde fået besøg.

Hvem mon gæsten er? Efter googling lander jeg på grønåret kålsommerfugl.

Første gang jeg viste billeder på bloggen af weigela middendorffii med de gule, orkidelignende blomster, husker jeg, at der var mange, som fik gang i klikfingeren.


Det samme skete, da jeg første gang viste den fyldte, hvide kvæde - det har Anne Marie fra Lønbæk fortalt. Gensidig inspiration er en fed ting.

Måske sker det samme, når jeg nu viser geranium phaeum lavender pinwheel:-} Jeg synes i hvert fald selv, at den noget så fin.

I dag fortsatte de hyggelige, små overraskelser i drivhuset med blomster i clematis crispa og nomocharis.


Kommentarer

  1. Dit billed af Geranium phaeum lavender pinwheel er meget smugt. Jeg kender ikke nettop den phaeum men dyrker flere andre G. phaeum arter i haven. Det er en dejlig robust Storknæb der trives alle steder. For nogle år siden havde jeg 10 - 12 forskellige, nu er der sorteret lidt ud i dem. De har desværre et dårlig ry hos nogle, fordi der kommer mange frøplanter.
    Paeonia emondi er en af de planter der står på min ønskeliste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da også rigtigt, at de sår sig selv; men det er der jo så mange stauder, der gør, og frøplanterne er ikke besværlige at fjerne. Min emodi har desværre mosaikvirus, som giver bladene et gulligt skær med alderen. Ellers kunne jeg sagtens undvære en luns.

      Slet
  2. Ja, det er fine billeder. Ikke mindst kvæden og geranium phaeum. Hmmm ... havde ellers besluttet, at nu var det nok indtil efteråret, eller i hvert fald på denne side af sommerferien...
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha, den slags beslutninger kender jeg godt, og somme tider bliver de brudt.

      Slet
  3. Det er en lekker sak din hvite fylte kvede. Har du noe latinsk navn på den?
    Clematis crispa var også flott :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror bestemt, kvæden hedder Chaenomeles x superba 'Yukigoten'.

      Slet
  4. Kan træpæoner også få denne virus ? Min meget store og ellers fine Rockii pæon har fået lidt gullige markeringer midt på bladene. Den har masser af store blomstre knopper og ser ellers ikke syg ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må jeg desværre sige, at jeg ikke ved noget om.

      Slet
  5. Hej Marie
    Det er da en superfin blomst på den lille cambessedesii. En sjov overraskelse!
    Jeg har endnu ikke haft en pæon i blomst - men mon ikke det kommer?
    Flotte billeder af kålsommerfuglen og den lækre nomocharis!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig kommer der blomster i dine pæoner; men din tålmodighed kommer måske lidt på prøve. Jeg tror, kålsommerfuglen var stivnet af kulde; for den bevægede sig næsten ikke.

      Slet
  6. Dejligt med overraskelser😀 Jeg har kun en enkelt pæon, der er sprunget ud.
    Ja, hvor er det fint, at vi kan blive inspireret af hinanden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk tror jeg også, at vores pæoner springer tidligt ud. J,aden inspiration er guld værd.

      Slet
  7. Ja sikken en masse små overraskelser, dem kan man ikke få for mange af i den kulde.
    cambessedesii var en dejlig overraskelse og sikken et løv den har, meget fint billede af den. Ja jeg var vist en af dem, der fik gang i klikfingeren, da du præsenterede middendorffiana, den er rigtig sød, det er rigtig godt med inspiration hos hinanden. Det har jeg lært meget af, min emodi fra dig står klar med fine knopper, jeg glæder mig til at se den igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Cambessedesii skal også nydes nu, for inden alt for længe visner bladene. Måske kommer der så en flot frøstand. Jeg spekulerer på, hvor den inspiration bliver af, når folk flytter over på Instagram og poster billeder. Det er bare ærgerligt, at emodi har mosaikvirus, selvom det nu ikke lader til at svække den.

      Slet
  8. Emodi er bare så flot. Jeg har ikke før hørt om mosaik virus. Det må Googles.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er enkel og meget klar i farverne.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid